בתחום הכושר והספורט יש שורה ארוכה של עסקים המציעים שירותים והתמחויות שונות. בין היתר, בתחום פועלים חדרי, מכוני ומועדוני כושר, מועדוני יוגה ופילאטיס, סטודיו אימון, מועדוני ספא, מדריכי כושר פרטיים ועוד. מדובר בתחום המשלב בין הרבה אהבה לבריאות ולטיפוח הגוף, אהבה לאדם ורצון להפוך את התחביב, הידע והמוטיבציה האישית לעסק מכניס. יחד עם זאת, הצלחה בעולם העסקי של הספורט והכושר אינה עניין של מה בכך, ובדיוק כפי שהגעה להישגים ספורטיביים מצריכה תכנון, ידע, התקדמות הדרגתית ונכונה, כך גם בעולם העסקי צריך להתקדם באופן מקצועי וריאלי. בדיוק למען מטרה זו נועד ייעוץ עסקי בתחום הכושר והספורט.
כאמור, בעולם הכושר והספורט ההצלחה אינה מובנת מאליה ויש להתנהל נכון וחכם על מנת לבסס עסק משגשג. כל מנהל ובעל עסק בתחום יודע שיש מגוון רחב של פרמטרים, אותם צריך לתכנן היטב וליישם בקפדנות, המצטרפים אל המשימות השוטפות בעסק לרבות הנחיית ואירוח המתאמנים והשוהים במתחם. כך לדוגמא, בעלי העסק צריכים לתת את הדעת על אפיקי השיווק השונים, על העונתיות והטרנדים המשתנים בענף, על צעדיהם של מתחרים והתגובה להם, על ההתנהלות מול המדריכים ועובדים נוספים, על החבילות והחוגים שמתאימים לקהל היעד של המקום.
לדוגמא, על בעל העסק להחליט אם כדאי לרכוש מכשירים חדשים עבור המקום, כגון אופניים, אליפטיקל, הליכונים ומכשירי כוח, ולחשוב מהיכן יגיע המימון והאם מדובר בהשקעה כדאית ונדרשת. כמו כן, עליו לשקול שיתופי פעולה עם אחרים שיכולים להגדיל את האטרקטיביות ואת היצע השירותים של המקום, למשל לשתף פעולה עם תזונאי, עם פיזיותרפיסט, פסיכולוג ספורט, להכניס לסטודיו גם מורה ליוגה, להציע שירותים של מעסה רפואי, ולהבין כיצד מתמחרים את השירות וכיצד משלמים לאנשי המקצוע על עבודתם. עוד יש להחליט על המנויים, הכרטיסיות, החבילות, המחירים, ההנחות וההטבות בעונות בהם התחרות יותר גבוהה ו/או כאשר המקום עושה את צעדיו הראשונים, האם להכניס מוצרים כגון תוספי מזון שניתן להרוויח עליהם, האם להגדיל או לצמצם את מצבת כוח האדם במקום, האם לצאת בקמפיין ברשתות החברתיות, האם וכיצד לבנות מועדון מנויים, האם וכיצד לתמחר מחדש שעת אימון, וכיוצא בזאת.
הפן הפיננסי של עסקים בתחום הכושר והספורט
למרבה הצער, ברבים מעסקי הספורט, הכושר והבריאות אנו רואים שהנושאים שתוארו לעיל (ונוספים) אינם מקבלים מענה הולם. דברים אלו נכונים גם לגבי הפן הכלכלי, וכך מה שהחל בתור חלום יפה של הפיכת תחביב ודרך חיים למקצוע, עסק ופרנסה, הופך בזמן יחסית קצר לאכזבה מראה ואפילו למשבר כלכלי. למצב זה שאינו נדיר בענף יש סיבות רבות, כמו התחרות הגבוהה על לב הלקוחות, הטרנדים שמשתנים, העונות היותר חלשות וכדומה. ואולם, מאחורי כל אלו ניצבת העובדה שגם מי שיודע "הכל" על כושר וספורט, והוא מדריך מעולה ומנוסה עם יחסים בינאישיים מצוין, לא בהכרח מחזיק בכישורים מצוינים בתחום הניהולי והפיננסי.
כך יוצא, שרבים מהעצמאים ובעלי העסקים בתחום אינם מבינים באמת את רמת הרווחיות שלהם, לא מתמחרים נכון את שעת האימון ואת החבילות, מסתמכים יותר מדי על דוחות של רואה החשבון, וממילא עקב ריבוי המשימות לא מוצאים את הזמן להתעסק עם המספרים. וגם לו היו מוצאים את הזמן לשבת על המספרים, לרוב אין את הידע הכלכלי להבין את משמעותם האמיתית ולקבל החלטות נכונות ומושכלות על פיהם .מכאן קצרה הדרך לעסק שאינו ממצה את הפוטנציאל הכלכלי שלו, ובמקרה היותר גרוע פשוט פועל בהפסד ומסתבך עם התחייבויות וחובות שקשה לצאת מהם. יחד עם זאת, הבשורה הטובה היא שבעזרת ייעוץ עסקי בתחום הכושר והספורט, בהחלט ניתן להתקדם בכיוון הנכון ולקחת את העסק להגדלת הרווחיות ואף להגדלת המחזור.
מתי צריך ייעוץ עסקי?
ייעוץ עסקי בתחום הכושר והספורט עשוי להידרש בשלבים שונים של חיי העסק. כך למשל, זהו תהליך נחוץ וחיוני עבור יזמים העושים את צעדיהם הראשונים בתחום ועוד מצויים בשלב הרעיון והתכנון. בנוסף, הייעוץ העסקי נדרש עבור עסקים בתחום שבהם יש הרגשה כי הפוטנציאל העסקי-כלכלי אינו ממוצה ושהרווחיות והמחזור יכולים להיות גדולים יותר. ובוודאי שהייעוץ נחוץ לעסקים המצויים בתקופה של האטה, דשדוש או משבר. מעבר לכך, כדאי מאוד לקבל ייעוץ עסקי בנקודות ספציפיות, למשל אם מתכוונים להעתיק את הסניף או לפתוח חדש, אם מתכוונים לשנות כיוון מבחינת השירותים וקהלי היעד, אם ישנם חילופים משמעותיים בהנהלה, אם נכנסים לזכיינות, מכניסים שותף או משקיע וכן הלאה. מלבד זאת, ייעוץ עסקי הוא תהליך שכדאי לבצע בכל שנה – שנתיים, בעיקר בתחום הדינאמי של הכושר והספורט, על מנת להיות עם היד על הדופק ולדעת שמתקדמים בכיוון הנכון, נמנעים מטעויות ומנצלים הזדמנויות.
יש לציין כי בישראל פועלים לא מעט גורמים המציעים ייעוץ עסקי, ומביניהם כדאי לבחור בבעל מקצוע שבאמת יכול לקדם אתכם. אדם שכזה יהיה בראש ובראשונה בעל ניסיון רב כיועץ עסקי עם ניסיון בייעוץ בתחום הכושר והספורט. כך יהיה ביכולתו להבין ולהכיר היטב את האילוצים והמגבלות שאתם מתמודדים עימם, את ההתנהלות בשוטף, את מה שקורה כיום בענף, ומכאן יוכל להציע עצות ולספק תובנות יקרות ערך. כמו כן, רצוי מאוד שיהיה זה אדם שכבר ניהל בעבר עסקים בשטח, ויוכל לספק הנחייה ותמיכה שלא מגיעות אך ורק מקורסים שעבר או ספרים שקרא. ולבסוף, זכרו שבתחום הייעוץ העסקי השורה התחתונה היא הגדלה של הרווחיות, כלומר המטרה היא כלכלית, וממילא לכל פעולה ושינוי שתבצעו בעסק יהיו השלכות כלכליות. לכן, חשוב מאוד שליועץ העסקי שאליו אתם פונים תהיה השכלה כלכלית – אקדמית נרחבת.
ייעוץ לעסק בשלבים המוקדמים
כאמור, ייעוץ עסקי בתחום הכושר והספורט עשוי להינתן בשלבים שונים של חיי העסק, ובפרט אסור לוותר עליו בשלבים הראשוניים של התכנון ולקראת ההקמה וההרצה. יש לזכור כי הקמת מכון, מועדון, סטודיו או כל מוסד אחר בתחום הספורט והכושר היא פרויקט מורכב למדי, הכרוך בעלויות בלתי מבוטלות. ומהצד השני, ההכנסות בכל התקופה הראשונה אינן גבוהות או מובטחות, אפילו אם ביצעתם את כל הצעדים הנכונים והנדרשים. על כן, יש להיכנס אל הענף הזה בעיניים פקוחות, בחשיבה ריאלית ומקצועית, ועם תכנון מהודק של כל היבטי העסק.
בדיקת כדאיות כלכלית
כשלב ראשון יש לבצע בדיקת כדאיות כלכלית, שאפשר לקרוא לה גם GO – NO GO, מאחר שהיא אומרת לכם אם רצוי להמשיך עם הקמת בעסק בדרך שתכננתם (GO), לעשות שינויים מסוימים בקונספט ובמרכיבים כדי להגדיל את הסיכוי להצלחה, או שאולי עדיף בכלל לוותר על החלום (NO GO). אין אלו החלטות פשוטות ולכן גם הבדיקה איננה חפוזה או שטחית. היועץ העסקי שמבצע אותה אמנם יודע להעריך את ההתלהבות והמוטיבציה שלכם, שבלעדיהן שום דבר לא יכול להצליח, אבל הוא לא מבסס אותה על משאלות לב או הערכות כלליות. זוהי עבודת מחקר רצינית המבוססת על היכרות מצוינת עם השוק והפעילות, על ידע כלכלי נרחב ועל ניסיונו של היועץ.
תכנון ובניית תשתית לעסק בתחום הכושר
בין היתר, היועץ בוחן ועוזר לחדד את הגדרת הקונספט בהתאם לשירותים וקהלי היעד, המיתוג ודרכי השיווק המתוכננות. עוד יש לבחון את המיקום המתוכנן ו/או האופטימאלי עבור העסק כתלות במגורים ותנועת הלקוחות הפוטנציאליים ומיקומים של המתחרים. בנוסף, יש לבחון מה קורה נכון לעכשיו בשוק, כיצד מתמחרים המתחרים את שירותיהם, מהי רמת הרווחיות המקובלת ולכן הצפויה לכן, האם יש יתרונות ייחודיים שתוכלו להציע, וכדומה. גם צריך לבדוק כמובן את ההוצאות הצפויות לצורך הקמת העסק, למשל רכישת מכשירים וציוד נלווה, שיפוץ ושכירות של המקום, הוצאת אישורים מגורמי הפיקו הרלוונטיים לצורך רישיון העסק, ולכך צריך לצרף את התקורות כמו העסקת מקצוענים ואדמיניסטרציה, הוצאות חשמל, ארנונה וכן הלאה.
פתרונות מימון וגיוס משאבים
מהצד השני בוחן היועץ את מקורות המימון שלכם ויכולות כלכליות קיימות. זאת אומרת, האם יש לכם הון עצמי מספיק והאם תוכלו לקבל הלוואה מהקרנות והבנקים. לפי נתונים אלו היועץ העסקי יכול להבין בצורה טובה למדי האם תוכלו לעמוד בעלויות ההקמה וההרצה מבלי שיתרחש חלילה משבר פיננסי חמור. כמו כן, היועץ יוכל לסייע בהמשך בהשגת המימון דרך יצירת תוכנית עסקית נכונה ומקצועית, ואף לייצג אתכם מול הגורמים המלווים.
תוכנית עסקית לעסק בתחום הספורט והכושר
עד כה דובר על עסק המצוי בשלבים ההתחלתיים, אך כאמור הייעוץ העסקי מיועד לעסקים בשלבים שונים של חייהם. כך למשל, כאשר מדובר בעסק קיים מתחיל גם כן התהליך בבדיקת עומק של העסק. יחד עם זאת, כאן מדובר כמובן בעסק קיים שיש יותר ודאות לגבי הכנסותיו והוצאותיו, וניתן לבחון את ההתנהלות השוטפת שלו בשטח. היועץ העסקי עובר כל כלל ההיבטים של המכון/המועדון, אך כאן המטרה אינה בדיקת היתכנות אלא ליצור תוכנית עסקית המביאה לשינויים המבוקשים ומכוונת להגדלת הרווחיות והמחזור.
שוב, יושם דגש מיוחד על הפן הפיננסי של העסק הקיים, לרבות הדוחות הכלכליים של רואה החשבון, הלוואות והתחייבויות נוספות, תמחור שעת האימון ו- "מוצרים" אחרים, אילו מהם יותר רווחיים מאחרים, מצב תזרים המזומנים שלכם, מצב ההוצאות השוטפות, התקשרויות עסקיות שלכם ועד כמה הן משתלמות, וכן הלאה. המטרה של הבדיקה היא בראש ובראשונה לתת לכם תמונה מהימנה ומקיפה של הנעשה בעסק, בדגש על הפיננסים והרווחיות אך לא רק. מטרה עיקרית נוספת של הבדיקה היא (בדומה לבדיקת היתכנות כלכלית במכון כושר/ספורט חדש) לייצר את הנתונים והתשתית לבניית תוכנית עסקית מקצועית ורצינית.
לאחר שהיועץ העסקי עבר אתכם על הנתונים והבנתם את משמעותם, לוקחים את תמונת המצב והפרמטרים השונים ומתמרדים בבעיות שהתגלו ובדרכים לפתרונן באופן ישים וריאלי. כך למשל, המטרה יכולה להיות מעבר מהפסד לרווח, הגדלת הרווחיות הקיימת, מעבר מוצלח להתרחבות וצמיחה, וכדומה. זוהי תוכנית מדוקדקת ופרטנית הלוקחת את העסק צעד אחר צעד, באופן בטוח ומציאותי, לעבר יעדים ומטרות מוגדרים. היא נבנית תוך כדי שיתוף פעולה מלא של היועץ ושלכם, כאשר היועץ עוזר להתגבר על חסמים ולצאת מאזורי הנוחות שלכם על מנת לשפר את ההישגים. מטבע הדברים, יהיה עליכם גם ליישם את השינויים שבתוכנית, בעוד היועץ דואג לעקוב אחרי היישום השוטף, מספק תשובות להתלבטויות ושאלות, מייעץ וממליץ, ובוחן את ההישגים בפועל מול מה שצופה התוכנית העסקית. במידה וקיימת בעיה, היועץ העסקי עוזר להבין את מקורה וכיצד לפתור אותה.
עוד היבטים בייעוץ עסקי בתחום הכושר והספורט
הייעוץ העסקי מתייחס כמובן גם אל כל הפן המכירתי, הפרסומי והשיווקי, המהווה את לחם חוקם של עסקים בתחום הכושר והספורט. היועץ העסקי עוזר לכם להבין אילו אפיקי פרסום הם האפקטיביים ביותר לגיוס לקוחות חדשים, כיצד לשמור על שביעות הרצון וההמלצות של המתאמנים הקיימים, איך משתמשים בכלים כמו "חבר מביא חבר", קבוצת ווטס אפ ייעודית לחברי מועדון, שימוש נכון בפייסבוק ואינסטגרם עם העלאת תמונות, סרטונים, טיפים והמלצות מקצועיות, חלוקת פלאיירים במועדון עצמו, קידום אתר האינטרנט בגוגל וכן הלאה.
מעבר לכך, לאור התרשמותו של היועץ העסקי מדרך התנהלות העסק, ייתכן מאוד שהוא יספק לכם כלי ניהול שיחזקו אתכם ברמה האישית והמקצועית. כידוע, לדרך הניהול של העסק יש השפעה גדולה על האווירה במקום, על היחס של המאמנים והמדריכים ללקוחות, ועל שביעות רצונם של האחרונים – בה ההצלחה שלכם תלויה. לכן, במידת הצורך היועץ יספק לכם כלים חיוניים לניהול הזמן, למתן דוגמא אישית, לתקשורת אפקטיבית מול מאמנים, מדריכים ועובדים, למנהיגות והובלה, למתן תמריצים והעלאת המוטיבציה, וכדומה.
לסיכום
ייעוץ עסקי לעסקי כושר כמו חדר כושר, מאמני כושר, תזונאים ועוד, הוא חלק משמעותי וחיוני להתפתחות והצלחת עסק, בכל שלב. חשוב לבחור לתהליך ייעוץ עסקי יועץ עסקי בקיא ומיומן, בעל ניסיון בתחום שלך. התהליך כולל מעבר על ניהול העסק, היבטים כלכליים ופיננסיים, ייעוץ שיווקי ומעבר על כל מרכיבי העסק, בדרך למטרות של העסק הספציפי שלך.
לפרטים נוספים ולקביעת פגישה ראשונה ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה