ענף היהלומנות עובר בשנים האחרונות טלטלות לא פשוטות, המתבטאות בין היתר בירידה בביקושים, בירידת מחירים ומאידך בעליית בעלויות הכרייה. כך, בענף שזכה לאורך השנים ובצדק למוניטין זוהר ומשגשג, חווים לא מעט בעלי עסקים וחברות תקופה של האטה ודשדוש, עד כדי מצוקה פיננסית בעסק. יחד עם זאת, באמצעות שירותי ייעוץ עסקי ליהלומנים ניתן להתמודד גם עם מצבים של האטה וחוסר וודאות, לנצל הזדמנויות ולהגיע לרווחיות גבוהה ואף להגדלת המחזור בטווח הנראה לעין.
מהם האתגרים של עסק יהלומנות?
בתור מי שמהווים את הגורם המקשר והמתווך בין ספקי היהלומים הבלתי מלוטשים לבין החנויות והרשתות המשווקות, יהלומנים נדרשים להתמודד עם לחץ מתמיד להפחתת מחירי הצרכן מחד, ועם עליית מחירים מאידך, או במילים אחרות – הקטנה משמעותית של הרווחים. לכך מצטרף חוסר וודאות הקשור בין היתר במגמות טכנולוגיות, למשל עליית קרנם של יהלומי המעבדה – שאמנם אינם המצאה חדשה אך כזו התופסת תאוצה בשנים האחרונות, הן בשל המחירים הנמוכים יותר, והן בשל אידיאולוגיות של ציבור הצרכנים. חוסר הוודאות גם קשור לא מעט לשינויים העוברים על המשק המקומי והעולמי, המשפיעים באופן ישיר על הסכום העומד לרשות צרכנים לטובת רכישות שאינן חיוניות. משבר הקורונה הוא דוגמא מצוינת לכך. בנוסף, בכל עת חלים שינויים בטכנולוגיות הכרייה, שינויים מקומיים במדינות בהן הכריות מבוצעות, וכדומה.
למה חשוב להיעזר ביועץ עסקי ליהלומן?
בתוך כך, על יהלומנים לקבל באופן תדיר החלטות משמעותיות, הקשורות בין היתר לחוזים עם הספקים, הנחות לרשתות, פתיחת חנות או אתר לממכר עצמאי, רכישת מתחרים, שינויים במוצרים והרחבתם, וכן הלאה. זאת לצד הניהול השוטף של העסק בהיבט הפיננסי, השיווקי, כוח האדם וכן הלאה, אשר מסתכמים בסופו של יום בעומס מתמיד. לפיכך, אין זה נדיר למצוא עסקים בענף היהלומים, ובפרט בתקופתנו אנו, אשר האסטרטגיה המובילה שלהם היא ניסיון לשרוד ולשמר את הקיים, בתקווה (מוצדקת לאור תחזיות מקצועיות) לימים יפים יותר. יחד עם זאת, התנהלות כזו המאופיינת בלחץ ובעומס, אינה מאפשרת תמיד להרים את הראש, לקבל תמונה מלאה וריאלית על הנעשה בעסק או בחברה, לטפל בנקודות תורפה ולתקן בעיות, לבנות אסטרטגיה החותרת לא רק להתייעלות אלא גם לצמיחה והתרחבות, ולנצל את ההזדמנויות שבהחלט קיימות. בכל אלו ועוד מסייע ייעוץ עסקי ליהלומנים.
כיצד עובד ייעוץ עסקי ליהלומנים
על פי רוב, יהלומנים הם אנשים השוחים היטב בפן המקצועי של הענף, ולא פעם מהווים דור שני ושלישי לעסק משפחתי. כמובן שהיכרות מעולה עם הפן המקצועי הינה נכס חיוני ויתרון ברור, אולם אין זה מספיק. כך לדוגמא, ייתכן שדווקא בכל הקשור להבנת הפן הפיננסי של כלל מרכיבי העסק יש מחסור בידע, או ייתכן שבכל הקשור לפן המכירתי, המיתוגי והשיווקי אין היכרות מספקת עם האפשרויות הקיימות בעידן הנוכחי. בתוך כך, ייתכן מאוד שישנם מרכיבים בעסק שאינם מצדיקים את עצמם מבחינה כלכלית אך חולפים מתחת לרדאר או לא מטופלים, אם בגלל שמדובר בעסק בו עובדים בני משפחה, אם בגלל היעדר פנאי של הבעלים, או אם בגלל שהתרגלו לפעול ב- "טייס אוטומטי" שלכאורה מאפשר התנהלות נוחה ומוכרת, אך למעשה אינו ממצה את הפוטנציאל העסקי.
על כן, ייעוץ עסקי ליהלומנים מתחיל בכך שיועץ עסקי מבצע בדיקת עומק של הנעשה בעסק ובחברה על כלל ההיבטים. בין היתר, היועץ בוחן את הדוחות הכלכליים, את תמחור הפריטים והמוצרים הנמכרים עצמאית או לרשתות משווקות, את תחום המוניטין, את נושא השיווק, את היקף המשרות והמשכורות, תרומתם של העובדים השונים, התקשרויות עם ספקים, שותפים מקומיים ובינלאומיים וכן הלאה.
בשלב זה של אבחון העסק מושם דגש מיוחד על הנושא הפיננסי. לצד תמחור המוצרים והפריטים השונים, היועץ העסקי גם בוחן את התקורות, הוצאות האספקה, את הדוחות של רואה החשבון וכדומה. לא פעם מתברר בשלב זה כי הבעלים אינו מבין את המצב הכלכלי לאשורו. לכן, במידת הצורך ייבנו דוחות כלכליים חדשים, כגון דו"ח תזרים ודו"ח רווח והפסד, אך בניגוד לדוחות של רואה החשבון הם מציעים את הנתונים באופן בהיר וברור, המובן היטב ומוסבר בגובה העיניים לבעלים.
תוכנית עסקית ליהלומנים
כבר לאחר השלב הראשון יוכל לספק היועץ העסקי סקירה מקיפה ואובייקטיבית על הנעשה בעסק, המציגה תמונה שלמה וזווית ראייה שלא פעם מחדשת לבעלים. בתוך כך, היועץ כבר עשוי להצביע על נקודות תורפה ובעיות, על נכסים חשובים של העסק, ולהביא תובנות והמלצות לשיפור המובילים להתייעלות ולהגדלת רווחיות, למשל ברמת ההתנהלות השוטפת, בצמצום או הגדלה של כוח אדם, בשימוש טוב יותר באפיקי שיווק, בניית שיתופי פעולה עסקיים וכדומה.
לאחר מכן, הנתונים והתובנות של הבדיקה המקדימה יימזגו אל תוכנית עסקית, שהיא במידה רבה ליבו של ייעוץ עסקי ליהלומנים. מדובר בתוכנית המגדירה מטרות ויעדים בצורה ברורה, ומתארת פתרונות לבעיות שהתגלו ואת דרכי היישום שלהם. לדוגמא, התוכנית עשויה לכלול תמחור מחודש, מקצועי ונכון, שינוי בהלוואות ובמקורות מימון, התמקדות בתחומי מומחיות ספציפיים של היהלומן, צמצום או הגדלת פעילות, מיקוד השיווק ושינוי המיתוג, וכדומה. תוכנית עסקית ליהלומנים תהווה מפה ותוכנית עבודה מעשית, שלאורה הוא יוכל להתנהל לאורך השנתיים הקרובות, כאשר הוא יודע איפה העסק עומד בדיוק, לאן הוא מכוון ואיך מגיעים אל היעד. המטרה של התוכנית היא להגדיל את הרווחיות ואף את המחזור, ולשמור על קו מנחה וידוע גם מול שינויים ותמורות במשק המקומי והבינלאומי.
נושאים נוספים בייעוץ עסקי ליהלומנים
ייעוץ עסקי ליהלומנים עשוי להתמקד בנושאים מגוונים בהתאם לצרכים שעולים בתהליך. כך למשל, ניתן לשים את הדגש על הייעוץ השיווקי, על בידול ממתחרים, על בניית המותג ויצירת המוניטין הרצוי, תוך שימוש נכון באמצעי הפרסום ההולמים לרבות המדיה הדיגיטלית. כמו כן, במידת הצורך ניתן לשים את הדגש על כישורי הניהול של הבעלים, כגון ניהול הזמן האישי, האצלת סמכויות וכדומה – בדרך להתנהלות נכונה ויעילה יותר.
לסיכום
עסקי יהלומנות יכולים להיראות מהצד כעסקים רווחיים בהכרח, אולם חשוב ליעזר ביועץ עסקי שמבין בתחום הכלכלי כדי לוודא שהרווח הוא לא רק למראית עין אלא גם רווחיות אמיתית בבנק, ושהרווח נשאר אצלכם. יועץ עסקי ליהלומנים ידע לקחת את העסק לרווחיות הרצויה ולטפל בכל הגורמים של העסק, הגורמים הניהוליים, הכלכליים, השיווקיים ועוד.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.