בישראל ישנן אלפי מכבסות הפועלות תחת קונספטים שונים, החל במכבסה השכונתית ומכבסות בשירות עצמי, דרך מכבסות המציעות גם שירותי ניקוי יבש ועד למכבסות תעשייתיות המעניקות שירות ללקוחות מוסדיים. לכל סוג של מכבסות יש את המאפיינים שלו – הצרכים, ההוצאות, המגבלות ודרכי ההתנהלות המיוחדות. יחד עם זאת, בכל התחומים ביסוס מכבסה בעלת יציבות כלכלית ואף מצליחה בטווח הארוך, אינו עניין של מה בכך. ייעוץ עסקי למכבסה יכול לתרום באופן משמעותית להגדלת הרווחיות ואף המחזור, כאשר התוצאות נראות עד מהרה ושומרות על הכיוון הנכון לאורך זמן.
מהם האתגרים בניהול מכבסה?
כל בעל מכבסה יודע שתפעולה כרוך במשימות רבות בשוטף, ובהחלטות משמעותיות שצריך לקבל. אכן, מדובר בתחום שאליו נכנסים לא פעם שחקנים חדשים המאיימים לנגוס במעגל הלקוחות הקבוע, נכנסים מכונות ומייבשים חדשים בעלי יעילות אנרגטית גבוהה יותר ופונקציות חדישות, קיים פיקוח הולך ומחמיר בתחומי הגנת הסביבה ושימוש בחומרים, קיימים שינויים מתמידים בצרכיהם של הלקוחות, יש תקופות חזקות יותר ופחות וכן הלאה.
במילים אחרות, על בעל המכבסה להיות כל הזמן עם יד על הדופק ולקבל החלטות באופן מושכל ונכון. לדוגמא, האם להכניס עוד מכונות בהתחשב בשטח הפנוי ובדרישת הלקוחות, מהיכן להביא את המימון לצורך ההשקעה, האם להעלות את התמחור לקילו או דווקא להקטינו כדי למשוך לקוחות חדשים ולהשאיר קיימים, האם להיכנס למשא ומתן מול הספקים על עלויות חומרי הניקוי, האם להחליף מכונות בבעלות למסלול השכרה המציע עלויות נוחות יותר בטווח הקצר, האם לצאת בקמפיין שיווקי באמצעים דיגיטאליים ואחרים, האם לשפץ את המקום ולמתג אותו עבור קהל לקוחות שיהיה מוכן לשלם יותר, האם להוסיף כוח אדם לצרכי הטיפול בכביסה, הגיהוץ והאדמיניסטרציה, או שמא כדאי לצמצם בכוח האדם, האם יש לשקול את החלפת המיקום של המכבסה, וכן הלאה. על השאלות האלו ונוספות מסייע לענות ייעוץ עסקי למכבסה באופן מקצועי ובראייה כלכלית נכונה וארוכת טווח.
ייעוץ עסקי למכבסה מאפשר תמונת מצב
על מנת להשיב על השאלות שלעיל ונוספות באופן מקצועי ונכון, צריך תחילה להבין איפה בדיוק עומדים. הבעיה היא שעקב עומס הניהול השוטף של המכבסה, רבים מהבעלים אינם מוצאים את הזמן על מנת לעצור ולקבל תמונת מצב מהימנה. רבים מהם גם לא מבינים לאשורו את המצב הפיננסי מפאת העומס, מפאת היעדר הבנה כלכלית מספקת, עקב הסתמכות יתרה על רואה החשבון, עקב היקשרות רגשית ובלתי אובייקטיבית למכבסה וכדומה. כאן נכנס לתמונה היועץ העסקי שמביא עימו ניסיון רב בניהול עסקים בשטח, בייעוץ לעסקים בכלל ובתחום המכבסות בכלל, וכן השכלה כלכלית-אקדמית נרחבת.
היועץ העסקי מבצע תחילה דיאגנוזה מקיפה של מצב המכבסה מהיבטיו השונים, בדגש על הפן הפיננסי אך לא רק. בין היתר בוחן היועץ את מצב התמחור, את ההתקשרויות עם ספקים ועובדים, את התוכנית העסקית, את מערך השיווק והפרסום, את מצבת כוח האדם והיקפי המשרה, את ההתנהלות השוטפת במקום וכדומה. לאור ממצאי הבדיקה מתחיל היועץ לייצר תובנות והבנות להתייעלות ושיפור בתחומים השונים, החל בשיתופי פעולה עם גורמים שונים, דרך שיפור יכולות הניהול, הגדלת או צמצום משרות, ועוד. בתוך כך, דגש מיוחד מושם כאמור על הפן הפיננסי של המכבסה כגון שולי הרווח שלה והאם הם סבירים, היכן ומדוע יש בעיות ברווחיות, מה מצב תזרים המזומנים, מצב ההלוואות והתחייבויות נוספות, האם כלל ההוצאות סבירות ובאמת נחוצות, וכדומה.
תוכנית עסקית למכבסה
הנתונים שאסף היועץ העסקי, הבעיות שהתגלו והתובנות שהחלו להתגבש, נמזגים יחדיו אל תוך תוכנית עסקית למכבסה. מדובר בתוכנית שבה מגדירים יעדים לתקופה של שנה – שנתיים, מציבים פתרונות לבעיות שהתגלו ואת הדרכים ליישומם. כך לדוגמא, ייתכן שהתוכנית העסקית תתמקד בתמחור מחודש של שירותי המכבסה, בהצעת שירותים חדשים כמו ניקוי יבש, אולי בהכנסה של מספר מכונות בשירות עצמי למכבסה, בסגירת הלוואות שהבעלים נטל, ברכישת ציוד חדש ובמקורות מימון אפשריים, בהקטנת הוצאות חשמל ושכירות, בשיתופי פעולה עם גורמים שונים וכיוצא בזאת. את התוכנית בונה היועץ העסקי ביחד עם בעל המכבסה ומכאן והלאה היא תהווה עבורו מעין "מפה" שעימה יוכל להבין היכן העסק עומד, לאן רוצים להביא אותו ואילו צעדים מתווים את הדרך אל היעד. בתוך כך, במידת הצורך מקבל הבעלים כלים מקצועיים המאפשרים לשמור על התנהלות פיננסית נכונה, לעקוב אחר ההכנסות וההוצאות ולאמוד באופן מדויק את הרווחיות.
במה עוד עוסק ייעוץ עסקי למכבסה?
התוכנית העסקית היא ליבו של הייעוץ העסקי, אולם התהליך נוגע בעוד מגוון נושאים. כך לדוגמא, מושם הדגש על הפן השיווקי – פרסומי – מיתוגי של המכבסה בהתאם לקהל הלקוחות שלה. לדוגמא, במכבסה תעשייתית היועץ העסקי עשוי להתייחס לשיתופי פעולה משתלמים עם גורמים מוסדיים כמו בתי אבות ובתי מלון, ובמכבסות קטנות יותר לשיתופי פעולה עם בעלי צימרים או ספא קטן. ייתכן שהיועץ יתייחס לשימוש באתר האינטרנט של המכבסה וקידומו ברשת, שימוש ברשתות חברתיות, בפלאיירים דיגיטאליים, השילוט של המכבסה ועוד. במידת הצורך, היועץ העסקי גם יוכל לסייע בחסמים הקשורים להתחלת שיתופי פעולה עסקיים, ולהפנות את בעל העסק אל אנשי מקצוע מיומנים בתחום השיווק והפרסום.
לסיכום
היועץ העסקי מביא עימו ארגז כלים עשיר שנרכש לאורך שנות ניסיון רבות. במידת הצורך, ובהתאם להתרשמותו מהתנהלות המכבסה על מנהלי ועובדיה בשוטף, הוא יכול לספק כלים משמעותיים לשיפור וייעול ההתנהלות. מדובר בין היתר בכלים לניהול הזמן, העלאת המוטיבציה, שיפור התקשורת, קבלת החלטות וכדומה, אשר ימשיכו ללוות ולסייע למכבסה בטווח הארוך.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.