מספרה יכולה בהחלט להיות עסק יציב ואף משגשג לאורך זמן. יחד עם זאת, במספרות רבות קיימת תחושה של חוסר מיצוי הפוטנציאל הכלכלי, ולעיתים הדברים אף מגיעים לכדי משבר וסגירה. מטרתו של ייעוץ עסקי למספרה היא להביא להגדלת הרווחיות ואף להגדלת המחזור של העסק, לאור בדיקת עומק שלו, בניית תוכנית עסקית מקצועית, טיפול בבעיות וביצוע שיפורים היכן שנדרש.
הטעויות שבעלי מספרות עושים
נכון שהישראלים אוהבים לפקוד את המספרות, וכולנו רוצים להיות מטופחים ולהיראות טוב ברגיל ובאירועים מיוחדים – תמיד יהיה מקום למספרות. יחד עם זאת, בעלי מספרות רבים מגלים עד מהרה שהלימודים וההכשרה שרכשו, ואפילו הבקיאות במגמות האופנה המובילות בעולם, אינם מבטיחים הצלחה. לעיתים הקשיים נובעים מכך שהמספרה לא הוקמה על בסיס מספיק יציב, למשל בלי להגדיר באופן מדויק את קהלי היעד, בלי בדיקה של ההיתכנות הכלכלית, בחירה שגויה של הלוקיישן, תמחור שאינו מקצועי, ניצול לא מיטבי של שטחי המספרה, בחירת אפיקי שירות ושיווק שאינם מספיק יעילים וכן הלאה.
מהם האתגרים של מספרות בישראל?
גם במספרות קיימות ופעילות, לא פעם קיימת תחושה של חוסר מיצוי הפוטנציאל, שלא לדבר על משברים, ויש להיאבק חדשות לבקרים על לב הלקוחות הקיימים והחדשים. בתוך כך, הבעלים צריכים לקבל החלטות משמעותיות (לצד הפעילות השוטפת כיחיד או כמנהל של כמה עובדים). לדוגמא, האם לצאת בקמפיין של חלוקת פלאיירים או אולי בקמפיין דיגיטלי? האם כדאי להישאר ברמת המספרה השכונתית או להתחיל להתמקד במיתוג? האם כדאי לשתף פעולה עם בעלי מקצוע אחרים? להשכיר כסא לספרים אחרים? ולהתחיל להציע מניקור ופדיקור? אם להתחיל לפנות גם אל כלות? האם להציע חדר טיפולים ומכון שיזוף? האם להגדיל את המוצרים המיוחדים? האם להציע קורסים לספרים? האם כדאי לפנות אל קהל צעיר של בני נוער ואפילו ילדים? האם שינויים אלו כרוכים בעלויות ומהיכן משיגים את המימון? האם להעלות או להוריד מחירים? האם לרכוש ריהוט נוח ומעוצב יותר עבור הממתינים? האם כדאי לקחת שותף למספרה?
אלו שאלות כבדות משקל, אולם בעלי המספרה לא תמיד מצליחים לעצור ולתכנן את המהלכים בצורה חכמה, להבין את האפשרויות הפתוחות בפניהם, את משמעותן וכיצד מבצעים אותן. בכל זאת נועד לסייע ייעוץ עסקי למספרה.
להבין מה קורה במספרה
לא פעם, בעלי מספרה אינם מבינים בדיוק את מצבה הפיננסי בגלל שידיהם עמוסות, בגלל שאין להם הבנה כלכלית מספקת, בגלל שהם מסתמכים יותר מדי על דוחות רואה החשבון אשר לעיתים לא משקפים את מצב הרווח האמיתי ונוצר בלבלול ואי הבנה של "איפה הכסף". ייעוץ עסקי למספרה נועד לספק בתור התחלה את התמונה המקיפה והאובייקטיבית על העסק, עם דגש על הפן הכלכלי אך לא רק. לשם כך סוקר היועץ העסקי את מרכיבי המספרה השונים, כגון התקשרויות עם ספקים, מצב התמחור, התוכנית העסקית, שיווק ופרסום וכן הלאה, ולאור הנתונים הוא מתחיל להציע תובנות והצעות שמכוונת להתייעלות ושיפור – למשל הגדלה או צמצום עלויות וספקים, שיתופי פעולה עם גורמים שונים, שיפור יכולות הניהול וכדומה.
כאמור, מושם דגש משמעותי כבר למן ההתחלה על הפן העסקי-פיננסי תוך התייחסות למגוון היבטים, כגון בעיות ברווחיות והיכן הן מצויות, האם יש שולי רווח סבירים, מצב תזרים המזומנים, האם כל ההוצאות סבירות ונחוצות? לאור הנתונים הפיננסיים והנוספים שנאספו בשלב למידת המספרה, ניתן לעבור אל בניית התוכנית העסקית שלה. התוכנית מגדירה את המטרות והיעדים לשנה –שנתיים הקרובות, מביאה פתרונות לבעיות ולהגעה ליעדים, ופורשת את הדרכים ליישום ריאלי. לדוגמא, התוכנית העסקית עשויה להתייחס להגדלת או צמצום תחומי הפעילות, תמחור מחודש, נכון ומקצועי של שירותים ומוצרים במספרה, התחום השיווקי, הלוואות שבעל המספרה נטל וכיוצא בזאת. התוכנית שנבנית ביחד עם בעל המספרה (כפי שנעשה כל תהליך הייעוץ העסקי), מאפשר לו להפסיק "לכבות שריפות" ולהתחיל להתנהל מתוך ידיעה היכן עומדים, לאן רוצים להגיע וכיצד עושים זאת. כמו כן, היועץ העסקי מספק כלים מקצועיים שיאפשרו לבעל המספרה לעקוב אחרי ההוצאות וההכנסות שלו, למדוד באופן מדויק את הרווחיות, ולשמר דפוסי התנהלות יותר נכונים מבחינה פיננסית.
נושאים נוספים בייעוץ עסקי למספרה
ייעוץ עסקי למספרה עשוי לעסוק בעוד מגוון רחב של היבטים. לדוגמא, במהלך הייעוץ יושם הדגש על כל הפן השיווקי ומכירתי של המספרה, ובפרט כאשר מדובר במספרה ממותגת ישנה חשיבות עצומה לאופן שבו מייחדים ומבדלים אותה. לדוגמא, האם העיצוב של המספרה מתאים למיתוג, האם המספרה עושה שימוש יעיל ברשתות החברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם, האם היא נעזרת בפרסומים דיגיטליים, האם היא נעזרת באפליקציית קביעת תורים להגדלת שביעות הרצון של הלקוחות, האם כדאי לפרסם אודותיה כתבות בעיתונות המקומית, האם השילוט שבחזית המספרה או באזור הינו אפקטיבי, וכן הלאה. היועץ העסקי בוחן את ההיבטים הללו ונוספים ובמידת הצורך ממליץ על אפיקי השיווק והפרסום המיטביים, וכן על בעלי מקצוע מיומנים בתחומים הרלוונטיים שיכולים להביא לתוצאות הרצויות.
ניהול עסקי במספרה
כמו כן, במידה ומדובר במספרה המבוססת על יותר מאדם אחד, ישנה חשיבות גדולה גם לכישורי הניהול. בהיעדר כלי ניהול טובים עלולה המספרה לסבול מתורים ארוכים, עיכובים מטרידים, אווירה לא נעימה, יחס לא טוב ללקוחות, תקשורת לקויה, ניצול לא נכון של כוח האדם וכדומה. היועץ העסקי מביא עימו ארגז כלים עשיר ובמידת הצורך מסייע בתחומים כמו ניהול הזמן, קבלת החלטות, תמריצים לעובדים, אינטליגנציה רגשית בניהול ובתקשורת וכדומה. כלים אלו ילוו את בעל המספרה מכאן והלאה, ובנוסף היועץ העסקי יעמוד לרשותו וילווה אותו לאורך זמן תוך בחינת התוצאות בפועל מול הצפי בתוכנית העסקית, וביצוע שינויים במידת הצורך.
לסיכום
גם למספרות חדשות וגם למספרות וותיקות מומלץ להיעזר בייעוץ עסקי למספרה, הייעוץ העסקי יעזור לעסק להתבלט מעל התחרות ולך להרוויח יותר כסף מהעסק, בפחות עבודה וביותר רוגע וביטחון.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.