בשנים האחרונות חלה פריחה של ממש בכל הקשור לתחומי הרפואה האסתטית, הן עקב עליה במודעות לכל נושאי הטיפוח והיופי, והן עקב כניסתם של חומרים, שיטות וטכנולוגיות. יחד עם זאת, המגמה מתבטאת גם בעלייה מתמדת בתחרות עקב פתיחתם של מרכזים חדשים, כאשר כל מרפאה נדרשת למצוא את הנישה שמתאימה לה, את מה שמבדל אותה ואת הדרך הנכונה עבורה להצליח ולשגשג. במאמר זה נכתוב על המשמעות של ייעוץ עסקי למרפאת אסתטיקה ואיך הוא יכול להוות גורם משמעותי בהצלחת העסק.
מהם האתגרים של ניהול מרפאת אסתטיקה?
לפיכך, ניהול מרפאת אסתטיקה בימינו היא עסק מורכב מכל הבחינות, החל ברמה הפיננסית, דרך הפן השיווקי והפרסומי ועד להתנהלות השוטפת. למעשה, בפני מנהלי המרפאה עומדות התלבטויות משמעותיות וקבלת החלטות ברמה הטקטית והאסטרטגית. למשל, יש להחליט לגבי הטיפולים המוצעים במרפאה, החל בטיפולי האנטי אייג'ינג הבסיסיים ועד להזרקות הבוטוקס, חומצה היאלורונית ושומן עצמי, או אפילו לשלב את טיפולי ה- PRP. באותו האופן יש להחליט על אנשי המקצוע שיועסקו במרפאה לפי הסכמי עבודה שונים, ביניהם קוסמטיקאיות ורופאים, אותם צריך לבחור בפינצטה וגם להחליט על שליחת הסגל הקיים לקורסים והשתלמויות.
כמו כן, יש לבחון באופן מתמיד את תמחור השירותים והטיפולים המוצעים במרפאה, ולבחון שירותים נוספים כגון הלבנת שיניים, מכשירי הצערת העור וכדומה. צריך גם לבחון את ההשקעה בחומרים וטיפולים קוסמטיקה מתדמים כגון טיפולי חמצן ומולטי ויטמין, ולבחון שיתופי פעולה אפשריים – למשל עם יצרניות תכשירי קוסמטיקה מובילים. בתוך כך, יש לבחון בכל עת את קהלי היעד של המרפאה ולהחליט למשל האם פונים גם לגברים, האם גם לנשים צעירות יחסית או התמקדות בקהל של גילאי הארבעים-חמישים. זאת בנוסף על החלטות לגבי השקעה בציוד, על אפיקי הפרסום היותר אפקטיביים, על מבצעים והנחות, מועדון לקוחות ועוד הרשימה ארוכה. לכל הנושאים הללו ונוספים תורם רבות ייעוץ עסקי למרפאת אסתטיקה.
ייעוץ עסקי למיצוי הפוטנציאל העסקי
אל כל האמור לעיל מצטרף כמובן הניהול הפיננסי והשוטף של העסק ביומיום, החל בדאגה למכירות מקסימליות ועד לבחינת העמידה ביעדים הכלכליים, התנהלות מול ספקים, גורמי מימון ואחרים. מדובר במשימה לא פשוטה שלעיתים גורמת להזנחה של היבטי ניהול מסוימים, או לכל הפחות לחוסר מיצוי של הפוטנציאל העסקי. אכן, במרפאות רבות קיימת תחושה של חוסר שביעות רצון משורת הרווח, אך הגורמים לכך אינם מובנים.
לכן, השלב הראשון של ייעוץ עסקי למרפאת אסתטיקה הוא מחקר עומק שתפקידו לתת תמונה מלאה, מקצועית ואובייקטיבית של המצב הנוכחי. מדובר בסקירה הנוגעת למעשה לכל היבטי ההתנהלות של המרפאה, ובדגש על הפן הכלכלי. כך למשל, היועץ העסקי בוחן את הדוחות של רואה החשבון הלוואות והתחייבויות, מצב תזרים המזומנים, הסכמים מול ספקים, האם יש שוליים סבירים לרווח הגולמי התפעולי והנקי, האם תמחור השירותים והמוצרים נכון, האם כל סוגי הטיפולים המוצעים באמת רווחיים וכן הלאה. לעיתים היועץ העסקי גם מוציא תחת ידיו דוחות כלכליים ייעודיים שהינם ברורים ומובנים, מתארים את מצב בזמן אמת ורלוונטיים לניהול השוטף של המרפאה ולקבלת החלטות.
מעבר לכך נבחנים עוד פרמטרים רבים, כגון ניצול אפקטיבי של אפיקי פרסום ושיווק והתאמתם לקהל היעד, התנהלות כוח האדם, מצבת העובדים והיקפי המשרות, תהליכי מכירה, מיתוג, שיתופי פעולה, הוצאות בכלל התחומים וכן הלאה. לאור בדיקת העומק מספק היועץ העסקי תמונה אובייקטיבית, ולא פעם מזווית חדשה, אודות הנכסים של המרפאה, נקודות התורפה שלה, בעיות ונתונים. כמו כן, הנתונים, הממצאים והמסקנות שעולים מתוך הבדיקה משמשים לבניית תוכנית עסקית בשלב הבא.
תוכנית עסקית למרפאת אסתטיקה
למעשה, התוכנית העסקית היא ליבו של ייעוץ עסקי למרפאת אסתטיקה, ואילה נמזגות התובנות וההמלצות של היועץ העסקי בשיתוף עם הבעלים באופן כללי תוכנית עסקית מספקת תחזית מפורטת של הכנסות והוצאות במרפאה לפחות לשנתיים הקרובות, והיא מתייחסת למכלול הפעילויות במרפאה. בראש ובראשונה, התוכנית העסקית מגדירה בצורה ברורה את המטרות והיעדים, התמחור ומביאה פתרונות לבעיות שהתגלו בבדיקה המקדימה המלווים בדרכי יישום ריאליות ונכונות.
בין היתר, התוכנית העסקית עשויה להתמקד בתחומים חדשים שכדאי לפתח במרפאה, בצמצום או הגדלה של פעילות, ביצירת שיתופי פעולה עסקיים, בתמחור מחודש ומקצועי של שירותים ומוצרים, בסגירת או מחזור של הלוואת, בבחירת אפיקי שיווק אפקטיביים, ועוד. מטרתה של התוכנית היא להוות מפה וגם תוכנית עבודה מעשית, שעימה המרפאה תתנהל למשך השנתיים הבאות. בתוך כך, מנהלי המרפאה ידעו בכל עת היכן הם עומדים, לאילו מטרות הם שואפים וכיצד עליהם להשיגן. מטרת התוכנית היא להביא להגדלת הרווחיות ואף המחזור, תוך שמירה על קו ברור וידוע גם אל מול התמורות המתחוללות בענף. היועץ העסקי ממשיך ללוות את יישום התוכנית לאורך התקופה הנדרשת, בעודו תומך בביצוע צעדים מתבקשים, בקבלת החלטות, בבדיקת עמידה ביעדים מול הצפי של התוכנית ובביצוע שינויים במידת הצורך.
היבטים נוספים של ייעוץ עסקי למרפאת אסתטיקה
ייעוץ עסקי למרפאת אסתטיקה מתפרש כאמור על מגוון ההיבטים והפעילויות שלה. אחד התחומים החשובים הינו הפן השיווקי שמהווה בסיס להצלחה בתחום תחרותי במיוחד. היועץ העסקי עשוי להמליץ על פעולות רבות שמגבירות את שביעות הרצון של הלקוחות ומובילות לשיפור השיווק "מפה לאוזן", וזאת בנוסף לשימוש נכון בכלי השיווק הדיגיטליים כגון אתר האינטרנט של המרפאה, דף פייסבוק עסקי, אינסטגרם, קידום ממומן בגוגל וכדומה. ליועץ העסקי יש ניסיון רב והבנה מעמיקה בתחום, וביכולתו להכווין אל הערוצים האפקטיביים ביותר למרפאה בהתאם לקהל היעד, האזור הגיאוגרפי, סוג הטיפולים וכדומה. בנוסף, ביכולתו להפנות אל אנשי מקצוע בעלי יכולות גבוהות והצלחות מוכחות בשיווק דיגיטלי.
עוד נושא מרכזי במרפאות אסתטיקה הוא כישורי הניהול, המשפיעים רבות על האווירה במקום, על התנהלות שקטה ועל שביעות הרצון של הלקוחות. היועץ העסקי מעמיד לרשות מנהלי המרפאה ארגז כלים ניהולי עשיר, ובמידת הצורך יספק כלים בתחומי הנעת עובדים ומתן תמריצים, ניהול זמן, דוגמא אישית, האצלת סמכויות וכדומה.
לסיכום
יועץ עסקי מומחה יכול להיות ההבדל בין מרפאת אסתטיקה מדשדשת לבין אחת שמצליחה. כשבעל או בעלת עסק מוכנים לעבוד, מלאי מוטיבציה ורוצים להביא את עצמם למדרגה הבאה, יועץ עסקי טוב ידע להכווין אותם בדרך הזו. ייעוץ עסקי למרפאת אסתטיקה הוא שירות חשוב שעוטף את כל מרכיבי העסק ומרים אותו לעבר ההצלחה העסקיץ
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 03537708 או בווטס אפ או בהודעה.