בשנים האחרונות נפתחו בישראל חנויות רבות המציעות מוצרים טבעיים, החל בסבונים ותמרוקים, דרך קרמים ומוצרי ניקיון, ועד לתוספי תזונה ומאכלים. להאצת התחום יש סיבות מגוונות, ובפרט עליית המודעות הציבור בכל הקשור לאורח חיים בריא, והקשר שלו למוצרים המבוססים על מרכיבים טבעיים.
הצד השני של הביקוש הוא כמובן עלייה בהיצע, ואכן התחום הופך משנה לשנה לתחרותי יותר. על כן, כל בעל חנות טבע יוכל להעיד שאין פשוט לבסס הצלחה ושגשוג, ושיש להתנהל באופן מושכל ונכון ברמה הפיננסית והעסקית לאורך זמן. תוכנית עסקית לחנות טבע היא היסוד והבסיס להתנהלות כזו.
מהי בעצם תוכנית עסקית לחנות טבע
בפני בעלי חנות טבע עומדות החלטות רבות שנותנות את הכיוון בו העסק יתקדם. למשל, האם לשנות את התמחור של מוצרים שונים (במיוחד בימים אלו של אינפלציה גואה), האם להעסיק כוח אדם בסיסי או רוקחים טבעיים שעלותם גבוהה יותר, האם לשים את הדגש על אתר מכירות אונליין ומשלוחים, אילו מבצעים ידברו אל הלב והכיס של הלקוחות, איך לבדל את החנות אל מול הרשתות החזקות והחנויות החדשות שנפתחות ומציעות מחירי היכרות מפתים, האם להיכנס לשיתופי פעולה עם גורמים ואנשי מקצוע מעולם הבריאות והתזונה. איך לחזק נוכחות ברשתות החברתיות, ועוד הרשימה ארוכה.
ללא תוכנית עסקית, ההחלטות הללו מתקבלות בחיפזון, ללא יד מכוונת, אם הן בכלל מתקבלות, לרוב הן נראות יותר ככיבוי שריפות מאשר אסטרטגיה מוסדרת ובנויה שמובילה את העסק להגדלת הרווחיות ולהגדלת המחזור.
תוכנית עסקית לחנות טבע היא תוכנית העבודה המתווה את הכיוון בו רוצים להתקדם, את הפתרונות לנקודות החולשה והבעיות, ואת הצעדים הישימים שיש לנקוט.
אין זה משנה מהו היקף הפעילות של החנות, היכן היא שוכנת גיאוגראפית, האם היא מתמקדת בשירותי אונליין או בחנות הפיזית, או האם מדובר בחנות וותיקה ומוכרת או במיזם חדש – תוכנית עסקית לחנות טבע היא בגדר חובה לכל עסק חפץ חיים.
תוכנית עסקית לחנות טבע ביתר פירוט
הלכה למעשה, תוכנית עסקית לחנות טבע מהווה תחזית מפורטת של כלל ההוצאות וההכנסות ברמת החודש לשנה או השנתיים הקרובות. במידה ומדובר בחנות קיימת, היא מהווה תוכנית עבודה שאיתה אפשר לדעת את יעדי המכירה, התקציב וההוצאות בכל הסעיפים, מה שמאפשר התנהלות פיננסית, עסקית ואסטרטגית נכונה לתקופה ממושכת תוך שמירה על קו נכון ויציב גם מול שינויים בענף.
מאידך, עבור חנות חדשה שעתידה לקום, יש להתחיל עם בדיקת היתכנות כלכלית, אשר הנתונים שלה ישמשו לבניית תוכנית עסקית המגדירה את הקונספט של העסק, יעדיו, ההוצאות וההכנסות הצפויות בזמן ההקמה וההרצה, מקורות המימון, דרכי השיווק וכן הלאה.
ללא תוכנית עסקית לחנות טבע קשה מאוד לדעת מהו המצב הנוכחי של העסק, לאן אתם רוצים לקחת אותו ואיך להגיע לשם. בלעדיה יש סיכוי טוב לבלגן פיננסי, לבחירה שגויה של יעדים ומכאן להחלטות שגויות ולעסק שבמקרה הטוב לא ממצה את הפוטנציאל, ובמקרה הרע נכנס למשבר חמור.
הסעיפים השונים של תוכנית עסקית לחנות טבע
התוכנית העסקית לא תפסח על אף מרכיב של החנות, ובתוך כך תביא צעדים המבוססים על נתונים מדויקים וריאליים, שמטרתם לנצל הזדמנויות ולמקסם נכסים, לשפר ליקויים ולתקן בעיות, ובשורה התחתונה להביא להגדלת הרווחיות והמחזור.
כך למשל, התוכנית העסקית עשויה להתייחס לסל המוצרים שהחנות מציעה, למשל האם מתמקדים במוצרי מיובאים מחו"ל של מותגים מוכרים, או הולכים על מותגים מקומיים או על מחירים יותר עממיים, וזאת תוך סקירה של המתחרים הרלוונטיים והבנת הבידול המבוקש.
כמו כן, התוכנית עשויה להתייחס לתמחור המוצרים של החנות, המתייחס בין היתר לסוגיית הבידול המבוקש ולייחוד של החנות (מיקום מצוין, חוויית שירות נהדרת, מוצרי פרימיום וכדומה), וכן לשולי הרווח המקובלים בענף, למוניטין הקיים, לשאיפות הרווח של הבעלים ועוד.
התוכנית העסקית תעסוק גם בכל הקשור לשיווק ופרסום, למשל בבחירת אפיקי הפרסום הנכונים והאפקטיביים ביותר שמדברים אל קהל היעד, שימוש מיטבי במדיה הדיגיטלית, שיתופי פעולה עסקיים וכדומה.
בנוסף, ייתכן שהתוכנית העסקית תתווה צעדים להתרחבות כגון מכירת זיכיון או פתיחת סניף נוסף, או להיפך – צעדי התייעלות על ידי צמצום היקפי משרות, משא ומתן מחודש עם הספקים, שינוי מיקום להקטנת עלויות שכירות וארנונה, וכן הלאה.
מאידך, אם מדובר בחנות טבע חדשה העתיקה לקום, התוכנית העסקית תעסוק בין היתר במיקום האידיאלי ביחס לקהל היעד, הקונספט והמאפיינים של החנות, המתחרים שפועלים באזור, עלויות שכירות וארנונה, השקעה בציוד ומלאי ראשוני, הוצאות על שיפוץ ועיצוב המבנה, תקורות בתקופת ההרצה וכדומה.
כמו כן, התוכנית העסקית תעסוק בהכנסות הצפויות בתקופת הפעילות הראשונה, מתי צפויה הגעה לנקודת איזון, מהם מקורות המימון האפשריים, יכולתו של היזם לעמוד באתגר הכלכלי, ועוד.
תוכנית עסקית כחלק מתהליך ייעוץ עסקי לחנות טבע
על פי רוב, ליזם או לבעל חנות טבע אין ניסיון רב בכתיבת תוכניות עסקיות, או השכלה כלכלית מספקת, וגם קיים קושי להתבונן על העסק בצורה אובייקטיבית. על כן, ישנה חשיבות גדולה לפנות ליועץ עסקי העוזר לבנות תוכנית עסקית מפורטת, רצינית ומקיפה.
תהליך זה של ייעוץ עסקי לחנות טבע מתחיל עם בדיקה מעמיקה של כלל היבטי החנות, כגון העובדים והמשכורות, הוצאות אספקה ותקורות, מידת הרווחיות של המוצרים, שיטות עבודה, ההתנהלות השוטפת, התקשרויות עם ספקים וכדומה.
לאור הבדיקה מספק היועץ העסקי תובנות והמלצות, שמטרתן בשורה התחתונה להגדיל רווחיות, ומעביר אותן אל התוכנית העסקית. יש לציין שגם לאחר שהתוכנית העסקית כתובה, ניתן להמשיך ולקבל ליווי לאורך זמן מהיועץ העסקי, שמפקח אחר הביצועים בפועל מול הצפי של התוכנית, עוזר בביצוע שינויים מידת הצורך, מסייע בהתגברות על מכשולים וחסמים, נותן המלצות ופתרונות, ומעניק מניסיונו רב השנים לבעלי החנות.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.