איך לשפר את העסק?

לא מעט בעלי עסקים שואלים את עצמם איך לשפר את העסק, וזו באמת שאלה נפוצה מאוד. לפעמים היא מגיעה מהרגשה שאפשר להשיג תפוקה יותר טובה ושחשבון הבנק יכול להיות במצב טוב יותר, ולפעמים יש תקופה של דשדוש ואפילו הפסדים. יועץ עסקי הוא האיש הנכון למצבים אלו, ויכול לתת את הפתרונות שיובילו לשיפור העסק עם הגדלת הרווחיות והמחזור.

המלצות לשיפור העסק

מובן שעבור כל עסק ישנם צעדים שונים שיכולים להביא לשיפור המיוחל, ולכן יועץ עסקי בונה עבורו את הפעולות המתבקשות ספציפית. יחד עם זאת, יש כמה המלצות נכונות לשיפור בכל תחומי העיסוק, ולהלן נביא כמה מהן.

לפנות לייעוץ עסקי

לפחות אחת לשנה- שנתיים, וללא קשר למצב או לשינויים שרוצים לבצע, כדאי לפנות לקבלת ייעוץ עסקי. ברור שישנם מהלכים שבעלי עסקים יכולים להסיק ולהוציא לפועל לבד, ויש צעדים עצמאיים שמובילים לשיפור. ואולם, חשוב לזכור שבעל העסק מעורב עד הצוואר בפעילות ולכן קשה לו להבחין בדברים באופן אובייקטיבי. לפעמים גם אין לו את ההבנה הכלכלית הדרושה לניתוח מקצועי של המצב, והרבה פעמים גם אין זמן בשביל לעצור ולעשות בדיקת עומק רצינית.

בדיוק מסיבה זו חשוב לפנות אל יועץ עסקי שלומד את העסק ומבצע דיאגנוזה מקצועית. הוא מצביע על מה שטעון שיפור בעסק, נותן תמונה מהימנה ומקיפה, ומביא ניסיון עשיר כיועץ לעסקים מאותו התחום, השכלה כלכלית וגם ניסיון כמנהל חברות בשטח. על כן, ביכולתו לתת פתרונות ריאליים וישימים המהווים מקצה שיפורים בעסק, וזאת על בסיס תוכנית עסקית סדורה ולא על "כיבוי שריפות" כמו שקורה מדי יום במרבית העסקים. היועץ גם מלווה את התוכנית על יישומה לאורך זמן, בוחן את העמידה ביעדים ובמידת הצורך ממליץ על ביצוע שינויים.

לבדוק את התמחור

מי שרוצה לשפר את העסק חייב לשים לב לתמחור, שהוא המנגנון המרכזי שדרכו מגיעים הרווחים. בחלק גדול מהעסקים התמחור אינו נכון או נמוך מדי, מה שמוביל לרווחיות נמוכה בהרבה ממה שניתן להשיג. מאידך, הפתרון אינו טמון בהעלאת מחירים שרירותית אלא בביצוע תמחור מחודש, מקצועי ונכון, המתייחס לקשת רחבה של פרמטרים – הוצאות ייצור ותפעול, מיתוג העסק, שאיפות הרווח, מחירים מקובלים בענף ועוד. זוהי משימה מעט מורכבת אך מספיק לבצע אותה פעם אחת עם יועץ עסקי מיומן, ולאחר מכן אפשר לרוץ עם התמחור לתקופה ארוכה עם שינויים קטנים במידת הצורך בהתאם לתמורות בשוק. בכל מקרה, זהו יסוד ובסיס לשיפור העסק.

לבדוק את ההוצאות בעסק

שיפורים בעסק אינם קשורים רק להגדלת ההכנסות אלא גם להקטנת ההוצאות ולהתייעלות. כאן עולה השאלה המהותית, באילו מקומות בעסק ניתן לחסוך והיכן קיימת חוסר יעילות. כך לדוגמא, יכול להיות שבתהליך הייצור של מוצר הדגל של העסק קיימות הוצאות מיותרות או גבוהות מדי. יכול להיות שבעל העסק כבר התרגל לעבור עם ספק מוכר, ואפילו יש יחסים טובים ביניהם, אבל בפועל המחירים שלו גבוהים ממה שניתן להשיג בשוק. יכול גם להיות שישנם בעסק עובדים במשרה מלאה, שהיקף המשרה שלהם אינן מתיישב אם התרומה לעסק, ויכול להיות שישנם תפקידים בעסק שאפשר היה לחסוך בעלויותיהם במעבר לשירותים במיקור חוץ.

קיימות עוד נקודות רבות בעסקים שבהן אפשר להשיג התייעלות וחיסכון, עם פתרונות ישימים וריאליים המגדילים את הרווחיות. יחד עם זאת, לא פעם הן נסתרות מעיני הבעלים שכבר התרגלו לדרך עבודה מסוימת, ונוח להם להתנהל עם טייס אוטומטי – גם אם המסלול איננו יעיל. לעומת זאת, יועץ עסקי יכול לזהות את האזורים הבעייתיים, לספק פתרונות מקצועיים ונכונים, וללוות את בעלי העסק ולתמוך בשינויים המתבקשים.

שיפור העסק ושיפור ההתנהלות האישית

אפשר להסתכל על העובדים בעסק ולחשוב שאם רק יתנהלו בצורה טובה יגיע השיפור הרצוי. אין ספק שהעובדים מהווים מרכיב מהותי ביותר, אך חשוב להתחיל מהראש, מההנהלה עצמה. לכן, כדאי שכל בעל עסק ישאל את עצמו האם היום שלו מתנהל באופן מאורגן ומסודר, האם יש לו סדר עדיפויות ברור מדי יום, האם יש זמן הולם לכל פעילות, האם יש תחושה של שליטה על הנעשה בעסק? בנוסף, חשוב גם לשאול לגבי העובדים: האם הם משתפים פעולה באופן משביע רצון, האם יש יעילות, מוטיבציה, מורל גבוה, והאם הם מספקים תמורה טובה? במידה שהתשובות לשאלות אלו ודומות אינן חיוביות רצוי לשפר את היכולות הניהוליות של בעל העסק.

אולי "שיפור יכולות ניהוליות" נשמע כמו משימה מורכבת ומאתגרת, אבל היא אינה כזו בהנחה שיש מי שמכיר את הכלים הרלוונטיים ויודע להקנות אותם. צפייה בסרטונים באינטרנט או קריאה בספרים יכולה לעזור, אבל בסופו של יום יש דברים שצריך בשבילם מורה שעובד מול בעל העסק קרוב ובגובה העיניים. זהו אחד מתפקידיו של היועץ העסקי שמחזיק בין היתר בניסיון ניהולי עשיר, מכיר את האילוצים והלחצים של הבעלים וכיצד עסק בתחומם אמור להתנהל. לכן הוא מסוגל לראות את היכולות הניהוליות שבאמת טעונות שיפור, במקום להתפזר לכל הכיוונים, ולתת את הכלים הנכונים עבור ניהול הזמן של המנהל, חלוקת תפקידים, הנעת עובדים, האצלת סמכויות וכיוצא בזאת. העבודה על התחום הזה תהפוך את חיי בעלי העסק ליותר קלים ונוחים, תביא לשיפור המוטיבציה והמורל בעסק, וגם תחזק מהותית את התפוקה ואת ההתייעלות.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

או להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם

רגע אחד יכול לשנות את העסק שלך

חבל לפספס
ההזדמנות במרחק קליק אחד לוואטסאפ