העסק לא מתרומם – מה עושים?

המצב הזה מוכר להרבה בעלי עסקים: העסק עובד ומתנהל בסדר פחות או יותר אבל לא מצליח להתרומם. לכאורה יש את הידע המתאים מבחינה מקצועית, יש אפילו מוצר ושירות טוב, אבל הלקוחות אינם נוהרים, המכירות מדשדשות ושורת הרווח בחשבון הבנק מעוררת דאגות. מה עושים במצבים כאלו? כיצד ייעוץ עסקי יכול לסייע? בשורות הבאות נבחן את הנושא.

השאלה הראשונה: מה לא עובד טוב?

מטבע הדברים, בכל עסק יש נקודות חוזקה ונקודות תורפה, ומה שצריך להבין הוא איפה הדברים נתקעים. לפעמים מדובר בנקודה מהותית אחת, כמו שיווק לא נכון ואפקטיבי, אבל במרבית המקרים מדובר בשילוב של מספר גורמים. הבעיה היא שבתור בעלי עסק קשה להרים את העיניים ולקבל ממבט על את התמונה השלמה. העומס היומיומי, ריבוי המטלות, ההיקשרות הרגשית אל העסק על מרכיביו השונים, ההרגלים והדפוסים המוכרים, הפחד מפני ביצוע שינויים – כל אלו מקשים מאוד על התבוננות אובייקטיבית. יתר על כן, לעיתים לבעל העסק אין את ההבנה המקצועית המספקת על מנת להצביע על הנקודה, שאם לא כן – סביר להניח שהבעיה כלל לא הייתה מתעוררת. לדוגמא, ייתכן שיש בעיה של תמחור נמוך מדי או גבוה מדי, בעיה במיתוג, בעיה ניהולית, מוטיבציה נמוכה של העובדים, וכן הלאה.

אם כך, כדי לגרום לעסק להתרומם צריך להתחיל בקבלת עזרה מקצועית, או במילים אחרות לפנות אל יועץ עסקי מיומן. מדובר בבעל מקצוע שיש לו השכלה כלכלית אקדמית, ניסיון רב בתור יועץ וכן ניסיון עשיר בניהול עסקים דומים לשלך. הדבר הראשון שהוא עושה הינו דיאגנוזה מעמיקה של העסק על היבטיו השונים – הדוחות של רואה החשבון, רווח גולמי, תפעולי ונקי, הלוואות שיש לעסק, הוצאות ייצור ותקורות, מערך הגבייה, מערך השיווק, תפקידים והיקפי משרות, מוצרים רווחיים יותר ופחות, מה שקורה בימים אלו בשוק הפעילות של העסק ועוד.

מהלכים אפשריים לשינוי

מתוך הדיאגנוזה הזו צצות הנקודות הטעונות שיפור בעסק, בין אם הן פיננסיות, ניהוליות, שיווקיות או אחרות. מכאן אפשר לבחון מהלכים לשינוי על השלכותיהם. כך לדוגמא, ניתן לבחון את האפשרות של הכנסת שותף לעסק, של התרחבות לעבר אפיק חדש של מוצרים ושירותים, של יציאה בקמפיין פרסומי במדיה הדיגיטלית, של פתיחת סניף במיקום חדש, רילוקיישן לעסק וכן הלאה.

בכל מקרה צריך להבדיל בין שינויים שניתן לבצע בצורה מהירה יחסית כדי להרים את העסק, לבין שינויים שצריך לבצע בהדרגה ולאורך זמן. דוגמא למהלך מהיר שייתן אוויר לנשימה היא העלאת מחירים. אמנם מדובר בצעד קצת מרתיע מבחינת בעל העסק שחושש לאבד לקוחות, אבל הנתונים מראים שהעלאה סבירה בסדר גודל של עד 5% מתקבלת בהבנה על ידי הלקוחות, שבוחרים להישאר עם העסק בזכות האיכויות המוכרות שלו ובזכות ההרגלים שלהם. מדובר במהלך מהיר שאינו כרוך בעלויות מצד העסק, שיכול להיות משמעותי מאוד ברווח הנקי, אבל כמובן שצריך לבצע אותו באופן מחושב תוך הבנת השפעתו על הלקוחות הקיימים. יחד עם זאת, העלאת המחירים בפני עצמה, למרות שהיא נותנת יותר אוויר לנשימה, אינה יכולה לפתור בעיות אחרות של העסק. באותו האופן אם נשפר את שורת הרווח הנקי וניתן יותר אוויר לנשימה על ידי שיפור הגבייה, יתקבל יותר מרחב המאפשר לצאת מהמצוקה ולקבל החלטות מושכלות וטובות. ואולם, גם צעד חשוב זה אינו מטפל באופן מהותי בבעיות שבגללן העסק לא מתרומם. את הפתרונות לטווח הארוך יש לבנות באמצעות תוכנית עסקית ברורה, מסודרת והדרגתית.

בונים תוכנית עסקית

הדיאגנוזה שביצע יועץ עסקי בשלב הראשון של תהליך ייעוץ עסקי, מובילה לאיתור נקודות תורפה ובעיות שונות בעסק. בניגוד להתנהלות של "כיבוי שריפות" או "הנחת טלאים", את הפתרונות לבעיות שהתגלו ואת השיפור של המצב יש לבנות בצורה רצינית ומסודרת. זוהי בדיוק מטרתה של תוכנית עסקית, המגדירה את הפתרונות שיביא לשיפור הרווחיות ואף להגדלת המחזור, ואומרת בדיוק כיצד לעשות זאת.

כך לדוגמא, ייתכן שבסקירת העומק של העסק גילינו שישנה בעיה של חוסר אפקטיביות בשיווק והמכירות, בוודאי בהשוואה למה שעושים המתחרים. במקרה זה, ייתכן שהפתרון המוצע בתוכנית העסקית יהיה הקצאת משאבים לצורך חיזוק אתר האינטרנט של העסק, קמפיין שיווקי בגוגל או ברשתות החברתיות כמו פייסבוק ולינקדאין, וכדומה. ייתכן שהפתרון המוצע יהיה ביצוע שיתופי פעולה עם גורמים עסקיים רלוונטיים, או השתתפות בכנסי נטוורקינג. התוכנית העסקית תפרט את המהלכים האלו על העלויות והבחירות באפיקים השונים, כאשר היועץ העסקי גם יכול לכוון את בעל העסק אל אנשי מקצוע מיומנים בתחום השיווק הדיגיטלי, ולעזור לו להתגבר על חסמים הקשורים ליצירת שיתופי פעולה.

התוכנית העסקית מטפלת בקשת רחבה של היבטים נוספים, החל בתמחור, אסטרטגיות יעילות בתחום הפעילות, הקטנת הוצאות ועוד. הנקודות הדורשות טיפול משתנות מעסק לעסק בהתאם למצבו ולתחום פעילותו, אך העיקרון הוא לייצר מעבר לרווחיות גדולה יותר ואף להגדלת המחזור. זאת על ידי נקיטה בצעדים המתווים קו התנהלות ברור לאורך תקופה ארוכה, כאשר ההתמדה והעקביות מובילים צעד אחר צעד לעבר ההצלחה. היועץ העסקי מלווה את בעל העסק לכל אורך הדרך, בוחן את התקדמות היישום של התוכנית העסקית מול הצפי, ובמידת הצורך ממליץ על שינויים. מעבר לכך היועץ תמיד זמין על מנת לייעץ, לעזור בקבלת החלטות ולתת המלצות בהתלבטויות ושאלות שעולות באופן שוטף.

פותרים גם בעיות ניהוליות

אולי לא נעים לשמוע, אבל לעיתים עסקים לא מצליחים להתרומם בגלל בעיה ניהולית. מה לעשות, איש מאיתנו אינו מושלם ולא כולם למדו ורכשו כלי ניהול אפקטיביים. הניסיון מראה ששינוי והעצמה של כלי הניהול יכול בהחלט לסייע לעסק להתרומם ולהתגבר על חסמים ומכשולים שליוו אותו לאורך תקופה ארוכה. כך לדוגמא, לא פעם רואים בעסקים מדשדשים מורל ירוד ותפוקה נמוכה של העובדים, הנובעים בחלקם מהעובדה שההנהלה אינה משתמשת בתמריצים הנכונים ואינה יודעת כיצד להגביר מוטיבציה. דוגמא נוספת היא בלגן בהגדרת התפקידים המוביל לחיכוכים, לעבודה כפולה ובסופו של דבר לאובדן לקוחות, וזוהי בעיה שניתן לפתור באמצעות חשיבה ניהולית נכונה. יש דוגמאות נוספות רבות כמו בעיה בהאצלת סמכויות, בעיה בניהול אפקטיבי של זמן המנהל וכדומה, אבל הנקודה היא שאפשר לפתור אותן בקלות ובמהירות יחסית. יועץ עסקי מיומן מביא עימו ארגז עשיר של כלים ניהוליים ובעודו מלווה את בעל העסק הוא מזהה את נקודות החולשה ומספק את האמצעים לחזק ולשפר אותן. מדובר בכלים שיכולים לחולל שינוי מהיר בעסק ולעזור לו להתרומם (לצד פעולות נוספות), והם גם ימשיכו ללוות את בעל העסק בטווח הרחוק.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

או להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם

רגע אחד יכול לשנות את העסק שלך

חבל לפספס
ההזדמנות במרחק קליק אחד לוואטסאפ