מבין כל התחומים שמושכים אנשים להיות עצמאים, לעסקי המזון יש את אפקט המשיכה החזק ביותר. אבל בעוד שאחדים מצליחים להקים עסקים משגשגים ולהפוך למקום עלייה לרגל ללקוחות, אחרים מגלים שהפער בין החלום למציאות גדול והמחיר שלו יקר.
אם אתה מקים לראשונה עסק מזון, אתה עתיד למצוא את עצמך עומד בפני צמתים מרכזיים בדרך לפתיחת העסק שלך, שההחלטות שתקבל בהן ישפיעו על סיכויי ההצלחה שלך. ריכזתי עבורך כמה כללי אצבע וטיפים שיסייעו לך לצלוח את המכשולים ולהחליט נכון:
האם אתה יודע למה אתה נכנס?
חלק מהאנשים מגיעים לתחום זה מתוך אהבה לבישול ולאוכל או מתוך רצון להפוך את התחביב לעסק. אחרים נמשכים להילה הסקסית של התחום ומניחים שמדובר בתחום כיפי ודינמי שהם יהנו לעבוד בו, וקבוצה נוספת מגיעה אליו משום שהיא מאמינה שזהו תחום שעושים בו הרבה מאד כסף – הם מניחים שאם אתה מוכר במסעדה מנה עיקרית בלמעלה מ-150 ש"ח, אתה מסיים את הערב עם סכומי עתק. אבל איך המציאות בעסקי המזון נראית?
בישול לחברים ולמשפחה או בישול כתחביב שונה מבישול מקצועי: כדי שתהיה רווחי, התפריט שלך צריך להיות מאוזן מבחינת פוד קוסט – עלויות המזון, וכל תהליך תכנון התפריט, רכישת חומרי הגלם, ההכנה, הגדרת גודל המנות וההגשה שונה כשמדובר במטבח מקצועי.
על אף שלצוות מטבח יש דינמיקה משלו שמצטלמת נהדר לאינסטגרם, העבודה בפועל קשה ומחייבת. אם לדוגמא אתה פותח מאפייה, שעות העבודה שלך יתחילו מוקדם מאד בבוקר, על מנת להתפיח את הלחמים, ואם אתה מקים בר או פותח מסעדה, אתה תמצא את עצמך עובד כל סוף שבוע, בשעות שכולם נחים ומבלים בהם. מקומות מזון רבים פתוחים 6 ואף 7 ימים בשבוע. אתה צריך לשאול את עצמך איך והאם אתה יכול להתמודד עם זה? וגם אם אתה מתכנן שאחרים יעבדו בשבילך, תגלה שזה לא כ"כ פשוט.
על אף שבחלק מהמסעדות מחיר המנה עיקרית יכול לטפס מעבר ל-150 ש"ח, הרווח לא יהיה דווקא בה. כאשר חומרי הגלם במנה יקרים והפוד קוסט שלה יקר (כי קיים סיכוי גבוה שלקוח יבקש להחזיר אותה, שהטבח יטעה בהכנתה, או שבמקרה שבו לא יהיה לה ביקוש יצטרכו לזרוק אותה כי אורך חייה קצר), הרווח ממנה קטן. מי שלא בקיא בתחום יצטרך ייעוץ עסקי למסעדות כדי למצוא איזון בין מנות כאלו למנות רווחיות יותר.
לקנות זיכיון או להקים עסק מזון חדש?
הכניסה לתחום המזון נעשית בדרך כלל דרך הקמת עסק חדש מאפס, קניית זיכיון או העתקת קונספט קיים מחו"ל.
להתחיל מאפס פירושו למצוא מקום, להחליט על מיתוג, לבנות תפריט, לעצב, לשפץ, למצוא שף, לתמחר, לגייס צוות, לשווק וכו'. עבור מישהו שנכנס לתחום לראשונה, מדובר בעלויות גדולות ובשרשרת של החלטות שטעות בהן עלולה לעלות ביוקר. אם זה הכיוון שלך אני ממליץ לך לבחור יועץ עסקי שמבין בתחום המסעדנות וספקים טובים שיסייעו לך לצמצם עלויות ולהתגבר על הקשיים.
העתקת קונספט מחו"ל היא שיטה שתפסה תאוצה בעיקר בשנים האחרונות. היא מגבירה את סיכויי ההצלחה של העסק כיוון שהיא מתבססת על עסק שפועל וחי, אבל חשוב לבחור בעסק שהקהל שלו מזכיר במאפיינים את הקהל הישראלי.
רכישת זיכיון לעסק שהוא חלק מרשת מצליחה בתחום המזון, מגדילה את הסיכוי להצלחה עבור יזם שזו הכניסה הראשונה שלו לתחום. אבל גם כאן חשוב להזהר, משום שלא כל הרשתות מציעות עסקאות שטובות לך. אם אתה נכנס למשא ומתן עם רשת מזון, מעמדה של חוסר ידע והיכרות עם התחום, ההמלצה שלי היא לא לעשות זאת לבד. קח ייעוץ עסקי למסעדות, שיעזור לך להבין האם מדובר בעסקה טובה, יבהיר לך מה לדרוש בתמורה להשקעה שלך, וילווה אותך בשנה-שנתיים הראשונות להרצת העסק.
אילו אתגרים נוספים עומדים בפני יזמים הנכנסים לעסקי המזון?
בין אם אתה מקים עסק מזון מההתחלה, או מעתיק קונספט מצליח מחו"ל, ישנם כמה אתגרים שתצטרך להתמודד איתם בדרך להגשמת החלום שלך:
מימון: גיוס אשראי לעסק מזון הוא לא עניין פשוט. הבנקים והקרנות אינם ממהרים להציע הלוואות לעסקים מתחום המזון, משום שתוחלת החיים בענף זה קצרה. מכיוון שמדובר במשימה לא פשוטה, חשוב לא להתחיל להתחייב כלכלית לפני שהשגת מימון, וכדי להגדיל את הסיכוי לקבל אותו, אתה לא יכול להתפשר על תוכנית עסקית שהיא בערך. אתה חייב תוכנית עסקית טובה, בעלת מתווה פיננסי ברור וחזון עסקי, שתגרום לבנקים ולקרנות לאשר לך את המימון.
הנחיות רישוי עסקים מייקרות את השיפוץ של עסקים בתחום המזון, ומחייבות התקנה של ריצוף נגד החלקה, מערכות סינון עשן, ארובה ומנדף, תעלות ברצפה ועוד. על כל אלו מתווספים עלויות הציוד ועלויות השיפוץ במידה והמקום מיועד לישיבת קהל כמו למשל בעת הקמת מסעדה, בר, בית קפה או אפילו פיצרייה.
בבקשת המימון צריך לקחת בחשבון שרוב העסקים לא מתחילים למשוך לקוחות ולהרוויח מהיום בו הם פותחים את דלתותיהם, אלא מדובר בהרצה בת חצי שנה-שנה, בה העסק מתקיים מהכספים שנלקחו לטובת עלויות ההרצה. מי שלא מתכנן זאת מראש מתקשה לשרוד.
רישיון עסק: תחום רישוי העסקים בישראל סובל מבעיית חוסר אחידות, ובכל רשות מקומית הדרישות שונות. יזמים רבים עושים טעות ומגישים בקשה לרישיון עסק רק לאחר שסיימו לשפץ את העסק שהקימו, לאחר שכבר חתמו על חוזה, השקיעו בשיפוץ וכו'. אז הם מגלים כי המקום לא עומד בתקנות רישוי עסקים ומוצאים את עצמם בבעיה.
ההמלצה שלי היא לפנות לעירייה אחרי שמצאת מקום פוטנציאלי ולפני שחתמת על ההסכם, להסביר לה מה אתה מתכנן לפתוח ולפרט איזה סוג אוכל יוגש שם, האם ישבו במקום אנשים וכן הלאה, ולקבל מהם אישור עקרוני לפני שנכנסים להוצאות על השיפוץ.
פוד קוסט: אם הצלחת להביא לקוחות לעסק, אבל אתה לא רואה כסף בסוף החודש, כנראה שיש לך בעיית פוד קוסט. לחץ כאן, לקריאה על בעיית ה-food cost בעסקי המזון.
ולסיום כמה טיפים ספציפיים לפותחים עסקי מזון:
טיפים להקמת פיצרייה:
* כדאי להמנע מהאסטרטגיה של הזול, אין שם רווח.
* בבחירת נכס, כדאי לבחור מקום קטן ככל האפשר, כדי לחסוך בארנונה חשמל ושכ"ד.
* לבנות מערך שליחויות אמין וחזק עם שליחים שפועלים מתוך העסק.
* האיכות היא מה שתביא לך הצלחה – תשקיע בפיציולו טוב ותשלם לו בהתאם.
* לרשתות הגדולות יש מכונת שיווק מטורפת. כדי להצליח, המחיר שלך צריך להיות נמוך מהמחיר שהן מציעות, והאיכות גבוהה משלהן.
* התקנות מחייבות ארובות ומנדפים, אבל אם תצליח לעמוד בהן ובו בעת לדאוג שהריח של הפיצה יופץ החוצה, הוא ישווק אותך היטב.
טיפים להקמת קייטרינג:
* בקייטרינג אין משמעות ללוקיישן. האידיאל הוא למצוא מקום זול אבל מרכזי כדי שעלויות ההובלה לא יכבידו מדי
* כדאי ללכת על הכשרות הכי גבוהה, כי היא מאפשרת לפנות ליותר קהלים.
* השחקן הכי גדול בשוק הוא השוק העסקי ומומלץ לבנות מערך שיווקי ותפעולי שיודע לפנות אליו.
* כדאי להשקיע תקציב שיווק משמעותי, יותר מעסקי מזון אחרים כי מדובר בתחום תחרותי, וצריך בידול וקשרים שיווקיים ענפים.
* זהירות ממלכודות דבש – להמנע מתשלום דמי כניסה לאולמות אירועים.
טיפים להקמת מאפייה:
* כדאי לפתוח את המאפייה בקרבה לסופרים עירוניים או באזורים שבהם יש ריכוזי אנשים שהולכים ושבים, לאורך כל היום.
* במאפייה צריך בעל מקצוע שינהל את המלאי והתצוגה: מכיוון שמה שנשאר הופך לפחת, אתה יכול לסבול מפוד קוסט גבוה ולכן תכנון הכמויות, סידור התצוגה, והעיצוב קריטי להצלחה.
טיפים להקמת בר:
* בהקמת בר יש שתי אופציות – או לגייס שותף שחזק ביח"צ ולפתוח את הבר בלוקיישן מרכזי, או לפתוח את הבר תוך התכווננות לנישה מסוימת (טווח גילאים, אוכלוסיה ספציפית) ומתוך ידיעה שלוקח זמן לדבר כזה לתפוס. בשני המקרים דרושה התכוננות פיננסית מראש, להוצאות השיווק או לתקופת ההרצה.
* בברים יש בעיית פוד קוסט – יין לא רווחי בהשוואה לאלכוהול, וההמלצה היא להצניע אותו בבר.
* ניהול פחת של אלכוהול – חשוב להקפיד על מנות מדודות, ולדאוג לבדיקת מנהל על כמה נמכר מול כמה נצרך.
* עמידה על המקח – צריך לדעת לעשות היטב את הקניינות ולהתמקח.
* צוות – בברים בחירת אנשי הצוות חשובה מאד להצלחה. כל חבר צוות צריך להתאים לווייב של המקום ולדינמיקה.
טיפים להקמת דוכן אוכל רחוב (פלאפל, שווארמה, חומוסיה, סיני, תאילנדי פאסט פוד):
* לוקיישן – מומלץ בחום לבחור במקום שעוברים בו הרבה אנשים לאורך כל היום.
* רישיון עסק – לבדוק לפני שפותחים על רישיון העסק ולא לזלזל בכך.
* לחשב את דרישות רישיון העסק בעלויות ההקמה. עלויות ההקמה של אוכל רחוב נמוכות, אבל לפעמים הן יקרות מהמתוכנן יש רישיון העסק מוסיף דרישות שלא צפית.
* התאמת ציפיות – אמנם הרווחיות גבוהה כי הפוד קוסט נמוך, אבל כדי להרוויח צריך למכור הרבה. זה עסק שוחק וצריך צוות שאפשר לסמוך עליו, כי העבודה מבוססת על שירות והיכרות אישית.
* לנסות ליצור מיתוג – מותגים כדוגמת סביח עובד, פלאפל הקוסם, שווארמה שמש זכו לתהילה שלהם כי הם הצליחו ליצור משהו מיוחד. נסה ליצור טוויסט וסיבה שיגיעו אלייך ולא למתחרים.
לקביעת פגישה ייעוץ להקמת עסק מזון ללא עלות או התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטסאפ או בהודעה.