ישראל היא ארץ ים תיכונית חמה אשר בה לאורך חודשים רבים יש הצדקה וצורך לגשת לגלידריה וליהנות מתענוג צונן. יתר על כן, בגלידריות השוכנות במקומות סגורים כגון קניונים, הימים הטובים יכולים להימשך לאורך כל השנה והרווחיות נאה למדי. מעבר לכך ניתן להוסיף לגלידריה מטעמים שממש לא מצריכים ימים חמים במיוחד, החל בופל בלגי ועד לקרפ צרפתי וקפה טוב, וליהנות מרווחיות נאה.
נשמע טוב, נכון? אבל כל בעל גלידריה יגיד לכם שהתמונה לא כל כך ורודה. ראשית, מפני שעם הביקוש גדל גם ההיצע והמשמעות היא שישנה תחרות לא פשוטה בין הגלידריות הקטנות. שנית, מפני שבכל זאת קיימת השפעה עונתית על המחזור ועל תנועת הלקוחות שלכם. שלישית, כי אם אתם חושבים שכל מה שצריך לעשות הוא רק לעמוד מאחורי הדוכן ולמזוג עוד כוס גלידה אמריקאית ללקוח מרוצה – אתם טועים. ורביעית, כי הקמת גלידריה מצליחה היא משימה מורכבת המצריכה גם מימון רציני.
איך ייעוץ עסקי לגלידריה יוכל לעזור לכם?
ואחרי שאמרנו כל זאת, נחזור להתחלה: יש בהחלט אפשרות להקים ולתפעל גלידריה רווחית ומצליחה לאורך תקופה ארוכה, בקונספטים ובמיקומים שונים, וגם ניתן להחזיר את ההשקעה בזמן קצר יחסית לענפים אחרים במשק ואף לתחומים אחרים בעסקי המזון. אבל על מנת לעשות זאת חשוב מאוד להסתייע בתהליך של ייעוץ עסקי לגלידריה שיכול להינתן בשלבים שונים, בוודאי אם אתם עוד מצויים בשלב הרעיון והחלום. מעבר לכך ייעוץ עסקי בהחלט יכול לסייע לגלידריות שנתקלות בקשיים וחוות תקופות של האטה והקטנה של הרווחיות, והוא חשוב מאוד כאשר מבצעים שינויים כמו רכישה של זיכיון, חילופי בעלים, הכנסה של מוצרי מזון חדשים, שינוי בקונספט והמיתוג, וכן הלאה.
באמצעות יועץ עסקי מיומן אפשר בהחלט להקים גלידריה מבוססת ומצליחה, ולהביא גלידריה פעילה למצב של הגדלת הרווחיות ואף הגדלת המחזור.
איך בוחרים יועץ עסקי לגלידריה?
יועץ עסקי לגלידריה צריך לענות על כמה קריטריונים כדי שיוכל לספק את המענה הטוב ביותר. ראשית, עליו להיות בעל ניסיון רב והיכרות מעמיקה עם מגוון גלידריות שלהן סיפק ייעוץ עסקי בהצלחה. שנית, על היועץ העסקי להיות בעל ניסיון רב גם בניהול עסקים בשטח, מפני שקיים הבדל משמעותי בין אנשים שיכולים לייעץ על סמך הקורסים שלקחו ומה שקראו בספרים, ובין מי שמכיר באופן אישי ומקרוב את האתגרים והאילוצים של בעל עסק. מלבד זאת ייעוץ עסקי לגלידריה עוסק בשורה האחרונה בהקמת עסק רווחי, או לחילופין בהגדלת הרווחיות והמחזור של עסק קיים. כלומר, השורה התחתונה של התהליך כולו היא פיננסית, וכמעט כל המרכיבים הרבים של הייעוץ מערבים היבטים כלכליים באופן ישיר או עקיף. לכן, הקריטריון המשמעותי השלישי הוא שהיועץ העסקי יהיה בעל השכלה כלכלית אקדמית נרחבת.
ייעוץ עסקי לגלידריה חדשה
אם אתם שוקלים להקים גלידריה אנו בטוחים שיש לכם חלומות יפים, כוונות טובות, מרץ ומוטיבציה. אין ספק שמדובר באיכויות חשובים וכפי שתראו בהמשך הדרך בהחלט תזדקקו למוטיבציה ולרצון להגשים את החלום כאשר תתקלו באתגרים. יחד עם זאת, מלבד האישיות הנהדרת שלכם, ההצלחה של גלידריה תלויה בעוד גורמים רבים נוספים ובראשם יכולת להתנהל נכון מבחינה פיננסית, ניהולית, שיווקית ומכירתית. לכן, עוד לפני שאתם יוצאים לדרך, הצעד הראשון והנחוץ הוא לפנות אל יועץ עסקי שילווה אתכם לכל אורך תהליך ההקמה ובתקופת ההרצה. והדבר הראשון שהיועץ העסקי יעשה, אחרי שיחת פתיחה והבהרה לגבי המשמעויות של הקמת גלידריה, הוא בדיקת כדאיות כלכלית.
בדיקת כדאיות כלכלית לגלידריה
ייתכן שאתם צעירים ונמרצים וכבר ממש בוער לכם להביא הכנסה יפה מהקיץ הקרוב. אנחנו לא רוצים לצנן לכם את ההתלהבות אבל לפני הכל צריך לבדוק אם לקונספט שלכם יש היתכנות כלכלית. מדובר בבדיקה שנקראת גם GO NO GO והמטרה שלה היא לבחון אם כדאי ללכת על הגלידריה לפי הקונספט שתכננתם, או אולי לשנות בו כמה דברים בשביל להביא לרווחיות יפה, או אולי לוותר על החלום ולחפש את הכסף במקום אחר. מדוע מדובר בבדיקה כל כך חשובה? מפני שכמו בדברים אחרים בחיים גם כאן החיפזון הוא מהשטן. כפי שתראו בהמשך הקמת גלידריה אינה משחק ילדים ומערבת המון שיקולים וצעדים, כמו גם הוצאות בלתי מבוטלות שיכולות להגיע למאות אלפי שקלים – תלוי בקונספט שלכם. אז המטרה של הבדיקה היא קודם כל לראות האם ואיך יוצרים גלידריה רווחית, ואם התוצאה היא שלילית ולא הולכים על החלום בכלל – אתם תחסכו מעצמכם עוגמת נפש מרובה ואף משבר כלכלי.
מהן המטרות של בדיקת כדאיות כלכלית?
בנוסף, לבדיקת כדאיות כלכלית יש עוד מטרות, לא רק להגיד או "הולכים או לא הולכים על זה". בהנחה שמחליטים ללכת על העסק בקונספט כזה או אחר, הנתונים שלה ישמשו אתכם ואת היועץ העסקי שמלווה אתכם לבניית העסק מאלף ועד תו, לרבות התוכנית הכלכלית, התוכנית העסקית ותוכנית העבודה. לכן זו חייבת להיות בדיקה רצינית, מעמיקה ויסודית, המסתמכת על נתונים ריאליים ומדויקים ולא על משאלות לב, הערכות כלליות או הפנטזיות שלכם.
כך לדוגמא, בדיקת כדאיות כלכלית צריכה כבר להביא הגדרות ראשוניות של קונספט ומיתוג הגלידריה, קהלי היעד שלה, המיקומים שיכולים להתאים, מוצרים סטנדרטיים וייחודיים, האם הגלידה תהיה מיוצרת במקום או שתקנו מיצרנים חיצוניים, וכדומה. כאשר היועץ העסקי מבצע את בדיקת הכדאיות הכלכלית הוא נעזר בניסיונו והיכרותו הנרחבת עם התחום על מנת לחדד את הקונספט במידת הצורך. מעבר לכך, בבדיקת כדאיות כלכלית לוקחים בחשבון עוד הרבה דברים: את התמחור של מתחרים, את שולי הרווח המקובלים בענף, האם תוכלו לספק יתרונות מיוחדים כמו מיקום מעולה, מחירים נוחים, שירות מצוין, מוצרים ייחודיים וכן הלאה.
תכנון ההוצאות הנדרשות
כמובן שבדיקת הכדאיות הכלכלית חייבת להתחשב בהוצאות הצפויות לכם. חשוב שתבינו שפתיחת עסק מזון, אפילו אם מדובר "רק" בגלידריה, מצריכה הוצאות בלתי מבוטלות. כך לדוגמא, רק המקפיאים ומכונות הייצור יכולים לעלות בין עשרות אלפי למאות אלפי שקלים ולכך יש להוסיף את העלויות של שיפוץ המבנה ועיצובו הנאות, מה שיכול לעלות עוד כמה עשרות אלפי שקלים ואף למעלה מכך. כמו כן יש לקחת בחשבון הוצאות גבוהות למדי בתקופה הראשונה על שיווק ופרסום הגלידריה, יש לרכוש ציוד חיוני כמו מקררים, מכונות לגלידה אמריקאית וכל ציוד נלווה אחר, וגם רכישה ראשונית של חומרי גלם, רכישה של כיסאות ושולחנות, תשלומים עבור אגרות ורישיונות – למשל למשטרה, למכבי האש, לעירייה וכדומה.
מדובר בהוצאות שיכולות להתחיל אי שם בין מאה למאתיים אלף שקלים על גלידריה קטנה ופשוטה יחסית, ומכאן והלאה השמיים הם הגבול. מלבד זאת צריך לקחת בחשבון את הנושא של ההוצאות השוטפות: למשל השכירות שתשלמו על הנכס, הארנונה, הוצאות החשמל, כמות העובדים ומשכורותיהם, רכישה שוטפת של ציוד וחומרי גלם, תחזוקה של מקררים ומקפיאים, וכיוצא בזאת.
אין אנו מתארים את ההוצאות האלו בשביל להוציא לכם את הרוח מהמפרשים. נהפוך הוא, אנו רוצים שאת החזון שלכם תיישמו עם הרגליים על הקרקע ותראו ברכה בעמלכם. לשם כך יש להיערך בצורה נכונה גם מהבחינה הפיננסית, כאשר זוכרים שתקופת ההרצה עשויה להתפרש על פני חודשים ארוכים, על כל המשתמע מכך מבחינת מעגל הלקוח וזרם ההכנסות שאינו קבוע בינתיים. למעשה, עדיף לחשוב שתצטרכו לחכות כשלוש שנים עד שתראו את מלוא הפוטנציאל של הגלידריה שלכם מתממש, ובמילים אחרות: זכרו שאתם כאן לטווח הארוך.
מקורות מימון לגלידריה
ואם דיברנו על היערכות פיננסית נכונה, היועץ העסקי שמבצע את בדיקת הכדאיות הכלכלית בודק גם את יכולותיכם הפיננסיות ואת מקורות המימון שיהיו פתוחים בפניכם, למשל ההון העצמי שלכם, האפשרות לקבל הלוואה מהבנק או בערבות מדינה, וכן הלאה. נתונים אלו גם יספקו ליועץ העסקי הערכה טובה לגבי הסיכויים שלכם לקבל אשראי מהבנק ואת ההיקף שלו, ובדרך זו אפשר יהיה להעריך את היכולת לעמוד בהוצאות הצפויות בתקופת ההקמה וההרצה. בהמשך הדרך, כאשר תגיעו לנקודה, היועץ העסקי גם יוכל לסייע בהשגה של המימון הדרוש באמצעות תוכנית עסקית מקצועית, רצינית ומשכנעת, ואף ילווה את הפניות שלכם אל גורמי המימון השונים.
מה עוד כולל ייעוץ עסקי לפתיחת גלידריה?
לפני שנמשיך בסקירה חשוב לציין כי חלק גדול מהבדיקות והמהלכים שמבוצעים בייעוץ לפתיחת גלידריה, נכון גם לגבי גלידריות קיימות ופעילות. ייעוץ עסקי לגלידריה הנמצאת בשלב ההקמה מתייחס לקשת רחבה של היבטים נוספים, החל בשיווק ומכירות ועד לניהול נכון של תזרים המזומנים. כך למשל, יש לתת את הדעת באופן רציני ומעמיק על נושא התמחור. כפי שאמרנו, הגלידריה שלכם יכולה להציע מגוון מטעמים מלבד גלידה בגביע, כגון קרפ צרפתי, וופל בלגי, פרוזן יוגורט, קפה טוב, גלידה תאילנדית וכן הלאה. מדובר בתוספות שבהחלט יכולות לתרום לרווחיות של העסק, אולם לשם כך התמחור של כלל המוצרים שלכם חייב להיות נכון ומקצועי.
הטעויות שאפשר לעשות בתמחור
אחת הטעויות שמבצעים אנשים שנחפזים אל המטרה היא לעבור ברפרוף על השלב הזה ולקבוע את התמחור לפי השוואה למתחרים. אם המחירים האלה טובים בשבילם למה שלא יהיו טובים גם בשבילנו? אבל המציאות לא כל כך פשוטה. ייתכן למשל שלגלידריה שאליה השוויתם את עצמכם יש הסכם מצוין עם ספק חומרי הגלם, ייתכן שדמי השכירות שלה נמוכים יותר משלכם, ייתכן שהיא משלמת פחות לעובדים או מסתפקת ברמת רווחיות נמוכה מהרצונות שלכם, ייתכן שהיא מספקת מחירים נמוכים בחלק מאסטרטגיית משיכת לקוחות ובהמשך מתכוון להעלות מחירים על מוצר ספציפי אחד או יותר, וייתכן שהתמחור שלה פשוט לא נכון ולא רווחי.
מה ניקח בחשבון בחישוב התמחור?
לכן, את התמחור יש לבצע בצורה רצינית ובהתאם לנתונים שלכם, החל ברווח הגולמי אחרי הפוד קוסט ועד לעלויות החשמל, העובדים והשכירות. כמו כן חשוב לקחת בחשבון את המיתוג שלכם, למשל כגלידריה יוקרתית או פשוטה ועממית, את המאפיינים המיוחדים של המוצרים, השירות והמיקום שלכם, את שאיפות הרווח שלכם, וכמובן שצריך גם להתחשב במחירים הסבירים והמקובלים בענף. את כל הנתונים האלו ונוספים לוקח היועץ העסקי ומוציא תחת ידיו תמחור מקצועי ונכון, המתחשב גם באסטרטגיה הכלכלית שלכם – למשל רווחיות פחות גבוהה על המוצר העיקרי, ורווחיות יותר גבוהה על מוצרים משניים כמו שתייה קלה, אייס קפה, פנקייק וכדומה.
בחירת מיקום לגלידריה חדשה
עוד נקודה משמעותית היא בחירת הלוקיישן לגלידריה. יכול להיות שכבר יש לכם בראש את המיקום המושלם באחד מרחובות העיר, אבל האם הוא באמת הכי נכון ובעל פוטנציאל כלכלי? למשל, האם נכון יותר עבורכם לפתוח את הגלידריה בקניון עם עלויות גבוהות יותר אך גם יותר חודשי פעילות, או שמא עדיף לפתוח אותה בקרבת שפת הים, ברחוב ראשי או צדדי, במקום בו יש תנועה רבה יחסית של בני נוער בסמוך למוסדות חינוכיים, וכן הלאה. כל בחירה צריכה להתחשב בקונספט של הגלידריה, בעלויות וביכולות הכלכליות שלכם, בשאיפות הרווח, בהגדרה של קהלי היעד, במוצרים שאתם מציעים וכדומה.
כאמור, עד כה סקרנו חלק מהבדיקות והצעדים שמבוצעים במהלך ייעוץ עסקי לגלידריה חדשה. בשלב הבא כל אלו נמזגים אל תוכנית כלכלית, תוכנית עסקית ותוכנית עבודה מפורטת שאותה מלווה היועץ העסקי. מכיוון שרבים מצעדים ושלבים אלו נכונים גם לגבי ייעוץ עסקי לגלידריה קיימת, חשוב שתמשיכו לקרוא הלאה.
איך נראה ייעוץ עסקי לגלידריה פעילה?
ייעוץ עסקי לגלידריה פעילה עשוי להינתן בשלבים שונים של חיי העסק, החל בגלידריה שפועלת יפה ובעליה רוצים לנצל את המומנטום בשביל להגדיל רווחיות ומחזור, דרך גלידריות שחוות תקופת האטה, דשדוש ואפילו משבר, ועד לשינויים כמו הכנסת שותפים, העתקת דוכנים וסניפים וכדומה. מעבר לכך ייעוץ עסקי לגלידריה קיימת מומלץ לכל עסק המעוניין לשפר את הרווחיות, וחשוב מאוד לקבלו בכל שנה עד שנתיים בשביל להיות עם היד על הדופק.
בדומה לגלידריה חדשה, ייעוץ עסקי לגלידריה קיימת מתחיל בבדיקת עומק, אלא שכאן מדובר בעסק פעיל. בין היתר נבדקים הדוחות הכלכליים שלו, תזרים המזומנים, ההתנהלות השוטפת, עובדים ומשכורות, הסכמים מול ספקים, מוצרים רווחיים יותר או פחות, הלוואות והתחייבויות כספיות אחרות, המתחרים, תחום השיווק והמכירות, וכן הלאה. בסיום שלב זה בעלי הגלידריה מקבלים תמונה מקצועית, מהימנה ואובייקטיבית לגבי הנעשה בעסק.
בנוסף, הנתונים שהתקבלו בבדיקה המקדמית (ובמקרה של גלידריה חדשה – בדיקת הכדאיות הכלכלית), מהווים בסיס לבניית תוכנית עסקית. בגלידריה חדשה התוכנית העסקית תגדיר באופן מדויק את הקונספט ואת המטרות, ותביא את הצעדים הדרושים להשגת היעדים בצורה ריאלית ועם הרגליים על הקרקע. במקרה של גלידריה פעילה, בבדיקה המקדמית אנו רואים לא רק את הנכסים וההזדמנויות של העסק, אלא גם את הבעיות ונקודות החולשה שלו. לכן, היועץ העסקי יכול להציע פתרונות מקצועיים, אשר יבואו לידי ביטוי בתוכנית עסקית מסודרת ומאורגנת.
למעשה תוכנית עסקית היא יסוד ובסיס להתנהלותם של עסקים מכל תחום, והיא שמאפשרת לשמור על הקו הנכון לעסק לאורך תקופה ארוכה, גם מול שינויים בשוק. בתוכנית עסקית לגלידריה קיימת יובאו פתרונות הולמים לבעיות שהתגלו, והם יכולים להיות רבים ושונים. לדוגמא, התוכנית עשויה לכוון לשינויים במצבת העובדים בעסק, לכניסה למו"מ מחודש עם ספק חומרי הגלם או פנייה לספק חדש. כמו כן היא עשויה לכוון לשינויים במוצרי המזון שמציעה הגלידריה, לשינויים בתמחור, לשינויים בתחום השיווק והפרסום וכיוצא בזאת. מדובר בתוכנית שתשמש מעתה והלאה כמפה לבעל העסק כך שיבין היטב היכן הוא עומד, לאן הוא חותר להגיע וכיצד עליו לעשות זאת. התוכנית העסקית נבנית על ידי היועץ העסקי לפי הנתונים שהתגלו, לפי ניסיונו המקצועי והיכרותו המעמיקה עם התחום, ותוך שיתוף פעולה מלא עם בעל העסק.
היבטים נוספים של ייעוץ עסקי לגלידריה
ייעוץ עסקי לגלידריה קיימת (או חדשה) עשוי להתייחס לקשת רחבה של היבטים נוספים. כך למשל, הוא עשוי להתמקד בכל הקשור לתחום השיווק והמכירות: כיצד מגבירים ומשפרים את ההמלצות העוברות מפה לאוזן על הגלידריה, כיצד דואגים ליידע את הציבור המקומי על פעילותה, איך מנצלים נכון מבצעים והנחות, איך משתמשים במדיה הדיגיטלית באופן יעיל ונכון לאופי העסק ולקהל היעד שלו.
בנוסף, הייעוץ העסקי יתייחס לכל הקשור בהתנהלות השוטפת של גלידריה פעילה, אשר יכולות להיות לה השפעות מהותיות על שביעות הרצון של הלקוחות, על האווירה במקום ועל הרווחיות בכללותה. במידה שהיועץ מבחין בנקודות תורפה או בעיות בהתנהלות, ביכולתו להציע קשת רחבה של כלים ניהוליים המעשירים את הבעלים ברמה האישית והמקצועית כאחת, החל בניהול אפקטיבי של זמנם האישי, ועד להאצלת סמכויות והעלאת המוטיבציה בקרב העובדים.
לקביעת פגישת ייעוץ עסקי לגלידריה ללא עלות וללא התחייבות פנו אלינו עכשיו בהודעה, טלפון או ווטסאפ