תחום האחזקה והניקיון מאופיין בתחרות רבה כאשר מאות חברות מסדרי גודל שונים, המעסיקות עשרות אלפי עובדים, מציעות את שירותיהן למגזר העסקי, ולא מעטות גם פונות אל המגזר הפרטי. מצד שני, לצד התחרות העזה על ליבם וכיסם של הלקוחות, ישנו גם ביקוש מתמיד וגובר לשירותים בענף זה, וזאת עקב הגידול הטבעי באוכלוסייה ובכמות העסקים והמשרדים הנפתחים בישראל. למרות הפוטנציאל הגבוה לרווחיות בתחום הניקיון, חשוב להיעזר ביועץ עסקי לחברת ניקיון.
מדוע חברת ניקיון צריכה ייעוץ עסקי?
בעלי ומנהלי חברות ניקיון נדרשים למשימות מורכבות ולהתנהלות מתוכננת היטב ומיושמת בהתמדה, תוך כדי ביצוע משימות שוטפות הקשורות בין היתר להתנהלות מול העובדים, שיווק ופרסום בערוצים שונים, ניהול משא ומתן מול לקוחות חדשים, דאגה לאיכות השירות, לתנאי העובדים, סוגיות הקשורות לביטוחים ואישורים, עבודה מול ספקי חומרי הגלם וציוד הניקיון ועוד. על כן, לעיתים קרובות מתקשים בעלי חברות אלו למצוא את הזמן הדרוש לניהול הפיננסי, ומכאן קצרה הסדר לחוסר סדר ופגיעה ברווחיות.
עוד נקודה משמעותית היא נושא הגבייה בחברת הניקיון, אשר משפיע באופן מהותי על ניהול התזרים. לעיתים קרובות משלמים הלקוחות בתחום זה בשוטף +30 או +60 ואילו בעלי החברה צריכים לשלם את המשכורות בסוף כל חודש. הפער הזה מוביל לא פעם לבעיות בתזרים, ולמעשה ככל שמתרבים הלקוחות כך הבעיה מחמירה. יש דרכים לפתור את סוגיה הזו, וזוהי רק דוגמא אחת לתחומים בהם נוגע ייעוץ עסקי.
מלבד זאת, גם אנשים המכירים היטב את עולם הניקיון, ושיש להם יכולות טובות מבחינת הנעת עובדים, אינם תמיד מחזיקים בכישורים פיננסים טובים, ואינם יכולים לספק פתרונות הולמים לסוגיות הנוגעות לעתיד החברה בטווח המיידי, הקצר והארוך. כך לדוגמא, יש לקבל החלטות הקשורות בין היתר לתמחור של חבילות הניקיון השונות המוצעות ללקוחות כל שיהיו אטרקטיביות ותחרותיות מצד אחד, אבל רווחיות מצד שני.
בנוסף, יש להחליט לגבי סוגיות כמו רכישת מכונת פוליש והצעת השירות, האם לתת את הדגש על עובדים זרים או ישראלים על כל המשתמע מכך מבחינת עלויות, מיתוג ושביעות הרצון של הלקוחות, האם כדאי להתרחב וליהנות מיתרונות לוגיסטיים, האם כדאי להכניס שותף או משקיע לחברה, האם ליטול הלוואה ובאיזו מסגרת, האם להרחיב או לצמצם את אזורי השירות ואת שעות השירות, האם כדאי להתחיל לפנות גם אל השוק הפרטי ולהציע למשל ניקוי שטיחים וספות, האם להציע את השירות למגדלי מגורים, ויש להשיב ולהחליט בעוד שאלות רבות.
מה כלל ייעוץ עסקי לחברות ניקיון?
מטבע הדברים, לכל אחת מהשאלות שעלו עד כה יש מרכיבים פיננסיים ובסופו של דבר המטרה היא לייצב את החברה ולהביא להגדלת הרווחיות שלה. יחד עם זאת, עקב העומס היומיומי הניכר של מנהלי החברה, ועקב היעדר ידע מספיק בתחום הפיננסי, רבים נוטים להסתמך הסתמכות יתר על רואה החשבון. ואולם, מדובר בטעות. ראשית, מפני שהדוחות של רואה החשבון אינם מתארים באופן מדויק ובזמן אמת את מצבה הכלכלי של החברה. שנית, אין זה מתפקידו או מכישוריו או מיכולתו של רואה החשבון לנווט את החברה בעולם התחרותי של שירותי האחזקה והניקיון. על כן, לעיתים קרובות אנו רואים בחברות ניקיון התנהלות שאינה מסודרת מבחינה כלכלית, עם הרגשה שניתן היה להרוויח ולהשיג יותר, וכמובן שגם ישנן חברות הסובלות מתקופות ממושכות של דשדוש ומשבר.
אכן, אין זה פשוט להציע שירות איכותי מחד ורווחי מאידך, בעיקר בתקופה בה דרישות המגזר העסקי הולכות ומתרבות, וגם הציבור הפרטי נעשה מודע יותר לרמת השירות שהוא מקבל. סוגיות כמו התשלומים והתנאים שניתנים על ידי החברה לעובדים, טיב איכות חומרי הניקיון והיותם יעילים וגם ידידותיים לסביבה, ההכשרות הרלוונטיות וכדומה – כל אלו נשאלים ונבחנים כיום על ידי הלקוחות, שמצד שני אינם מעוניינים לשלם יותר ורוצים לנצל את התחרות הגבוהה בענף, תחרות המושפעת לא מעט מהנעשה במדיה הדיגיטלית, האופן שבו החברה משווקת את עצמה, והשחקנים שמציעים שירותים בפריסה ארצית רחבה.
ואולם, הבשורה הטובה היא שבעזרת ייעוץ עסקי לחברת ניקיון ניתן להביא את החברה להגדלת הרווחיות ואף להגדלת המחזור. זהו תהליך מאורגן ומסודר אשר מתבסס על נתונים פיננסיים מדויקים, היכרות קרובה עם עולם הניקיון, וניסיון ניהולי מהשטח.
כיצד מתבצע ייעוץ עסקי לחברת ניקיון?
ייעוץ עסקי לחברת ניקיון מתחיל בדיאגנוזה מעמיקה, אותה מבצע יועץ עסקי שסוקר את הדוחות הכלכליים השונים כגון דו"ח רווח והפסד, משווה את הביצועים של החברים אל מתחרים בתחום (בין אם היא מתמקדת במגזר העסקי או הפרטי), מזהה אזורים בעלי רווחיות לא טובה ועולה על מקור הבעיה. בעלי החברה לומדים כבר בשלב הזה להבין בצורה מלאה את הדוחות הכלכליים ומטרותיהם, על שולי הרווח המקובלים בענף, על אפשרויות התמחור הפתוחות בפניהם וכדומה. במידת הצורך, היועץ העסקי גם בונה עבור החברה דוחות כלכליים המתייחסים אל מה שקורה בה בזמן אמת ואל הפרמטרים הנחוצים באמת לצורך הניהול השוטף שלה, וזאת באופן הברור והמובן ביותר למנהלים.
אחרי איסוף הנתונים והבנת משמעותם, עובר היועץ העסקי ביחד עם בעלי החברה של השלב בו בונים תוכנית עסקית מפורטת וסדורה. כלומר, לוקחים את התמונה שהתקבלה ומתמקדים בבעיות שהתגלו, בפתרונות האפשריים שלהן ובדרכי היישום הריאליות. כך למשל, המטרה של התוכנית העסקית עשויה להיות מעבר מפעילות הפסדית או ברווחיות נמוכה לעבר רווחיות נאה, או מעבר מוצלח ומושכל לעבר צמיחה והתרחבות. הדרכים להשגת יעדים אלו אשר יפורטו בתוכנית העסקית יכולות להיות רבות ושונות, למשל הקטנה של עלויות התפעול באמצעות משא ומתן מחודש עם ספקים, שינוי תמחור של שירותי ניקיון הניתנים בשעות הערב והלילה, פעילות שיווקית ממוקדת בפלח מסוים של המגזר העסקי או הפרטי, וכדומה.
מדובר בתוכנית מפורטת מאוד היורדת לפרטי הפרטים ואינה מותירה מקום לניחושים או הפתעות. התוכנית מבוססת על ההיכרות המעמיקה שהיועץ העסקי רכש עם החברה על היבטיה השונים, החל בדרג המנהלי ועד למנהלי המשמרות והמפקחים בשטח. היא מתחלקת לשבועות ואפילו לימים עם צעדים הלוקחים את החברה בהדרגה ובביטחון לעבר מטרה ברורה. כאמור, את התוכנית העסקית בונה היועץ העסקית עם הגורמים הרלוונטיים בחברה, והוא גם מסייע במידת הצורך להתגבר על חסמים ולצאת מאזורי הנוחות על להשיג שיפור בהישגים.
מטבע הדברים, הצלחת התוכנית העסקית תלויה ביישום עקבי ונחוש שלה לאורך זמן. לשם כך היועץ העסקי ממשיך ללוות אתכם ומבצע מעקב מתמיד אחר היישום, עוזר באתגרים ונקודות קושי, משיא עצות ותשובות להתלבטויות, בודק את הביצועים בפועל מול הצפי של התוכנית העסקית, ואם ישנם פערים – הוא עוזר להבין מדוע קיימות אי התאמות ואיך ניתן לפתור אותן.
היבטים נוספים של ייעוץ העסקי לחברות ניקיון
ייעוץ עסקי לחברת ניקיון יעסוק בקשת רחבה של היבטים. בין היתר, היועץ העסקי יתמקד גם בפן השיווקי של החברה תוך סקרה של הערוצים והכלים הנוכחיים ובחינת האפקטיביות האמיתית שלהם. במידת הצורך, היועץ ימליץ על אפיקים שיוכלו להביא לתוצאות משופרות בהתאם למגזרים שמולם החברה עובדת, למשל שיתופי פעולה עסקיים ושימוש נכון במדיה הדיגיטלית – החל באתר החברה ועד לפייסבוק העסקי שלה. כמו כן, היועץ העסקי יוכל להפנות את הגורמים הרלוונטיים בחברה אל אנשי מקצוע מיומנים בעולם השיווק והמדיה הדיגיטלית, שיכולים להביא לתוצאות משמעותיות בתחום זה.
היבט משמעותי נוסף, המהווה מרכיב מרכזי בהתנהלות של חברות ניקיון, הוא כישורי הניהול המשפיעים על ההתנהלות השוטפת. עקב ההרכב הייחודי של כוח האדם בחברות אלו, השעות הגמישות, הפיזור הגיאוגראפי, האתרים המשתנים וכדומה – מנהלים בחברות ניקיון נדרשים להפגין כישורי ניהול ייחודיים. ללא כישורים כאלו, קצרה הדרך לאי עמידה בזמנים, להתרשלות של עובדים, לפגיעה באיכות השירות ובכלל להתנהלות מבולגנת. לכן, במידת הצורך היועץ העסקי גם מציע ארגז כלים ניהולי עשיר, אשר יכול לתרום למנהלי החברה במישורים רבים – החל בניהול זמנים, דרך האצלת סמכויות ועד למתן דוגמא אישית ומנהיגות.
לקביעת פגישת ייעוץ עסקי לחברת נקיון ללא עלות וללא התחייבות פנו אלינו עכשיו בהודעה, טלפון או ווטסאפ