אם תיכנסו לחנויות אלכוהול בסביבה ותשאלו מה שלום העסקים, קשה להניח שהתשובה תהיה שיש שקט תעשייתי והרווחיות מובטחת וטובה. אכן, למרות שהציבור הישראלי לומד עם השנים להעריך משקאות טובים, וישנה תרבות מסוימת של שתייה, מדובר בתחום שהעסקים בו צריכים להתמודד עם אתגרים לא פשוטים – כגון עונתיות, שחקנים חדשים שנכנסים לתמונה, סוגיה של הזמנות אונליין מהארץ ומחו"ל ומשלוחים, הקפדה על מחירים אטרקטיביים ותגובות מהירות לצעדי מתחרים, ועוד. לכן, יש חשיבות גדולה לפנייה אל יועץ עסקי מיומן, בין אם אתם בעלי חנות אלכוהול קיימת ובין אם אתם שוקלים לפתוח חנות חדשה.
ייעוץ עסקי לחנות אלכוהול – מה זה אומר?
כמו בכל תחום אחר, גם בעלי חנויות אלכוהול חייבים להתנהל באופן מאוד מחושב ברמת התמחור וברמת היצע המוצרים, וברור שמטרת העל היא לייצב רווחיות טובה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים מתקשים להיות עם היד על הדופק ולהשיג את המטרה, לזהות הזדמנויות שצצות, להבין מה אפשר לשפר ולתקן, איך למשוך באופן טוב יותר קהל חדש וקבוע לחנות, כיצד להשפיע לחיוב על חוות הדעת שעוברות מפה לאוזן, ואיך לשמור על רווחיות טובה שמתאימה לצרכים ולשאיפות.
בנקודה הזו נכנס לתמונה ייעוץ עסקי לחנות אלכוהול, ולשם כך יש לבחור ביועץ עסקי מיומן ומנוסה, ועדיף אדם שמכיר טוב מאוד את התחום וכבר ייעץ בעבר לחנויות אלכוהול ומתחומים דומים. כמו כן, כדאי מאוד שיהיה זה יועץ עסקי המביא ניסיון אישי עשיר מהשטח, כלומר שבעצמו הקים וניהול לאורך שנים עסקים, ובנוסף – רצוי מאוד שתהיה לו השכלה כלכלית מקיפה. זאת, מאחר שהשורה התחתונה של תהליך הייעוץ העסקי, העוברת כחוט השני בכל אחד ממרכיביו, היא שיפור הרווחיות. במילים אחרות, המטרה הינה כלכלית וכרוכה בתחשיבים מדויקים ובתחזיות, ואם מדובר בחנות חדשה יש לבצע גם בדיקת היתכנות כלכלית.
ישנם מספר הבדלים בין ייעוץ עסקי לחנות אלכוהול חדשה או קיימת. עם יזמים הייעוץ העסקי מתחיל כאמור בבדיקת היתכנות כלכלית, הבודקת בין היתר את המיקומים האפשריים והטובים ביותר עבור העסק החדש, את עלויות השיפוצים, רכישות כמו מידוף ודלפקים, את עלויות השכירות, תמחור המוצרים, הקונספט של העסק, מיהם בדיוק קהלי היעד, מיהם המתחרים ובאילו אסטרטגיות הם משתמשים, כל הקשור בפרסום ושיווק, וכן הלאה.
באופן כללי, מטרתה של בדיקת ההיתכנות הכלכלית היא להגיע למסקנה, האם ישנה היתכנות להקמה של חנות אלכוהול, האם צריך לשנות משהו בקונספט שלה על מנת להגיע לנקודת איזון בפרק זמן סביר, או לשנות משהו כדי להגיע לרווחיות שמבחינת היזם מצדיקה את ההשקעה. עם זאת, ייתכן שהבדיקה תוביל למסקנה שמוטב לוותר כעת על החלום ובכך למנוע מפח נפש ונזק כלכלי משמעותי. במידה והמסקנה היא שהולכים על הקמה של חנות אלכוהול, נתונים הבדיקה ישמשו לצורך בבניית תוכנית עסקית, תוכנית כלכלית ותוכנית עבודה. אלו תוכניות הנבנות בזהירות מבחינה פיננסית ועסקית, לוקחות טווח ביטחון ולוקחות בחשבון שבתקופת ההרמה עוד לא יהיו הכנסות גדולות או קבועות, כמו גם זרם לקוחות גדול או קבוע.
על כל פנים , המטרה של התוכנית העסקית, שעליה ידובר בהמשך המאמר, היא לייצב בסיס איתן עבור חנות שתציג רווחיות טובה בטווח הארוך, תוך נקיטת צעדים ברורים, בטוחים והדרגתיים.
ייעוץ עסקי לחנות אלכוהול קיימת
ייעוץ עסקי לחנות אלכוהול קיימת דומה במידה מסוימת למיזם חדש, ברמת הבדיקות המקדימות ולאחריהן בנייה של תוכנית עסקית. ואולם, בחנות הקיימת כבר קיימים נתונים פיננסיים ברורים, וכן מידע על ההתנהלות השוטפת, המיתוג והמוניטין, המוצרים והתמחור וכיוצא בזאת. בעלי חנויות קיימות פונים לייעוץ עסקי כאשר קיימת תחושה שהפוטנציאל אינו ממוצה, כלומר שהרווחים נמוכים יותר מהאפשרי, או וגם כשהחנות עוברת תקופה של דשדוש והאטה מסיבה מסוימת, למשל אם נכנס לאזור מתחרה חדש.
עם זאת, ייעוץ עסקי לחנות אלכוהול עשוי להינתן גם לחנויות המציגות רווחיות טובה, כאשר שוקלים את האפשרות להתרחב ולפתוח סניף חדש, האם כדאי לפתוח זכיינות, מהיכן יגיע הכסף לצמיחה וכדומה. מעבר לכך, חשוב להבין כי ייעוץ עסקי הינו צעד חיוני שמומלץ לכל חנות (ולמעשה לכל עסק) בכל שנה או שנתיים, על מנת לקבל תמונה מקצועית, אובייקטיבית ומקיפה על מה שקורה בחנות, על מנת לתקן בעיות שהבעלים לא שמו לה אליהן או לא מכירים או לא מצליחים לתקן, וגם כדי לשפר ולייעל את ההתנהלות, לזהות ולנצל הזדמנויות, להתנהל היטב מהפן הכלכלי, וכאמור, בשורה התחתונה – להגדיל רווחיות ואף את המחזור.
תוכנית עסקית לחנות אלכוהול
אם כן, גם בחנות אלכוהול קיימת וגם בחנות חדשה, מרכיב מהותי ועיקרי של התהליך הוא בנייה של תוכנית עסקית. כאמור, בחנות קיימת תבוצע תחילה בדיקת עומק של ההזדמנויות והנכסים, של הבעיות ונקודות התורפה, של המיתוג וקהל היעד, של ההתנהלות השוטפת והמוצרים, ועוד. בתוך כך, יושם דגש מיוחד על הפן הפיננסי, כאשר היועץ העסקי יסקור את הדוחות של רואה החשבון, הלוואות והתחייבויות נוספות, מוצרים רווחיים פחות או יותר כמו בירות ויינות מקומיים, וכדומה, מצב תזרים המזומנים, היכן מתבזבזים כספים מיוצרים, ועוד. לפי צורך, היועץ העסקי יספק דוחות כלכליים שיבנה בעצמו, בעלי מספר יתרונות בהשוואה לדוחות של רואה החשבון, בהיות מאפשרים להבין היטב את המצב הפיננסי ולקבל החלטות מושכלות. כמו כן, היועץ העסקי יספק כלים מועילים לניהול פיננסי, כדי שבעלי החנות יוכלו להתנהל מכאן והלאה באופן נכון ועצמאי.
את כלל הנתונים מהבדיקה המקדימה מכניסים כאמור לתוך תוכנית עסקית, שמציגה תחזית של כלל ההוצאות וההכנסות של החנות מדי חודש לשנה או השנתיים הבאות. ראוי לציין שכבר בשלב הבדיקה יספק היועץ העסקי תמונה מקצועית ונרחבת של מצב החנות, וכן תובנות והמלצות לשיפור ולהגדלה של הרווחיות, ואף המחזור. עם זאת, לא מדובר בהמלצות שנזרקות סתם כך אלא מוכנסות אל התוכנית העסקית המפורטת, שיש בה יעדים ברורים וצעדים ישימים להשגת המטרות, תוך תיקון של בעיות ונקודות תורפה – כגון שימוש בהנחות והטבות, שינוי בהסכמים עם ספקים, שיפור השירות ללקוח, הכנסה של מוצרים פרימיום ייחודיים, תמחור מחודש ומקצועי של כל או חלק ממוצרי החנות, פיצוח הבידול ממתחרים, וכדומה.
מעתה והלאה התוכנית העסקית תלווה את בעלי החנות לשנה או השנתיים הקרובות, ותשמש כמפה המראה את הדרך להגדלת הרווחיות ולשמירה על הקו הנכון גם למול שינויים המתחוללים במשק ובענף.
עוד היבטים של ייעוץ עסקי לחנות אלכוהול
מלבד הנושאים שהוזכרו לעיל, ייעוץ עסקי לחנות אלכוהול יכול לעסוק בעוד נושאים מכוונים. למשל, הייעוץ עשוי להתמקד בשינויים מתחייבים בתחום הפרסום והשיווק, החל במדיה הדיגיטלית ועד לרמת השילוט. במידת הצורך, יינתנו גם כלים לשיפור יכולות הניהול למען שיפור שביעות הרצון של העובדים, הפחתת עומסים מהבעלים ושיפור השירות ללקוחות.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.