כידוע, שוק הביגוד והאופנה מאופיין בתחרות גבוהה ובעלי החנויות נדרשים להתחרות הן ברשתות הגדולות, הן בחנויות שנפתחות באזור, והן בחנויות אינטרנטיות. לכך מצטרפת העובדה שעולם האופנה מתחדש בכל עת ולכן יש להיות עם היד על הדופק לגבי המגמות והאפשרויות החדשות, לקבל החלטות שוטפות אודות הכנסת פריטים וסגנונות חדשים לחנות, וכיצד לעשות זאת בצורה נכונה וליידע את הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים.
נכון שבגדים הם דבר שאנשים תמיד צריכים, ונכון גם שחלקם מתעניינים במגמות האופנה ומוכנים להשקיע בכך. ואולם, כפי שרבים וטובים מגלים, אין זה מספיק "להבין באופנה" כדי לנהל חנות מצליחה ומשגשגת. אכן, גם מי שחיה ונושמת אופנה ויודעת בדיוק מה הולך עכשיו בתל אביב, בניו יורק או במילאנו, אינה בהכרח בעלת כישורים מעולים מהבחינה הפיננסית או ראייה אסטרטגית נכונה. הדבר מוביל לא פעם לפתיחת חנויות ללא בדיקת נאותה של ההיתכנות הכלכלית, ומבלי לבצע את הצעדים הדרושים על מנת להעניק לעסק בסיס איתן לפעולה. וגם אם קיים בסיס זה, רבות מחנויות הבגדים בארץ אינן מנצלות את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בהן, ומצויות במאבק מתמשך על ליבם של לקוחות חדשים וקיימים. בתוך כך, הבעלים מתלבטים באופן מתמיד אודות אפשרויות הפתוחות בפניהם, אך מפאת העומס המוטל על כתפיהם ומגוון המשימות שבשגרה, הם אינם מצליחים לעצור ותכנן היטב את המהלכים.
כך לדוגמא, האם כדאי להתחיל לייבא בגדים מסין וממלזיה על מנת לחסוך בהוצאות? האם כדאי לבצע עיצוב מחודש לחנות? האם לצאת בקמפיין של פליירים בתאי הדואר באזור, או אולי לצאת בקמפיין דיגיטלי? האם כדאי להכניס גם את תחום ההנעלה לחנות? האם להתחיל להתמקד יותר בבגדי ילדים? האם כדאי להכניס עובדת נוספת? האם לקחת שותף? האם להעלות או להוריד מחירים? האם הגיע הזמן להתרחבות וכיצד להשיג מימון לצעד הזה? אלו רק מקצת השאלות שבהן מסייע ועליהן עונה ייעוץ עסקי לחנויות בגדים.
לקבל תמונה נכונה על חנות הבגדים
כמו בעלי עסקים רבים, גם בעלי חנויות בגדים מתקשים לקבל תמונה ברורה ואמינה אודות מצבה הפיננסי של החנות. לכך יכולות להיות סיבות שונות, למשל היעדר זמן מספיק על מנת לטפל בפן הניהולי-פיננסי, היעדר ידע כלכלי מספק, אי הבנה או הסתמכות יתר על דוחות של רואה החשבון, קשר רגשי עמוק לחנות שלא מאפשר התבוננות אובייקטיבית, ועוד. לעומת זאת, ייעוץ עסקי לחנות בגדים נותן בדיוק את התמונה הזאת, שהינה רחבה ואובייקטיבית. היועץ מעניק לבעלים נקודת מבט העוברת על מרכיבי החנות השונים, כמו תמחור המוצרים, שיווק ופרסום, הנכסים השונים כגון מוניטין ומלאי, התוכנית העסקית, מוצרים רווחיים יותר ופחות, התקשרויות טובות ופחות טובות עם ספקים, וכיוצא בזאת. בתוך כך, היועץ לומד לעומק את החנות על היבטיה השונים ומביא תובנות והצעות שמכוונת לשיפור והתייעלות בתחומים נוספים, החל בצמצום או הגדלת כוח האדם, דרך שיתופי פעולה עם גורמים בעולם האופנה, ועד להצעת אפיקי שיווק נכונים וממוקדים יותר, ותובנות לשיפור יכולות הניהול.
חשוב להדגיש כי זוהי עבודה משותפת שמבצע היועץ ביחד עם בעל/ת החנות, הנותנת פרספקטיבה חדשה של הפעילות העסקית, תוך כדי ניתוח של הרווחיות האמיתית וביצוע שינויים מתחייבים כדי שהחנות תצמח ותשגשג.
ייעוץ עסקי מתחייל בלמידת חנות הבגדים
ייעוץ עסקי לחנות בגדים בנוי מכמה שלבים המתפרשים על פני תקופה של עבודה משותפת. מדובר בשלבים ברורים וסדורים אותם בנינו לאור ניסיון רב, הן כיועצים עסקיים והן כמנהלים בשטח, והם לוקחים את החנות באופן הדרגתי לעבר המטרה. בשלב הראשון היועץ שלנו מבצע כאמור בדיקת עומק של החנות מבחינה עסקית – פיננסית תוך התייחסות לקשת רחבה של גורמים, כמו בעיות ברווחיות והיכן הן נמצאות, מצב תזרים המזומנים, האם ישנם שוליים סבירים של רווח גולמי, תפעולי ונקי, האם התמחור נכון, האם כל סוגי המוצרים רווחיים? האם כל ההוצאות נחוצות וסבירות? לאחר שכל הנתונים האלו ונוספים מצויים בידינו נעבור לשלב של בניית התוכנית העסקית.
חשיבותה של התוכנית העסקית לחנויות בגדים
תוכנית עסקית היא שלב מרכזי של ייעוץ עסקי לחנות בגדים. למעשה, התוכנית לוקחת את הנתונים שאספנו בחלק הראשון ואת הבעיות שזיהינו, ומתארת את הפתרונות הנדרשים ואת הדרכים ליישומם, לאור הגדרה ברורה של המטרות והיעדים. התוכנית עשויה להתייחס למגוון היבטים כמו תמחור מקצועי ונכון של מוצרים שלא תומחרו כראוי, הגדלה או צמצום של תחומי פעילות, התחום השיווקי, מקורות המימון ועוד. ניתן לומר שהתוכנית היא מעין מפה ומצפן שעימם אפשר להתנהל מעכשיו ובעתיד, כאשר אתם יודעים בדיוק היכן אתם עומדים ולהיכן אתם מכוונים. זאת בניגוד למצב של "כיבוי שריפות" או בחירה חפוזה של צעדים רק כדי להשאיר את הראש מעל המים. התוכנית, כמו כל תהליך הייעוץ העסקי, מכוונת בשורה התחתונה להגדלת הרווחים של החנות ואף להגדלת המחזור שלה.
בתוך כך, היועץ העסקי בונה עבור הבעלים כלים מקצועיים למעקב אחרי הכנסות והוצאות החנות, למדידה מדויקת ונכונה של רווחיותה, ולבנייה של דפוסי התנהלות יותר נכונים מבחינה פיננסית.
מיקוד בפן השיווקי של חנות הבגדים
שלב חשוב נוסף של ייעוץ עסקי לחנות בגדים מתמקד בנושא השיווק, הפרסום והמכירות. בעיקר בעולם האופנה, מיתוג ומוניטין הם אבני יסוד להצלחה עסקית ולכן יש לבחון את האופן שבו מבדלים ומייחדים את חנות לעומת המתחרים, ובאילו דרכים עושים זאת. למשל, האם לקדם את הנושא של מחירים עממיים או להיפך – את בגדי היוקרה שעומדים בקו הראשון של האופנה העכשווית? האם לחנות יש אתר אינטרנט והאם כדאי להתחיל לפעול גם כחנות מקוונת? האם אתם עושים שימוש יעיל באינסטגרם, בפייסבוק ובגוגל? האם אתם שולחים פליירים דיגיטליים או מפרסמים מודעות כתובות בעיתונות המקומית? האם השילוט שבחזית החנות או באזור הקרוב אכן אפקטיבי? היועץ העסקי בוחן את ההיבטים הללו וממליץ על אפיקי הפרסום והשיווק הטובים ביותר, כמו גם על אנשי מקצוע מיומנים בתחום שיכולים להביא לתוצאות הרצויות.
כלים לשיפור כישורי ניהול חנות הבגדים
עוד נדבך חשוב של ייעוץ עסקי לחנות בגדים עוסק בפן הניהולי. לעיתים קרובות, בעיה המעיבה על רווחיות החנות ופעילויותיה העסקיות היא התנהלות בלתי אפקטיבית של עובדים, הנעה בלתי נכונה שלהם, וניצול בלתי יעיל של משאבי כוח האדם ושל ההנהלה עצמה. הדבר מתבטא לא פעם גם בבלגן, היעדר תקשורת ומוטיבציה, אווירה לא נעימה וחוסר אחידות בכוונת ובמטרות. על כן, היועץ העסקי מספק ארגז כלים ניהולי עשיר שיכול לעסוק בין היתר בניהול הזמן, תמריצים לעובדים, קבלת החלטות וכדומה – בהתאם לנקודות שאותן ראוי לשפר. מעבר לכך, היועץ העסקי ממשיך ללוות את בעלי והנהלת החנות לאורך תקופה ארוכה, וזמין עבורם כדי לספק ליווי, עזרה בהתלבטויות ושאלות, ומתן כלים לשיפור ההתנהלות ויישום התוכנית העסקית.
לקביעת פגישת ייעוץ עסקי לחנות בגדים ללא עלות וללא התחייבות פנו אלינו עכשיו בהודעה, טלפון או ווטסאפ