בשנים האחרונות ענף המעדניות בישראל נמצא בפריחה, כאשר מדי שנה נפתחות עשרות מעדניות ברחבי הארץ המתמחות במזון ייחודי. אכן, הקהל הישראלי הולך ומשתפר בטעמו ובהעדפותיו הקולינאריות ואנשים מחפשים את השונה והטעים במיוחד, ואף מוכנים לשלם עליו יותר. יחד עם זאת, מדובר בתחום שגם התחרות בו גוברת בהדרגה ומי שרוצה לפתוח מעדניה חדשה או להגדיל את ההצלחה של עסק קיים חייב לפעול בצורה נכונה, מחושבת ומסודרת. ייעוץ עסקי למעדניה עשוי להועיל מאוד לבניית עסק מבוסס ולהגדלת הרווחיות ואף המחזור של עסק קיים.
מהם האתגרים בניהול מעדניה?
אמנם, אנשים המחליטים לפתוח מעדניה לרוב מביאים עימם ידע בתחום המזון, בדגש על מזון מיוחד וספציפי כגון נקניקים, גבינות או סלטים מצוננים. יחד עם זאת, ניהול של מעדניה יציבה ומצליחה דורש הרבה יותר מבקיאות קולינארית. ראשית, יש להתחרות בשחקנים בלתי מבוטלים כגון רשתות השיווק שמשפרות בהדרגה את ההיצע ללקוחותיהן, ובנוסף לכך יש להתחרות במעדניות בוטיק אחרות באזור ובעיר, וכן במסעדות שהחלו לאחרונה להציע שירותים של ממכר חומרי גלם לצורך הכנה עצמית בבית. שנית, על בעל המעדניה לקבל החלטות משמעותיות הנוגעות למשל לעבודה עם ספקים חדשים בתחומי הרטבים והממרחים המיוחדים, שימורים, בשרים מעושנים, חומרי גלם, דגים מעושנים, פיצוחים, סלטים מוכנים, פיתוחים, תבלינים, אלכוהול ועוד.
בתוך כך, יש לשקול באופן מתמיד סוגיות הקשורות למיתוג ולקהלים שניתן ורצוי לפנות אליהם, דבר שיכול להשפיע הן על התמחור, הן על מגוון והרכב המוצרים, הן על שולי הרווח, הן על עיצוב המקום, וגם על כשרות, מבצעים ועוד. בנוסף, יש להיערך נכון לקראת עונות חזקות יותר בדגש על החגים ולהיערך נכון לתקופות פחות חלשות מבחינה תזרימית. גם יש לשקול שדרוג של העיצוב והציוד כגון מדפים ומקררים לתצוגה, סוגיות של שיפור השירות ושביעות רצון הלקוחות, שיווק ופרסום – למשל עם דמויות מוכרות מעולם הקולינריה, פנייה לקהלים מיוחדים כמו טבעונים, ועוד. לכך מצטרף כמובן הניהול והתפעול השוטף של המעדניה, העובדים והפן הפיננסי, מה שלא משאיר הרבה זמן על מנת להרים את הראש, לראות את הנקודות הטעונות שיפור, לבצע צעדים להגדלת הרווחיות ולבנות אסטרטגיה לטווח ארוך. בכל אלו ועוד מסייע ייעוץ עסקי למעדניה.
עומדים על קרקע יציבה
ייעוץ עסקי למעדניה מתחיל בדיאגנוזה מקיפה של העסק, כולל נכסים שאולי לא שמתם לב אליהם כמו הבידול והייחודיות מול מתחרים, מוניטין ולקוחות קבועים לרבות ניהול של מועדון לקוחות, וכן המיקום והמקום עצמו. היועץ העסקי שמגיע אליכם הוא בעל השכלה כלכלית אקדמית מקיפה, עם ניסיון רב בהקמה וניהול בשטח של עסקים, וכן בעל הבנה מעמיקה של עסקי הקולינריה והמעדניות בישראל. במהלך הבדיקה היועץ יבחן גם את תמחור המוצרים, את התוכנית העסקית (אם אין תוכנית היועץ יבנה אותה עבורכם), את שעות הפעילות, ההסכמים עם ספקים, אנשי הצוות, מצב ההלוואות, תזרים המזומנים וכיוצא בזאת.
במהלך הבדיקה לומד היועץ העסקי לעומק את המעדניה ומספק תמונה מקצועית, אובייקטיבית ומקיפה על הנעשה בה. בתוך כך, הוא כבר יתחיל להביא תובנות והמלצות התורמות לייעל ההתנהלות, לפיתוח האסטרטגי, לקידום השיווק והפרסום ולשיפור יכולות הניהול. בד בבד, מושם דגש מיוחד על המצב הפיננסי וניהולו המסודר, לרבות דוחות כלכליים, הוצאות, הלוואות מצב התזרים וכדומה, ובמידת הצורך היועץ גם יוציא דוחות כלכליים משלו. מדובר בדוחות מובנים וברורים המוסברים בגובה העיניים, אשר נותנים תמונה אמינה בזמן אמת של הפרטים והנתונים החשובים לניהול השוטף.
תוכנית עסקית למעדניה
מטרה נוספת של בדיקת היועץ העסקי היא לאסוף נתונים ותובנות, אשר יאוגדו אל תוך תוכנית עסקית מסודרת. התוכנית מתייחסת הן אל הנכסים והן אל הבעיות שהתגלו, נותנת פתרונות הולמים ומציגה דרכים ישימות להשגת היעדים הרצויים. לדוגמא, התוכנית העסקית למעדניה עשויה לכלול שיפוץ לצרכי מיתוג לרבות השגת מקורות מימון עבורו, וכן משא ומתן מחודש עם ספקים קיימים או החלפתם בחדשים, תמחור מקצועי ומחודש של מוצרים, שיתופי פעולה עם גורמים אחרים, יציאה במבצעים, שינויים בכוח האדם, ועוד.
יש עוד היבטים רבים וכיוונים מגוונים שאליהם יכולה לקחת תוכנית עסקית למעדניה, אך בכל מקרה מה שהיא מספקת הינו בסיס ברור וידוע המאפשר לכם להתקדם ברמת היום, השבוע, החודש והשנה, במקום להתנהל באופן מפוזר וחפוז ללא כיוון ידוע או אסטרטגיה. בתוך כך, היועץ העסקי מלווה את יישום הצעדים לאורך זמן, מנטר את התוצאות בפועל בהשוואה לצפי של התוכנית, ובמידת הצורף ממליץ על שינויים ומלווה את יישומם.
היבטים נוספים של תוכנית עסקית למעדניה
הלכה למעשה, המטרה של ייעוץ עסקי למעדניה הוא להגדיל את הרווחיות ואף את המחזור, וזאת באופן מאורגן, ריאלי ובטוח, כאשר אתם כמובן שותפים מלאים למהלך ולהחלטות. וכדי להשיג את היעד הייעוץ עשוי להתמקד בשורה ארוכה של היבטים, למשל בכל הקשור לשיווק והפרסום שהינו לחם חוקן של מעדניות – בדגש על שביעות רצון של הלקוחות הממליצים לאחרים. היועץ העסקי מביא תובנות והמלצות לשיפור חוויית הקניה במעדניה ובוחן את ערוצי הפרסום שבהם אתם נעזרים כיום. במידת הצורך, היועץ יכווין אתכם לערוצי שיווק יותר מדויקים למעדניה לפי המיתוג, המיקום הגיאוגרפי, מאפייני המוצרים וקבל היעד. ייתכן למשל שכדאי יהיה לתת דגש על אתר האינטרנט ועל האפשרות להזמנה מקוונת, לשנות את השילוט, לצאת בקמפיין ברשתות החברתיות, לבנות מועדון לקוחות, לצאת עם מבצעים והנחות, וכן הלאה.
עוד תחום שעשוי להתברר כחיוני הוא כישורי הניהול שלכם ותפקודכם ביומיום. יש לא מעט כלים שיוכלו לייעל את ההתנהלות ולהתבטא באווירה השוררת במעדניה, בשירות הניתן ללקוחות, בחיסכון בכסף ובזמן שלכם, ובשביעות הרצון של העובדים. מדובר בכלים כמו האצלת סמכויות, מתן דוגמא אישית, ניהול הזמן העצמי שאותם אפשר וחשוב ללמוד ממי שיודע.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.