ייעוץ עסקי לסטארטאפים
כן, כולנו מכירים את סיפורי ההצלחה וחולמים שגם לנו זה קורה. מצד שני, אף אחד לא רוצה להיכנס אל הסטטיסטיקה שמראה שחלק גדול מאוד מהסטארטאפים בישראל לא גומרים יפה ויוצאים בשן ועין. כל מי שמבין משהו בתחום יודע שעולם ההייטק אינו סלחני ויש תחרות גדולה כמעט בכל נישה. לכן, חשוב לקבל ייעוץ עסקי כבר מהשלבים הראשונים ביותר של הסטארטאפ כדי להתנהל עם מצפן, מפה ועוגן במים הסוערים. למה כדאי להיעזר בייעוץ עסקי לסטארטאפים ומה עושים בייעוץ עסקי, כל זה במאמר שלפניכם:
למה כדאי לקחת ייעוץ עסקי לסטארטאפ?
על זה שהרעיון שלכם יצירתי, בעל חזון ואפילו מוצלח – אף אחד לא חולק. יחד עם זאת, לפני שיוצאים לדרך מלאה בהתרגשות, אתגרים ועבודה שנכנסת אל השעות הקטנות, חובה לעצור ולבדוק אם יש היתכנות כלכלית לסטארטאפ. לא בכדי קוראים למדינה הקטנה שלנו "סטארטאפ ניישן", וזה אולי ביטוי יפה עבור הציבור הכללי, אבל למי שצריך לקפוץ למים המשמעות היא שכבר יש הרבה דגים בים. לא מעט מהדגים האלו כבר מציעים, או לפחות עובדים על פתרונות שיכולים להיות דומים מאוד לשלכם, או שהופכים אותו לפחות רלוונטי. את הדברים הללו יש לבדוק בצורה מעמיקה ככל האפשר (עם כל הסודיות הקיימת בענף), וזאת על מנת להבין, בתור התחלה, אם יש הצדקה מעשית לפיתוח שלשמו נתכנסנו.
היתכנות כלכלית לסטארטאפ
בהנחה שיש היתכנות כלכלית, חשוב להבין האם קיימת כדאיות כלכלית וזהו שלב חיוני ב – GO-NOGO שלכם. במילים פשוטות: מה שצריך לבדוק הוא אם בסופו של יום תוכלו לפעול ברווח. לשם כך יש לבדוק בין היתר מהו התקציב העומד לרשותכם כעת, מהם מקורות המימון האפשריים (על כך נפרט בהמשך), מהן עלויות הייצור/ההפקה של המוצר שלכם, מיהו הקהל המסוים שאליו פונים, מהן דרכי השיווק המרכזיות וכיצד תכלס תמכרו. יש להגדיר היטב את השוק שאליו אתם פונים ולבדוק מה כבר עובד ומה נכשל, מהן נקודות הכוח והתורפה של מתחרים, מהו טווח התמחור המקובל, ומהי האסטרטגיה הכללית שנובעת מכל אלו. כפי שאמרנו, בסופו של יום גם הרעיון המדהים ביותר צריך להיות ממומש ברווח. לכן, יש לקחת בחשבון את התקורות הצפויות בתקופת ההקמה וגם לאחריה, החל ברכישת ציוד מחשוב, דרך הוצאות על שכירת מבנה, חשמל, משכורות למנהלים ועובדים, וכדומה.
מהם מקורות המימון לחברות סטארטאפ?
כל הבדיקות הללו ונוספות יובילו אל ההחלטה על GO-NOGO לפי הרעיון המקורי, או בשינויים מסוימים שיועץ עסקי יוכל להמליץ עליהם. בהנחה שהכיוון נראה חיובי יש לעבור לבדיקת אפשרויות השגת המימון, אשר יכולות להיות בין היתר משקיעים פרטיים, חממות טכנולוגיות, קרן סיוע ממשלתית, קרן הון סיכון, המדען הראשי ועוד. עבורם יש להכין כמובן תוכנית עסקית, ובמקרים רבים הכוונה היא בהתחלה לתמצית ONE PAGER הכתובה בצורה נכונה, קולעת, מדויקת ומשכנעת. במידה שהתקציר עבר את הקריאה הראשונה של המשקיע ועורר עניין – תתבקשו להציג את התוכנית העסקית המלאה. יש לבצע החלטה מושכלת לגבי הפנייה אל גורם זה אחר מפני שקיימים יתרונות וחסרונות אופייניים לכל כתובת. כך לדוגמא, משקיעים פרטיים (אנג'לים) הם ללא ספק כתובת רלוונטית עבור סטארטאפ המצוי בשלביו הראשוניים, וגם חממות טכנולוגיות בהחלט צריכות להיות בקנה שלכם – במקביל או לאחר הפנייה למשקיעים פרטיים. בכל מקרה, אף אחד מהגורמים הללו אינו תמים או נאיבי וחברים בו אנשים בעלי ניסיון רב. הם לא ימהרו להוציא את הכסף מהכיס או מהקופה הציבורית ויש להציג בפניהם את התוכנית שלכם בצורה הטובה ביותר. לשם כך, עוד לפני שמבצעים את הפנייה הראשונה חובה לבנות תוכנית עסקית ברורה ומסודרת.
בנייה של תוכנית עסקית לסטארטאפ
תוכנית עסקית היא היסוד והבסיס להתנהלות הסטארטאפ בעתיד הקרוב, ולמעשה היא מהווה מפה ומצפן שלפיהם את מנווטים את עצמכם בין הגלים. מדובר במסמך המורכב מסעיפים ותתי סעיפים רבים אשר לא נוכל להתייחס כאן לכולם. מטרתם היא לארגן ולסדר את החזון והמטרות בצורה ריאלית וישימה, כלומר לשים לרגע בצד את החלומות הגדולים ולראות איך ת'כלס העסק הזה יעבוד. יש לציין שקיים הבדל משמעותי בין תוכנית עסקית אחת לשנייה בהתאם לשוק שאליו אתם פונים והתעשייה שבה אתם מתעתדים לפעול. כך לדוגמא, ישנו הבדלים בין תוכניות המיועדות לסטארטאפים המפתחים אפליקציות, מוצרי צריכה, תוכנות, מכשור רפואי וכדומה.
התוכנית העסקית צריכה להתייחס בין היתר לחזון וליעדים שלכם, למאפייני המוצרים שהסטארטאפ ייצר בסופו של יום, וכן לסקור את השוק שאליו אתם פונים בישראל או בחו"ל. סקירת השוק אינה עניין של מה בכך שכן יש לבצע מחקר מעמיק אודות המוצרים המתחרים, לעמוד על האלמנטים החשובים להצלחה, להעריך את גודלו של השוק, להגדיר היטב את קהל היעד, לפרט נושאים הקשורים ברגולציה, ועוד. כמו כן, יש להתייחס לנושא הקניין הרוחני, תוך לקיחה בחשבון של פוטנציאל לרישום פטנטים או זכויות אחרות הקשורות לרוב לתוכנות. בתוך כך, התוכנית חייבת לתאר את האסטרטגיה העסקית שלכם לטווח הקרוב והרחוק, לרבות התייחסות להמשך הפיתוח העסקי או לביצוע אקזיט, התמחור של שירותי ומוצרי הסטארטאפ, התוכנית השיווקית שלכם, ועוד. יש להדגיש כי התוכנית חייבת להיות עם "הרגליים על הקרקע" גם בכל הקשור לפן הפיננסי. עליה להתייחס לאפשרויות המימון הפתוחות בפניכם, אל תזרים המזומנים לפחות בתקופה הראשונה, לצפות ככל הניתן את תקופת החזר ההשקעה, לבחון את היקף הפעילות וההשקעה, וכיוצא בזאת.
לסיכום,
במאמר זה הייתה רק סקירה קצרה של הצעדים המתבקשים בתחילת הדרך של סטארטאפ, והם נכונים במידה רבה גם לסטארטאפים המצויים כבר בפעילות. אנו בטוחים שאתם טובים מאוד בתחומכם ומבינים מה אתם עושים מבחינה מקצועית, אבל צריך לזכור שהפן הכלכלי של הסטארטאפ חשוב לא פחות מההצלחה הטכנית. לכן, אנו ממליצים בחום שתפנו אלינו על מנת שהצעדים המתוארים לעיל יבוצעו בצורה מקצועית ונכונה, המבוססת על ניסיון רב בשטח.
לקביעת פגישת ייעוץ עסקי לסטארטאפים ללא עלות וללא התחייבות פנו אלינו עכשיו בהודעה, בטלפון 03-5377088 או ווטסאפ.