ליווי עסקי לבעלי עסקים עשוי להידרש בשלבים שונים של חיי העסק, ובאופן כללי הוא מומלץ לכל עסק לפחות פעם בשנתיים. מדובר בתהליך בו יועץ עסקי מיומן מעניק ליווי וכלים שנועדו לשפר את הרווחיות של העסק ואף להגדיל את פעילותו. בניגוד למה שנהוג לחשוב, תהליך זה אינו חייב להתפרש על פני תקופה ארוכה, והתוצאות הינן משמעותיות מאוד ונראות בתוך זמן קצר.
מי בכלל צריך ליווי עסקי?
כל עסק, מכל סדר גודל ותחום פעילות, יכול להפיק תועלת רבה מליווי עסקי. הליווי יכול לשפר תחומים רבים בהתנהלות, החל בהקטנת הוצאות, תמחור מקצועי ונכון, ייעול מערך השיווק והמכירות, שיפור ההתנהלות הפיננסית והשוטפת, חיזוק מערך הגבייה, מתן כלים לניהול אפקטיבי, ועוד. באופן מיוחד, הליווי נחוץ וחיוני לעסקים המתמודדים עם קשיים ואף עם משברים, לעסקים המעוניינים להרחיב את פעילותם, לעסקים המתלבטים באשר להמשך דרכם, ולעסקים המתעתדים לבצע שינוי משמעותי כגון חילופים בהנהלה, הכנסת שותף, רכישת מתחרה וכדומה. יחד עם זאת, כפי שאמרנו השירות בהחלט מומלץ לכל עסק באשר הוא המעוניין להגדיל את הרווחיות. בהקשר זה יש לציין כי עלויות השירות מהוות השקעה מינורית יחסית להגדלת הרווחים, והן מחזירות את עצמן ועוד הרבה מעבר לכך בתוך תקופה קצרה יחסית.
מה כולל ליווי עסקי לבעלי עסקים
הליווי לבעל העסק עשוי להשתנות בתכניו מאחר שכל עסק פועל בתחום שונה, הינו בעל מאפיינים שונים, נקודות כוח ותורפה שונות וכן יעדים שונים. יחד עם זאת, התהליך מורכב באופן כללי משלושה שלבים יסודיים.
- פיננסים
מדובר בשלב בו נכנס היועץ המלווה אל עובי הקורה הפיננסית של העסק במספר היבטים מרכזיים. ראשית, היועץ בונה דוחות כלכליים מסוגים שונים עבור העסק, ביניהם דוח תזרים מזומנים, דוח רווח והפסד ובמידת הצורך נבנים עוד דוחות ספציפיים למוצרים, קטגוריות ופרויקטים. יש להדגיש כי היועץ העסקי הינו בעל השכלה כלכלית וניסיון רב בניהול ובייעוץ, כך שהדוחות שהוא בונה אינם "עוד דוחות" כמו של רואה החשבון. אלו הם דוחות ברורים מאוד המשקפים את מצב העסק בעת הנוכחית ומפרטים את ההיבטים שבאמת חיוניים עבור ההתנהלות השוטפת. באמצעותם בעל העסק יכול לקבל תמונה ברורה ומדויקת של מצבו הפיננסי, להתנהל נכון ולקבל החלטות מושכלות.
מרכיב עיקרי נוסף של השלב הפיננסי עוסק בכל הקשור לתמחור נכון ומקצועי של מוצרי ושירותי העסק. מדובר במנגנון המרכזי שבאמצעותו העסק מרוויח ופעמים רבות הוא לוקה בחסר עקב תמחור לקוי, חפוז ובלתי מקצועי. על מנת לבצע תמחור מקצועי ונכון מתייחס היועץ לקשת רחבה של פרמטרים לרבות הוצאות הייצור/האספקה, היבטים מיוחדים של המוצר/השירות, טווח המחירים המקובל בענף, שאיפות הרווח של בעל העסק, סוגיית המיתוג, תקורות, מאפייני הלקוחות ועוד. כמובן, מטרתו הסופית והברורה של התמחור המחודש הוא להביא להגדלת הרווחיות, ופעמים רבות הדבר מושג בצורה מהירה.
פן נוסף של הגדלת הרווחיות בו עוסק הליווי לבעלי עסקים, הוא בכל הקשור להקטנת ההוצאות והגעה להתנהלות יעילה וחסכונית יותר. כך לדוגמא, היועץ יבדוק את עבודת העסק מול ספקים, למשל אם אפשר להחליף לספק אחר ואם תנאי התשלום באמת נוחים. הבדיקה עשויה להצביע על מספר צעדים פשוטים שיובילו במהירות להקטנה משמעותית בהוצאות, כגון בקשת הנחות מספקים העובדים תקופה ממושכת עם העסק, וכן פנייה לספק חדש בשוק שמוכן להציע תנאים נוחים במיוחד. מעבר לכך, ייתכן שבדיקת ההוצאות תראה שניתן לפעול ביתר חיסכון על ידי הקטנת מצבת עובדים, צמצום משרות, הפחתת שכירות על המבנה וכיוצא בזאת.
הליווי יכול להתייחס גם לכל הקשור במערך הגבייה של העסק, שכן פעמים רבות הוא מהווה גורם להפסדים בלתי מתוכננים ולחוסר סדר פיננסי. לאור ניסיון רב בשטח, היועץ עשוי להמליץ על דרכי פעולה שיחזקו את הגבייה בעסק מבלי לאבד לקוחות. כמו כן, היועץ יתמוך וייתן כלים חשובים בכל הקשור לעבודה מול הבנקים, למשל אם כדאי להגדיל או להקטין הלוואות, האם כדאי להחליף בנק, ואיך עובדים מול הבנק תוך ניצול מרחב פעולה כדי לחסוך כסף ולמנוע טרדות ודאגות.
- שיווק ופרסום
ישנם אפיקים רבים לפרסום ושיווק העסק שבעלי עסקים אינם מכירים או אינם יודעים כיצד להשתמש בהם בצורה אפקטיבית. כך לדוגמא, במהלך הליווי העסקי עשוי היועץ להציג את האפשרות של שיתופי פעולה עם גורמים אחרים: אל מי פונים, מהם המכשולים וכיצד מתגברים עליהם, כמה עמלה נותנים וכיוצא בזאת. כמו כן היועץ יבאר וימקד את האפשרויות של המדיה הדיגיטלית שהינן מגוונות מאוד כיום, ויש לדעת לבחור מביניהן את היעילות והמתאימות ביותר לצרכי ומטרות העסק. מדובר למשל בבניית אתר אינטרנט, הקמת פייסבוק עסקי, קידום ממומן בגוגל, מודעות בפייסבוק, שימוש בלינקדאין ואינסטגרם. מעבר לכך, ישנם תהליכים שיווקיים נוספים העשויים להגדיל את המחזור של העסק (כמו נטוורקינג, כתיבת מאמרים ובלוגים וכדומה), אשר היועץ העסקי יציגם בפני בעלי העסק ויתמוך בביצוע הצעדים הנדרשים.
- ניהול ותפעול
השלב האחרון והחשוב של ליווי עסקי לבעלי עסקים מתמקד בהתנהלותו השוטפת של העסק, כאשר היועץ מעניק ליווי רציף וזמין בהיבטים אלו ומסייע בקבלת החלטות אפילו ברמה היומית. כך לדוגמא, הליווי עשוי לעסוק בשאלות של העדפת מיקור חוץ או עובד שכיר, חלוקת תפקידים בין עובדים או שותפים, ניהול זמן וניהול עובדים, במה בעל העסק אמור להתעסק ובמה לא, וכיוצא בזאת. בתוך כך, היועץ נותן עצות ומקנה כלים שערכם לא יסולא בפז, אשר נרכשו לאורך שנות ניסיון רבות כמנהל בשטח וכיועץ לעסקים בתחום פעילותו של העסק.
למידע נוסף על ליווי עסקי לבעלי עסקים, ולקביעת פגישה ראשונה ללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטסאפ או בהודעה.