10 מאפיינים של מנהל מצליח

מאפיינים עיקריים של מנהל מצליח ואיך משפרים אותם

להצלחה או לכישלון, לרווחיות או להפסדים של עסק, יכולים להיות גורמים רבים ושונים. אחד המרכזיים שבהם הינו ההנהלה והבעלים והאופן שבו הם מקרינים על העובדים ועל ההתנהלות בכללותה, החל ביצירת קשרים עסקיים, דרך ניהול פיננסי ועד לכריזמה, האצלת סמכויות וניהול זמן. בשורות הבאות נבחן מספר מאפיינים עיקריים של מנהלים מצליחים במשק המקומי והבינלאומי, ובהמשך נראה כיצד ניתן לשפר את היכולות הניהוליות המבוקשות.

לפני כן, יש לציין כי הדרישות והכישורים ממנהל מצליח יכולים להיות שונים בהתאם לסוג הפעילות בעסק וסדר הגודל שלו. כך לדוגמא, מנהל מחלקת קריאייטיב בחברה לעיצוב אפליקציות עשוי להזדקק לכישורים שונים מסמנכ"ל תפעול בחברת ליסינג. כמו כן, בעוד שמנהל מחלקה בארגון גדול פועל בשיתוף פעולה ומקבל תמיכה מאנשי כספים בתחום הפיננסי, או ממהנדסים בתחום הטכני, הרי שמנהל בעסק קטן עשוי להידרש לכלל הפעולות בעצמו. מכאן שדווקא מנהלים בעסקים קטנים נדרשים לעיתים להפגין רפרטואר רחב יותר של כישורים. על כל פנים, סקירת המאפיינים הבאה של מנהלים מצליחים מתייחסת למגוון רחב של כישורים ואיכויות המופיעים אצל מנהלים מכל תחומי העיסוק ובארגונים מכל סדר גודל.

יכולת להוביל

זהו מאפיין חשוב ביותר של מנהל מצליח, שהרי תפקידו כולל הנעה של העובדים, דרבון שלהם ונתינת חיזוקים להתקדמות, התפתחות, התייעלות וחתירה קדימה. מטבע הדברים, על מנת להשיג זאת יש להיות בעל כריזמה מסוימת אך בכך לא מתמצה העניין. המנהל שאנו מדברים עליו מהווה מודל ודוגמא באמצעות ההשקעה שלו בעסק, המעורבות הגבוהה, ידיעת הפרטים, העניין האמיתי בתחומי הפעילות השונים, תחושת העידוד שהוא שואב מהצלחה ומפרויקטים חדשים וכיוצא בזאת. אדם זה יראה את העסק כמכלול ויעזור כפי יכולתו לכל עובד באשר הוא לשפר את מיומנויותיו וכישורים, להתגבר על בעיות ומכשולים, ולהתפתח באופן אישי. הדוגמא האישית, המעורבות הגבוהה, הכריזמה והחתירה קדימה, הן שמהוות דוגמא ומקנות יכולת להוביל את העובדים והעסק בכללותו.

ניהול עצמי

מנהל מצליח חייב לדעת גם לנהל את עצמו ברמות שונות. כך לדוגמא, הוא יודע לנהל את זמנו בצורה אפקטיבית ונכונה, הוא מסוגל לקבל החלטות מושכלות ואובייקטיביות בעת הנכונה, מסוגל לשאת באחריות ורוצה לשאת בה, ויודע לנהל את עצמו גם ברמה הרגשית – המנטאלית. אלו הן תכונות חשובות ביותר המאפשרות להתמודד עם מצבי לחץ ועומס שיכולים להופיע אפילו ברמה היומית.

טובת העסק לפני הכל

לא פעם, בעיקר בחברות וארגונים גדולים, מצויים מנהלים בקונפליקט שבין טובתם האישית וטובת העסק. כלומר, ישנן פעולות מסוימות אשר יכולות לקדם את שמו של המנהל בדרגים הגבוהים של הארגון, או בקרב גורמים יודעי דבר במשק ובענף המסוים, אך מצד שני פעולות אלו לאו דווקא ייטיבו עם החברה. אם כן, מנהל טוב הוא כמובן זה שיודע לשים את האגו בצד כשהדבר באמת נחוץ ולפעול אך ורק למען האינטרסים של הארגון או העסק.

תקשורת טובה ואינטליגנציה רגשית

בסקרים שנערכים במקומות עבודה בישראל ובחו"ל, אומרים העובדים כי התכונה הנדרשת ביותר (לדעתם) ממנהל מצליח היא תקשורת טובה. אמנם זוהי זווית ההסתכלות המסוימת של העובדים הכפופים למנהלים, אשר רואים יותר את הצד שלהם מאשר את התמונה הכללית, אך אין ספק כי אינטליגנציה רגשית ותקשורת טובה הם מאפיינים חשובים ביותר להצלחת מנהלים. מדובר במיומנויות הנחשבות ל- "רכות" בניגוד למיומנויות "הקשות" אשר משלו בכיפה לאורך עשורים רבים. כלומר, במקום דגש על אסרטיביות ותקיפות, שעדיין חשובות בתחומים מסוימים של הניהול, היום הדגש מושם יותר על יכולות להקשיב לעובדים ולהבין אותם.

מדוע הדבר חשוב? מפני שעל ידי הקשבה והבנה של העובד מקבל המנהל מידע על המניעים שלו, וכך הוא יודע אילו חיזוקים יקדמו אותו, ומה יניע אותו לעבוד ביתר מרץ (פרויקט מעניין, אחריות, תגמול כספי). יתר על כן, בדרך זו יכול המנהל לקבל מידע טוב על הנעשה בעסק מבחינת מורל העובדים, הדברים שמעסיקים אותם, התובנות החשובות שלהם וכדומה. בקיצור, מנהל שיודע להקשיב ולתקשר עם אחרים הוא גם מנהל שיודע מה קורה בעסק שלו, נותן מוטיבציה ומסוגל להניע ולגייס את העובדים להתקדמות, תוך יצירת סביבת עבודה תומכת ונעימה.

כידוע, בעיה מרכזית הצצה מעת לעת בעסקים וחברות מכל המגזרים, היא יחסים קלוקלים בין עובדים בתוך מחלקות ולעיתים בין עובדים למנהלים שלהם. מדובר בבעיה שנוטה להחריף עם הזמן, היא פוגמת בצורה קשה למדי בהתנהלות השוטפת, ונשפך עליה לא מעט זמן כדי לנסות וליישר את ההדורים. מנהל המביא עימו רמה טובה של אינטליגנציה רגשית ותקשורת בינאישית יכול למצוא פתרונות טובים למצבים אלו ואף למנוע אותם מראש.

היכרות מצוינת עם השוק

מנהל מצליח הוא זה ששוחה בשוק שבו העסק שלו פועל. כלומר, הוא מכיר היטב את התמורות המתרחשות באופן תדיר, את המאפיינים של קהל היעד שאליו פונים מוצריו, ויודע כיצד לפנות אל הצרכים של לקוחותיו ולהציע להם פתרון נאות. הוא יודע אילו פתרונות אחרים קיימים בשוק ומה היתרונות והחסרונות שלהם, מכיר את הגישות של המתחרים ואת דרכי השיווק והפרסום שלהם, ומבין היכן בדיוק טמונים היתרונות שלו אל מול המתחרים. את היתרונות הללו הוא יודע לגייס על מנת להביא לקוחות חדשים ולהגדיל את מחזור המכירות. מעבר לכך הוא מכיר את החידושים והפיתוחים שעומדים בקנה מבחינת מוצרים וטכנולוגיות, העתידים לצאת לשוק בקרוב ולשנות במידה מסוימת את פניו. במידת הצורך יידע המנהל לפעול על מנת לפתח, לייבא או לייצר מוצר חדש שיש בו צורך מבחינת דרישות השוק, כדי להקדים את המתחרים, לצרכי מיתוג ושמירה על תחרותיות, וכן הלאה.

זיקה פיננסית

בסופו של דבר, כמעט כל הפעילויות הנעשות בעסק הן בעלות זיקה פיננסית ומכוונות להגדלת המחזור ושורת הרווחים. לכן, מנהל מצליח הוא זה שיודע לתרגם את הפעילויות השונות גם מבחינה פיננסית, והדבר משתנה כמובן בהתאם לגודל העסק והארגון. כך לדוגמא, בחברות גדולות מרבית העיסוק הפיננסי מצוי בידיהם של אנשי הכספים, מה שלא מייתר כמובן את הצורך בהבנה כלכלית מצוינת גם מצד המנהלים בדרגות השונות. ואולם, בעסקים קטנים בדרך כלל אין איש כספים, מלבד רואה החשבון שאין זה מתפקידו לייצר אסטרטגיה פיננסית או לשמור על תזרים מזומנים תקין. לכן, מנהל מצליח של עסק קטן הוא זה שמקדיש מספר שעות בשבוע לניהול הפיננסי, מנהל תזרים מזומנים, יודע בדיוק היכן הוא עומד ומבין לעומקן את ההשלכות של פעולות שונות – החל בנטילת הלוואה, דרך פנייה למיקור חוץ ועד לרכישת ציוד ומלאי.

האצלת סמכויות

זוהי אחת התכונות המדוברות ביותר לאורך השנים ונראה שכל מנהל מכיר אותה. יחד עם זאת, מסיבות שונות לא כולם מסוגלים להאציל סמכויות בצורה טובה, אם מפני שאינם סומכים על אחרים, מפני שהתקשורות הבינאישית שלהם לקויה, וישנן סיבות נוספות. במצבים אלו נוצרת לא פעם ריכוזיות יתר של תפקידים ומשימות שהמנהל נאלץ להתמודד עימם, על כל המשתמע מכך מבחינת לחצים ועומס זמנים. יתרה מכך, עם הזמן הידע הדרוש להתמודדות עם משימות אלו ואחרות נמצא אך ורק בידיו, בעוד הכפופים לו אינם יודעים כיצד לפתור בעיות שהיו עשויות להיות בתחומי יכולתם. בהקשר של פתרון בעיות, מנהל מצליח הוא זה שאינו חושש מבעיה המופיעה לנגד עיניו אלא יודע לראותה כאתגר ואף כהזדמנות להגיע ל-"מקום" חדש, בין אם על ידי תובנות חדשות, פיתוח מוצר או טכנולוגיה חדשה, וכן הלאה.

כישורי מכירה ושיווק

בחלק גדול מהעסקים הקטנים והבינוניים מתפספסים לקוחות מפני שהמנהל אינו מחזיק בכישורי מכירה טובים מספיק, דבר המשליך גם על עובדי השיווק והמכירות (אם קיימים). מאידך, מאפיין של מנהל מצליח הוא הכרה טובה של תחום השיווק והמכירות על המיומנויות והכישורים הנדרשים, כלומר הוא יודע כיצד לשווק את עצמו ואת מוצרי/שירותי העסק, לתמחר במחיר שבאמת מגיע לו, וכיצד להפוך לידים טובים לכדי עסקה מוגמרת. חלק מהכישורים הללו הינם טבעיים אך רבים אחרים הינם נלמדים עם הזמן והניסיון, ומאפשרים להימנע מטעויות: למשל ביצוע מעקב אחרי לידים, ביצוע פולואפים על מכירות, חזרה ללקוחות לאחר שנשלחה הצעת מחיר, וניהול תהליכי מכירה בצורה אפקטיבית. הנתונים מראים שדווקא "הסודות הקטנים" האלו מובילים להגדלה משמעותית של שיעור העסקאות שהעסק סוגר.

יש לציין כי בתחום המכירות והשיווק נדרשת לא פעם תעוזה, ואכן תעוזה היא מאפיין של מנהל מצליח בקשור למגוון תחומי פעילות אחרים מלבד המכירות. לדוגמא, תעוזה היא תכונה חשובה כאשר נוטלים סיכונים מחושבים וכאשר מבצעים מהלכים של שינוי, של התרחבות, של פריצה עם מוצרים חדשים וכיוצא בזאת. באשר לתחום המכירות, תעוזה יכולה להתבטא למשל בחתירה לשיתופי עולה עם גורמים אחרים, אשר בתחילה מציבים גם מחסומים פסיכולוגיים. מנהל מצליח יודע לזהות את היתרונות הגלומים בשיתופי פעולה אלו, להיות מספיק נועז על מנת ליצור את הקשר ולהציע את היוזמה המשותפת בתנאים הטובים לו.

התנהלות ומשאבים, סדרי עדיפויות

אין ספק כי אחד המשאבים החשובים ביותר שעומדים לרשות המנהל הוא זמן, ומנהל מצליח הוא מי שיודע לנצל את המשאב הזה בצורה נכונה לצרכי ניהול ושיווק. לעומת זאת, מנהלים שאינם יודעים להפריד בין עיקר לטפל אינם עובדים בצורה יעילה ולא מנצלים נכון את הזמן שלהם. גם כאן, מדובר בכישורים שבהחלט ניתן ללמוד ולשפר אותם, למשל כיצד להתכוונן על מה שבאמת חשוב כרגע בעסק – בין אם מדובר בשיווק או בכל תחום אחר, ובאמת להשקיע בכך את הזמן הראוי. אם כן, מאפיין מהותי של מנהל מצליח היא היכולת לזהות ולקבוע את סדרי העדיפויות הנוכחיים בעסק או במחלקה שתחת ניהולו, לארגן אותם בצורה מסודרת ולהקדיש להם את הזמן הראוי.

בהקשר זה יש לציין את אחד המושגים המוכרים בתחום, שנקרא "מולטיטסקינג". למרות שמדובר במושג מוכר יש לגביו לעיתים אי הבנה. יש הסבורים כי מולטיטסקינג משמעו היכולת לבצע מספר פעולות בעת ובעונה אחת, או לעבור במהירות שיא מפעילות אחת לאחרת. ואולם, ניתן לומר כי דווקא ההיפך הוא הנכון. המשמעות של מולטיטסקינג הוא תעדוף וארגון של מטלות הניהול כך שיירשמו באופן מסודר וישים, ובהתאם לכך יוקצה הזמן לכל אחת מהן. כלומר, במקום להתפזר על המון פעולות בבת אחת, יש לבצע את הפעולות החשובות ביותר ביום מסוים בזו אחר זו ולפי חשיבותן.

ניהול אפקטיבי של עובדים

למאפיין זה של מנהל מצליח כבר התייחסנו מעט בקטגוריות שונות שלעיל. הכוונה היא ליכולת להפוך את התנהלות העובדים לרווחית ויעילה ככל האפשר. כפי שראינו, הדבר יכול להיות מושג על ידי תקשורת טובה, אינטליגנציה רגשית, יכולת הובלה, מתן דוגמא אישית וכן הלאה. כמו כן, המנהל יודע לייעל את עבודת העובדים שלו על ידי שימוש בתמריצים מסוגים שונים, כגון אמצעי מדידה וניטור לעובדי ייצור, עמלות לאנשי המכירות וכן הלאה, וזאת בדגש על שימוש מושכל בכלים המגבירים את המוטיבציה בקרב העובדים ולא יוצרים אצלם תסכול.

כמה מילים לסיום

זו הייתה סקירה חלקית של מאפייני מנהלים מצליחים. כמובן שישנם מאפיינים נוספים המשתנים בהתאם לתפקיד שממלא המנהל, סוג הארגון והיקף הפעילות של העסק. פעמים רבות מאפיינים ותכונות אלו יכולים לעשות את ההבדל בין עסק משגשג המתנהל בצורה חלקה ויעילה, לבין עסק הסובל מטלטלות ופועל בהפסד.

מה שחשוב לזכור הוא, שאין כישורי ניהול שהם "מולדים" בלבד. כלומר, את כל המאפיינים שסקרנו לעיל אפשר בהחלט לשפר עם הזמן והניסיון. יחד עם זאת, זמן וניסיון אינם מספיקים בפני עצמם. כמו דברים רבים בחיים, גם את הכישורים האלו יש ללמוד ולפתח עם מישהו שמחזיק בהם ויודע להנחיל אותם. במהלך אימון עסקי למנהלים עובר איתכם היועץ העסקי על מגוון הכישורים הנדרשים ומעמיד לרשותכם ארגז כלים עשיר שנרכש לאורך שנים בניהול בשטח, וכן בליווי של בעלי עסקים ומנהלים בתור יועץ. לא מדובר בייעוץ "על הנייר" המנותק מהנעשה בעסק. נהפוך הוא, המנהל לומד לעומק את הנעשה, עומד על הבעיות בתחומים שונים לרבות בתחום הניהולי, ומכאן יודע להציע את הכלים האפקטיביים שיכולים לחולל שינוי. יתרה מכך, היועץ מלווה את בעל העסק כמי שמבין את הדילמות שהוא מתמודד עימן, ואפשר להתייעץ איתו לגבי התלבטויות ושאלות לאורך הזמן.

יש לציין כי האימון העסקי הוא רק נדבך אחד וחשוב של תהליך ייעוץ עסקי, העשוי לגעת במגוון היבטים נוספים של העסק. ההשכלה הכלכלית והניסיון הניהולי של היועץ עומדים לרשותכם, ויכולים בהחלט להצעיד את העסק קדימה לעבר רווחיות גדולה יותר ואף הגדלת המחזור. לפרטים נוספים על אימון עסקי למנהלים ולקביעת פגישה ראשונה ללא עלות וללא התחייבות עם יועץ עסקי , פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

או להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם

רגע אחד יכול לשנות את העסק שלך

חבל לפספס
ההזדמנות במרחק קליק אחד לוואטסאפ