צפה בסרטון: האם לפתוח חברה בע"מ או עוסק מורשה
בתהליך פתיחת עסק חדש, אחת ההתלבטויות הנפוצות היא כיצד להגדיר את העסק החדש. האופציה של פתיחת חברה בע"מ קוסמת לרבים משום שהיא מאפשרת להפריד בין הישות העסקית והפרטית ומספקת ליזם הגנה משפטית וכלכלית במקרה בו דברים אינם מסתדרים כפי שקיווה.
אך הפרדת הישות הזו מגיעה עם עלויות כלכליות שחשוב לתת עליהן את הדעת, ולהבין מתי משתלם וכדאי להקים חברה בע"מ.
מה ההבדל בין חברה בע"מ לעוסק מורשה?
חבות כלכלית
בעוד שבמסגרת עוסק מורשה קיימת זהות בין היזם לעסק שלו, בחברה בע"מ כל אחד מהם הוא ישות עצמאית. היזם מחזיק בבעלות על העסק באמצעות החזקה של מניות. מה משמעות הדבר? שבמידה ועוסק מורשה מסתבך בבעיות כלכליות בעסק שלו, בעל החוב יכול לדרוש ממנו להוציא מחשבונו הפרטי כספים על מנת לכסות את העלויות, לבצע עיקולים על רכושו הפרטי וכן הלאה.
במקרה של פתיחת חברה, משום שמדובר בישויות נפרדות, כל עוד לא בוצעה הרמת מסך בבית משפט בטענה של הונאה וזדון, או במידה ויש ערבות אישית של בעל המניות לא ניתן לבוא בדרישות משפטיות או כספיות אל בעל העסק גם אם העסק נכנס לקשיים.
הנהלת חשבונות
אופן הנהלת החשבונות שונה אף הוא בין חברה בע"מ לעוסק מורשה. בעוד שעוסק מורשה יכול לנהל את הנהלת החשבונות שלו באמצעות תוכנה להנהלת חשבונות או על ידי העברת החשבוניות לרואה החשבון שלו אחת לתקופה, חברה בע"מ מחויבת לבצע הנהלת חשבונות כפולה, השונה הן בשיטה החשבונית והן בחובת הפיקוח על ידי מנהל חשבונות ורואה חשבון גם יחד.
למצב זה שתי השלכות כלכליות שצריך לקחת בחשבון: הראשונה היא העלות הכלכלית של העסקת רואה חשבון ומנהל חשבונות המייקרת את הסעיף הזה באלפי שקלים בשנה, וכוללת גם תשלום גדול פי כמה וכמה עבור מאזן אחת לשנה.
השניה ואולי החמורה יותר קשורה להתנהלות הכלכלית של בעלי עסקים קטנים: פעמים רבות בעלי עסקים קטנים לא מפרידים בין ההוצאות האישיות והעסקיות שלהם. בעוד שאצל עוסק מורשה מצב כזה יכול לעבור בקלות, והחשבון הפרטי אף יכול להיות גם החשבון העסקי, גם אם לא מדובר במצב מומלץ במיוחד, כשמדובר בחברה בע"מ התנהלות כזו יכולה ליצור בעיה רצינית. בעלי עסקים רבים מגלים כי יש להם יתרת חוב לחברה או שהוצאות שעשו אינן מוכרות ועל כן נצברו להם חובות על סך מאות אלפי שקלים אותם עליהם לשלם לחברה.
מיסוי
כאשר יזם מתלבט איתי בשאלה האם להקים חברה בע"מ או לפתוח עוסק מורשה, הסעיף שיכריע את הכף יהיה בדרך כלל התשובה שלו לשאלה מה הוא מתכנן לעשות עם הרווח שלו. אחד היתרונות המשמעותיים של חברה בע"מ נמצא בתחום המיסוי.
בעוד המס השולי על עוסק מורשה יכול להגיע ללמעלה מ-50% , מס החברות עומד ב-2018 על שיעור של 23% בלבד. עבור מי שלא מעוניין למשוך את כל הרווחים של העסק שלו, אלא להשקיע אותם על ידי קניית ציוד או נדל"ן לטובת פיתוח עסקי, מדובר בחסכון אדיר. חשוב לציין שמי שימשוך דיווידנד ישלם מס נוסף בשיעור של 25%.
חשוב גם לציין כי בנוסף לתשלומי מע"מ ומס הכנסה, חברה בע"מ נדרשת לשלם אגרה שנתית לרשם החברות שעלותה בין 1000-1500 ש"ח.
איך פותחים חברה בע"מ?
כדי לפתוח חברה בע"מ צריך להרשם אצל רשם החברות. על מנת לבצע את ההרשמה, יש להגיע לרשם עם 3 אופציות לשם חברה, למקרה שהשם המקורי עליו חשבתם תפוס. תוכלו למנוע אכזבה בזמן אמת אם תבדקו מראש האם השם פנוי באמצעות בדיקה האם השם קיים באתר רשם התאגידים.
אם אתם הבעלים היחידים של החברה ביכולתם לפתוח חברת יחיד. לשם כך תצטרכו למלא טופס בקשה ייעודי לשם כך ולהקצות לעצמכם את כמות המניות הרצויה, וכמובן לשלם את אגרת רשם החברות. אם צפויים להיות בעלי מניות נוספים בחברה, תצטרכו כבר לדאוג לתקנון הכולל בין השאר את פרטי בעלי המניות, מטרות החברה, הגבלת האחריות וכו' המאומת על ידי עורך דין. כמו כן תצטרכו למלא טופס בקשה לרישום חברה, טופס הצהרת דירקטורים ראשונים, טופס הצהרת בעלי המניות, וגם כאן לצרף את האגרה המשולמת.
לאחר שקיבלתם את תעודת ההתאגדות וח.פ (מספר רשום) שלכם, תוכלו לגשת לפתוח את התיקים במס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי. לפגישות אלו כדאי להביא איתכם את כל המסמכים שהבאתם לרשם, ויחד איתם גם את כל המידע הפיננסי והמשפטי (חוזים, רישיונות) שלכם.
חשיבותו של רואה חשבון לפתיחת חברה
צפה בסרטון: האם רואה החשבון שלי טוב?
אחד הדברים החשובים ביותר לעסק שרוצה להקים חברה הוא לבחור נכון את אנשי הכספים שלו. מכיוון שרוב בעלי העסקים הם אנשי מקצוע טובים ולאו דווקא בקיאים בתחום הכספים, מה שמבדיל אנשי כספים טובים מאחרים, הוא היכולת שלהם למנוע בזבוז כספי ולמקסם את הרווחיות של בעל העסק על ידי מתן עצות וכלים.
כך למשל, יועץ עסקי טוב יכול לסייע לעסק לקבל הלוואות לעסקים שיסייעו לו לעבור את השנה הראשונה יותר בקלות, יעשו לו סדר וימנעו ממנו טעויות יקרות, לסייע לו בתמחור ולקבל החלטות פיננסיות חכמות יותר כמו התנהלות במזומן מול ספקים, או הפחתת תקורות, ולחסוך לעסק עלויות יקרות.
גם רואה חשבון טוב יכול לחסוך לעסק הרבה מאד כסף באמצעות תכנון מס נכון. רואה חשבון טוב ידאג שבעל העסק יפקיד את תקרת ההפרשות הפטורות ממס שלו בכל שנה, יעקוב אחר ההוצאות המדווחות על ידי בעל העסק ויראה כי הן סבירות וכי בעל העסק העסוק לא שכח להעביר לו חשבוניות ששולמו ולכן פספס הזדמנות לקזז הוצאות בקנה מידה שגורם לעסק לשלם מס בשיעור מופרך.
רואה חשבון טוב יעדיף למנוע מצב שבו בעל העסק משלם בסוף השנה הפרשים לביטוח לאומי, מע"מ ומס הכנסה ויעדיף לכסות אותו ביטוחית ולכן יגדיר לו מקדמות גבוהות יותר. ביטוח לאומי, מס הכנסה ומע"מ מחזירים הפרשים עם ריבית והצמדה ולכן עדיף שהם יהיו חייבים לך מאשר שתהיה חייב להם.
אחד ההבדלים המהותיים שהופכים רואה חשבון לטוב, הוא התקשורת עם בעל העסק. בעלי עסקים רבים מעבירים לרואה החשבון הוצאות ולא בהכרח עוקבים אחרי מה שנכנס או לא נכנס לדו"ח וכיצד זה מתבטא. במקרה של חברה בע"מ, העדר עדכון מצד רואה החשבון על הוצאות אישיות של בעל העסק יכול להתגלות יום אחד בתור חוב אישי של הבעלים שתפח לכדי סכומי עתק אל מול חשבונות החברה.
מתלבטים? בשביל זה אנחנו כאן!
ההשלכות הכלכליות של הקמת חברה לא תמיד ברורות למי שעומד להקים עסק חדש. אם אתם מוצאים את עצמכם מתלבטים האם ואיך להקים את העסק שלכם, אנחנו ממליצים לקבוע אתנו פגישת ייעוץ עסקי ללא עלות וללא התחייבות פנו אלינו עכשיו בהודעה, בטלפון 03-5377088 או ווטסאפ