עולם העיצוב כולל קשת רחבה של תחומי עיסוק, החל במעצבי פנים, דרך מעצבי מוצרים ועד למעצבי בגדים. מעצבים רבים חולמים לצאת ממעגל השכירות ולהקים עסק משלהם, שיהיה כמובן מצליח, משגשג ומבוסס, ויביא גאווה עם עיצובים וקולקציות ששמם הולך לפניהם. יחד עם זאת, החלומות האלו עם החזון, המעוף והיצירתיות הגבוהה נתקלים עד מהרה באתגרים והמורכבויות של ניהול עסק עצמאי, אשר מצריך כישורים ומיומנויות מסוג אחר לגמרי. ייעוץ עסקי למעצב נותן מענה לסוגיות הניהול ומאפשר לבסס עסק בעל רווחיות טובה, אשר פועל בצורה נכונה ומסודרת בטווח המיידי והארוך.
אם כבר יש לכם עסק בתחום העיצוב אתם בוודאי יודעים שלא מדובר במשחק ילדים. ניהול העסק מורכב מהיבטים רבים שיש לתכנן וליישם מדי חודש, שבוע ויום, ומשימות הקשורות בקשר עם ספקים, ניהול השיווק והמכירות, ייבוא ורכישת פריטים, ניהול עובדים, בידול העסק מול מתחרים, תכנון הקולקציות, ניהול תזרים מזומנים, ועוד הרשימה ארוכה. בכל עת יש לקבל החלטות הקשורות למחירי הקולקציות, הפריטים והשירות, הצעת חבילות שונות, שמירה על איזון בין צמצום עלויות לבין איכות, השתתפות בירידים, תערוכות ומכירות חוץ וכן הלאה.
כך יוצא שהמעצב מוצא את עצמו עסוק במגוון משימות שוטפות, הנוגעות רק באופן עקיף אל חדוות היצירה (למרות שגם בהן יש אתגר וסיפוק). המשימות האלו גם מצריכות כאמור כישורים שאינם בהכרח מצויים ברשותו, בין אם בתחום הפיננסי, השיווקי או הניהולי. במצב עניינים זה, אין פלא שרבים מהמעצבים מוצאים את עצמם, אחרי סיבוב קצר בעולם העצמאי, מחפשים את הדרך לחזור אל הביטחון של השכירות עם האכזבה ואף הנזק הכלכלי הקשורים בעניין. לכן חשוב לדעת באמצעות ייעוץ עסקי למעצב ניתן לקחת את העסק להביא אותו להתנהלות מסודרת, עם הגדלה של הרווחיות ואף המחזור, וביסוס שלהם לאורך תקופה ארוכה.
כיצד מתבצע ייעוץ העסקי למעצבים?
אין זה משנה אם אתם עוסקים בעיצוב מוצרים, עיצוב תכשיטים, עיצוב בגדים, עיצוב פנים או כל תחום אחר – ייעוץ עסקי למעצב מתחיל בדיאגנוזה של העסק על ידי היועץ העסקי. מדובר בבעל מקצוע בעל השכלה אקדמית כלכלית נרחבת, ניסיון רב בניהול עסקים בשטח, וניסיון בייעוץ לעסקים – כולל למעצבים. הוא מגיע אל העסק ומבצע אבחון הנוגע לכל ההיבטים שלו. לדוגמא, היועץ בוחן את דוח רווח והפסד של רואה החשבון, את מצב תזרים המזומנים, הלוואות שלקחתם, פריטים, קולקציות ומוצרים רווחיים יותר או פחות, מחירי ספקים, הביצועים שלכם בהשוואה למתחרים, וכדומה.
היועץ העסקי גם מסביר לכם מה מתגלה בבדיקה: מה אומרים הדוחות הכלכליים ומה אינם אומרים לכם, אילו אפשרויות תמחור פתוחות בפניכם, מה מצב הרווח הגולמי, התפעולי והנקי בעסק, האם ההלוואות שלכם טובות והכרחיות או שמא יש לסגור או לשנות אותן, ומהיכן נובעות בעיות – אם ישנן. מאחר שמעצבים רבים אינם בעלי הבנה פיננסית מעולה, ומתקשים להבין את הדוחות של רואה החשבון לעומקם, היועץ העסקי עשוי לבנות לכם דוחות כלכליים משלו. אלו הם דוחות הרבה יותר ברורים ומובנים, שמתייחסים אל הפרמטרים הרלוונטיים לניהול העסק ואל מה שקורה בו בזמן אמת.
שלב שני של ייעוץ למעצבים – בניית תוכנית עסקית
כאמור, בדיאגנוזה שמבצע יועץ עסקי לעסק נאספים נתונים רבים ומאותרות נקודות חולשה ובעיות, בעוד המעצב לומד להבין ולראות את התמונה הרחבה באופן מקצועי ואובייקטיבי. על סמך הנתונים והבעיות שהתגלו היועץ העסקי יכול לספק המלצות ותובנות, שאינן נשארות ברמת התיאוריה אלא נכתבות אל תוך תוכנית עסקית מסודרת. התוכנית מיועדת להביא אתכם למצב של מעבר מהפסד לרווח, להגדלה של הרווחיות, להתרחב ולצמוח, והיא עושה זאת תוך ירידה לפרטי הפרטים. כך לדוגמא, התוכנית עשויה להתמקד במשא ומתן עם ספקים על הורדת מחירים, בהקטנת עלויות על ידי מעבר לעבודה עם פרילנסרים ואף למיקור חוץ כמו מפעל תפירה בחו"ל, ביציאה עם קמפיינים שיווקיים ברשתות החברתיות, בויתור על פריטים מסוימים בקולקציה שמביאים לכם הרבה גאווה – אך למעשה אינם משתלמים, בפנייה לקהלים חדשים וכן הלאה. בכל מקרה, את התוכנית העסקית בונה היועץ העסקי בשיתוף פעולה הדוק אתכם. הוא אינו דורש מכם לבצע שינויים בהתאם לתפיסת עולמו, אלא מבהיר לכם בגובה העיניים את האפשרויות ואת ההמלצות, ותומך בכם בביצוע הצעדים הנדרשים. למעשה, היועץ עומד לרשותכם גם לאחר שהתוכנית בנויה לאורך התקופה החשובה של יישום סעיפיה השונים. לא פעם, אין זה פשוט לבצע שינויים בדרכי ההתנהלות והיועץ עומד לרשותכם עם הניסיון הרב והאמון ביכולות שלכם, כדי לעזור לכם להתגבר על חסמים, לעזור בקשיים, לסייע בהתלבטויות, לבחון את התוצאות מול הצפי בתוכנית, ובמידת הצורך לבצע בה שינויים.
השלב השלישי בייעוץ עסקי למעצב – שיווק ומכירות
אין ספק כי תחום השיווק והמכירות מהווה נדבך משמעותי בפעילותם של מעצבים, ולא מעטים מהם מתקשים בכך. אכן, הסיפור לא נגמר בעיצוב קולקציה נהדרת של שמלות כי עכשיו גם צריך למכור אותן למישהו, וגם המשימה הזאת נכללת ברשימת התפקידים שלכם – או לפחות של אנשי השיווק והמכירות בעסק. היועץ העסקי מסייע גם בתחום החשוב הזה ועוזר לשפר את תהליכי המכירה על היבטיהם השונים. כמו כן, הוא בוחן וממליץ על האופציות הטובות ביותר בכל הקשור למיתוג ויצירת מוניטין, להנחות או מבצעים לחגים, פנייה נכונה ללקוחות ממעמדות סוציו-אקונומיים שונים, ושימוש אפקטיבי בכלים של המדיה הדיגיטלית שמהווה את לחם חוקם של מעצבים: אינסטגרם, פייסבוק, אתר האינטרנט ואף פתיחה של חנות מקוונת. בתוך כך, היועץ יכול להפנות אתכם אל אנשי מקצוע מיומנים ובעל הצלחות מוכחות בתחומי השיווק הדיגיטלי, שיודעים מה הם עושים.
שיפור כישורים ניהוליים למעצבים
בין אם אתם עצמאיים העובדים לבד בעסק, ובוודאי אם יש לכם עוד עובדים ושותפים למלאכה, קיימת חשיבות רבה לכישורי ניהול שיעזרו לנהל עסק יעיל ומאורגן. היועץ העסקי מעמיד לרשותכם ארגז כלים ניהולי עשיר שמקדם אתכם ברמה האישית והמקצועית כאחת, למשל בתחומי ניהול הזמן, תקשורת בינאישית, ניהול עובדים ומתן תמריצים, האצלת סמכויות וכיוצא בזאת.
לקביעת פגישת ייעוץ עסקי למעצב ללא עלות וללא התחייבות פנו אלינו עכשיו בהודעה, טלפון או ווטסאפ