כל אדם אשר תחום עיסוקו בעולם ההפקות, יודע כי החזקת עסק משגשג ומצליח אינו עניין של מה בכך. זהו תחום המאופיין בתחרות גדולה במיוחד על הלב ועל הכיס של הלקוח, כאשר מצד אחד קיימת כמות מוגבלת של אנשים ולכן גם אירועים, ומצד שני מפיקים חדשים נכנסים לתחום חדשות לבקרים ומנסים לבנות את עצמם. בנוסף, זהו ענף המאופיין בחוסר ודאות ובתנודתיות בולטת למדי, למשל עקב השתנות המגמות, הטרנדים וההעדפות בקרב הציבור, עונות השנה שקובעות לא מעט את אופי האירועים האפשריים, וכל זאת עוד לפני שדיברנו על משבר הקורונה שטרף את הקלפים.
עקב כך, מפיקים נאלצים להתמודד בשוטף עם סוגיות והתלבטויות רבות. למשל, יש להחליט אם יהיה זה כדאי ומשתלם להוסיף אל שירותי ההפקה גם שירותי השכרת ציוד וכיצד לעשות זאת, או להחליט אם להמשיך להתמקד בתחום האירועים העסקיים כגון ימי גיבוש וכיף לחברות, או להתחיל לפנות גם אל האירועים הפרטיים – חתונות, בר מצוות וכדומה. עוד צריך להחליט לגבי כוח האדם בעסק שלא תמיד מתאפיין בקביעות רבה ולשקול לגבי הרחבתו או צמצומו, להחליט לגבי הכנסת שותף נטילת הלוואה ושיתופי פעולה עם גורמים אחרים בתחום או בתחום משיק.
מעבר לכך, מעת לעת יש לשקול כניסה למו"מ מחודש עם ספקי מזון, חומרים וציוד, לבחון את כל סוגיית הפרסום והשיווק של העסק – החל בהמלצות שרצות מפה לאוזן ועד לשימוש מושכל ברשתות החברתיות. יש גם לבחון את כל נושא התמחור של השירותים וסוגי ההפקות השונים, האם יש פרויקטים פחות רווחיים מאחרים ומדוע, האם שווה להיכנס להפקות אלטרנטיביות של אירועי טבע וכיצד נערכים לכך, ועוד הרשימה ארוכה.
החשיבות של ייעוץ עסקי למפיקים
אל כל השאלות, ההתלבטויות וההחלטות שלעיל מצטרף כמובן העניין "הקטן" של ההתנהלות השוטפת: הפקת אירוע מאלף ועד תו תוך עמידה בלוחות זמנים לחוצים, ניהול ההתקשרות מול הלקוח ומול ספקים רלוונטיים, מול רשויות המספקות אישורים נדרשים ועוד. התנהלות עמוסה שכזו אינה מאפשרת תמיד למצוא את הזמן לביצוע עצירה נדרשת, לבחינת המקום בו עומד העסק, לאן רוצים להגיע ואיך עושים זאת מול התמורות התדירות בענף, עם ראייה אובייקטיבית ואסטרטגית לטווח הנראה לעין. בנוסף לכך, עקב עומס ולעיתים גם עקב כישורים בלתי מספקים מבחינת הרקע הכלכלי, כל הפן הפיננסי של העסק הולך ומוזנח, אין הבנה של מידת הרווחיות הכללית ושל שירותים ספציפיים, קיימת תחושה של חוסר מיצוי הפוטנציאל, ואף תקופות מאתגרות מבחינה כלכלית – בלשון המעטה.
זהו בדיוק תפקידו של ייעוץ עסקי למפיקים, הניתן על ידי יועץ עסקי בעל השכלה אקדמית כלכלית מקיפה, והרבה מאוד ניסיון בניהול עסקים בשטח, ובייעוץ לעסקים מתחומי ההפקות. הייעוץ מתחיל בדיאגנוזה מעמיקה של הפעילות, ממשיך להוצאות מסקנות, המלצות ותובנות, ומכאן לבניית תוכנית עסקית ריאלית ומפורטת, וליווי בביצוע השינויים הנדרשים.
ייעוץ עסקי למפיקים – הלכה למעשה
חשוב להדגיש: ייעוץ עסקי למפיקים אינו מבוסס על אינטואיציות וניחושים, אלא על תהליך סדור ומובנה המתחיל כאמור בדיאגנוזה מעמיקה של הפעילות על כלל היבטיה. כך למשל, היועץ העסקי בוחן את החבילות והשירותים השונים המוצעים, היכן יש רווחיות ויעילות יותר ופחות טובה ומדוע, וכן בוחן את דוחות הכלכליים. את התוכנית העסקית הנוכחית (במידה ויש), את ההתקשרויות העסקיות, את המודל הכלכלי, את מצבת כוח האדם וכיוצא בזאת. הבדיקות הללו מאפשרות לספק למפיק פרספקטיבה נרחבת, לרוב חדשה, המביאה תמונה אובייקטיבית ומקצועית נטולת פניות.
הבדיקה עוסקת כאמור בכל היבטי ההתנהלות, ובתוך כך מושם דגש מיוחד על הפן הפיננסי. לדוגמא, היועץ יבחן את עלויות השכרת הציוד, את תמחור החבילות והשירותים, את מצב ההלוואות והתחייבויות נוספות, את תזרים המזומנים ועוד. כבר בשלב זה צצות לרוב מסקנות ותובנות לגבי דרכים לשפר ולייעל את המצב, על מנת להגיע למימוש מיטבי של הפוטנציאל העסקי והכלכלי. המסקנות עשויות לעסוק למשל בשדרוג השימוש בערוצים שיווק ופרסום, ביצירת מיתוג ובידול נכונים יותר, בשיפור יכולות הניהול, ברמת האסטרטגיה העסקית, ביצירת שיתופי פעולה עסקיים ועוד.
בונים תוכנית עסקית
בשלב הבא של ייעוץ עסקי למפיקים בונה היועץ העסקי, בשיתוף פעולה מלא עם הלקוח, תוכנית העסקית המתבססת על הדיאגנוזה שבוצעה ועל מסקנותיה. מטרתה של התוכנית היא להגדיר בצורה ברורה את היעדים והמטרות לשנה – שנתיים הקרובות, ואת הדרכים להגשמתם באופן ריאלי, מקצועי, נכון ומשתלם. במילים יותר פשוטות, המטרה הסופית של התוכנית העסקית, כמו של תהליך הייעוץ בכללותו, היא להביא להגדלת הרווחיות ואף להגדלת המחזור.
בתוך כך, התוכנית מתקנת בעיות שהתגלו בבדיקות שביצע היועץ ומחזקת נקודות תורפה, כגון שינוי בתחומי פעילות שאינם רווחיים מספיק, תמחור מחודש ומקצועי של שירותי ההפקה, שירות לקוחות וניהול זמן, וכן הלאה. מכאן והלאה התוכנית תשמש בסיס להתנהלות עקבית ונכונה לאורך זמן, כאשר היעדים ודרכי ההתנהלות ברורים, גם אל מול תמורות בעולם ההפקות. היועץ העסקי ילווה לאורך זמן את יישום התוכנית העסקית, יפקח וינטר אותה, ובמידת הצורך יצביע על שינויים שצריך לבצע ויעזור ביישומם. היועץ גם יספק כלים למעקב פיננסי שבעזרתם המפיק יוכל להיות מעודכן לגבי רמת ההוצאות וההכנסות, לדעת את מידת הרווחיות, ולשמר התנהלות עסקית וכלכלית טובה.
מה עוד כולל ייעוץ עסקי למפיקים
ייעוץ עסקי למפיקים יתמקד בכל נושא רלוונטי שיכול להביא לשיפור הרווחיות וההתנהלות. לדוגמא, בייעוץ יושם דגש על הפן השיווק שהינו חיוני ביותר להצלחה בתחום, תוך בניה של תוכנית שיווקית הממליצה על ערוצים פרסום יעילים בהתאם לקהלי היעד, תחומי ההפקה, מיתוג ומוניטין – למשל שימוש בלינקדאין בהפקת אירועים עסקיים, שימוש בפייסבוק, באתר האינטרנט, ובאינסטגרם לאירועים פרטיים. כמו כן, במידת הצורך יינתנו כלי ניהול אפקטיביים לשיפור ההתנהלות השוטפת, למשל בתחומי ניהול זמן אישי, הנעת עובדים, האצלת סמכויות, הנהגה והובלה, ועוד. כלים אלו עוד ימשיכו ללוות את המפיק זמן רב לאחר תום הייעוץ העסקי.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.