בישראל פועלות לא מעט משחקיות המעניקות מענה לקהל של ילדים, הורים ולעיתים מלווים נוספים. המשחקיות שוכנות לא פעם בקניונים ומרכזי קניות, או ממש בסמוך להם, על מנת ליהנות מזרם קבוע של לקוחות המבקשים לשלב אטרקציות והנאה לילדיהם, בין אם הם יוצאים לקניות או לבילוי במשחקייה עצמה. למרות הריבוי הטבעי באוכלוסייה, וביחד עימו הביקוש הגובר למשחקיות, הצלחה בתחום זה אינה מובנת מאיליה ויש לפעול באופן נבון, מושכל ומקצועי. לשם כך צריך לפנות לקבלת ייעוץ עסקי בשלבים שונים של העסק, החל משלב הרעיון ועד למשחקייה ותיקה ופעילה ובכך יעסוק המאמר הבא.
מי שמעוניין להיות בעלים גאה של משחקייה מצליחה בטווח הארוך, צריך להכיר היטב את עלויות ההקמה והתפעול, להבין כיצד למקסם רווחים בימים, בשעות ובתקופות היותר חזקות, ואיך למזער הפסדים וסיכונים לאורך זמן. לכן, בין אם מדובר במיזם חדש או במשחקייה קיימת יש לפנות לקבלת ייעוץ עסקי מבעל מקצוע המכיר היטב את הענף, אשר בין היתר יבנה עבורכם תוכנית עסקית. התוכנית תיבנה לאור מחקר מעמיק שיבצע היועץ העסקי בעסק הקיים על כלל היבטיו, או בדיקת כדאיות כלכלית עבור המיזם החדש.
למעשה, תוכנית עסקית מעניקה בסיס ויסוד להתנהלות מוצלחת, ומאפשרת לעבוד באופן מסודר עם תחזית מפורטת של ההכנסות וההוצאות החודשיות לתקופה של שנה – שנתיים. זוהי תוכנית עבודה חיונית שעל פיה תוכלו לקבוע ולהבין את תקציב ההוצאות ואת היעדים בכל סעיף, ולפיה תתווה האסטרטגיה שתשיג את המטרות הכלכליות, עם מיקוד ושליטה על התוצאות, ערנות באשר לרווחים החודשיים, ולא פחות חשוב – התנהלות לפי תוכנית סדורה.
מה כולל ייעוץ עסקי למשחקייה?
ייעוץ עסקי למשחקייה (ג'ימבורי) עשוי לכלול תחומים רבים ומגוונים. מטבע הדברים, התכנים ישתנו בהתאם למאפיינים הייחודיים של המשחקייה, לשאיפות של בעליה, לשלב בו היא נמצאת וכדומה. יחד עם זאת, ניתן להצביע על מספר מרכיבים מרכזיים של התוכנית:
מיקום המשחקייה
נושא זה רלוונטי עבור משחקיות קיימות אשר בעליהם שוקלים לשנות מיקום או קונספט, וכמובן גם עבור מיזמים חדשים. לבחירה נכונה של מיקום המשחקייה תהיה השפעה מכרעת על הצלחתה. כך לדוגמא, יש להחליט האם למקם את המשחקייה במרכז קניות מסוים תוך בחינת זרם הלקוחות הפוטנציאלי בשעות הרלוונטיות (אחה"צ וערב) ובסופי השבוע, ומאידך לבחון את עלויות השכירות שנוטות לעלות ככל שמרכז הקניות נהנה ממוניטין ומציע מעגל לקוחות יותר נרחב. כמו כן, יש לבדוק את מצב המתחרים באזור על מיקומיהם ועלויותיהם, ארנונה ותשלומים נוספים לרשויות.
השקעות נדרשות
סעיף זה רלוונטי גם הוא עבור משחקיות חדשות, וכן עבור משחקיות המעוניינות לבצע שינויים. לדוגמא, יש לבחון הוספה של בריכות כדורים, מכונות משחק, מתקני רכיבה, פופים, מזרנים, מנהרת זחילה, כדורי גומי גדולים, וכדומה. כמו כן, מאחר שמשחקיות פונות גם אל הקהל המבוגר המלווה את הילדים, יש להשקיע לא פעם בפינות ישיבה, במכונת קפה וכדומה. לכך מצטרפות השקעות בפריטים מיוחדים כגון מתקנים מתנפחים, מכונת משקאות, מכונת חטיפים וכיוצא בזאת.
כוח אדם וגיוס עובדים
בדרך כלל משחקיות אינן מצריכות כוח אדם רב או בעל הכשרה מיוחדת. יחד עם זאת, יש לבחור באנשי צוות בעלי תודעת שירות גבוהה, עם הרבה סבלנות וגישה לילדים. כמובן לתת את הדעת על היקפי המשרות, המשכורות והתנאים הנלווים. עוד יש לבחון את אופן ההעסקה בשעות הפחות והיותר חזקות של המשחקייה. נושא נוסף הוא כיצד ישתלב הבעלים בפעילות השוטפת ומה תהיה הגדרת התפקיד המדויקת שלו.
תקציב שיווק ופרסום
יש מספם את חבריהם למעגל הלקוחות הקבוע. בנוסף, יש לבחון את נושא השילוט של המשחקייה ולקדם אותה במדיה הדיגיטלית – למשל באינסטגרם, בפייסבוק ודרך אתר האינטרנט. בתוך כך, אומדים את ההשקעה ואת התקציב הנדרש. מלבד זאת יש לבחון את האפשרות לביצוע שיתופי פעולה עם גורמים שונים, החל בעסקים אחרים שפועלים בסביבת המשחקייה ופונים לקהל של הורים/ילדים ועד לארגונים וועדי עובדים.
שירותים מיוחדים
הייעוץ מגדיר ומהבהיר את העלויות וצפי הרווחים משירותים מיוחדים של המשחקייה. למשל, האם מתחילים להציע הפקות יום הולדת מלאות, האם ההפקות כרוכות בשיתוף פעולה עם גורמים נוספים (ליצן, קוסם), מה המשמעות של סגירת המשחקייה לערב או לכמה שעות. האם כדאי להפעיל מזנון ואילו מוצרים למכור שם ומה התמחור. אולי להשכיר את המזנון למפעיל חיצוני ?
צרכים ומקורות מימון
לאור סקירה של היבטי המשחקייה השונים, ביחד עם בדיקת ההון העצמי הקיים, תזרים המזומנים, הלוואות והתחייבויות שכבר קיימות, ניתן לבדוק אם יש צורך במקורות מימון נוספים, האם וכמה כסף לקחת מהבנק ולאיזה תקופה, האם להשתמש בהון עצמי או לשמור אותו, האם כדאי לגייס משקיע למשחקייה לאור הוצאות ההקמה הגבוהות, האם להכניס שותף וכד'
תמחור ונקודת איזון
כפי שאמרנו, ייעוץ עסקי למשחקייה (ג'ימבורי) יכול להיות רלוונטי למשחקיות בשלבים שונים של חייהן, לרבות בשלבי הרעיון הראשוניים. במקרה זה, השלב המקדים לייעוץ תהיה בדיקת היתכנות כלכלית, אשר ממנה תיגזר גם נקודת האיזון. הייעוץ יתייחס אל נקודת האיזון של המשחקייה, כלומר הנקודה שבה היא אינה מרוויחה ואינה מפסידה לאור התמחור, החזרי התחייבויות כספיות, הוצאות נוספות וכמות הלקוחות. האומדן הזה יעזור להבין בתוך כמה זמן כבר תראו רווחים מהמשחקייה, והדבר ישפיע בין היתר על מקורות המימון הנדרשים. נושא התמחור גם ייבחן לעומק בתהליך הייעוץ ויתבצע ניתוח כלכלי נעניק ויסודי אשר ייקח בחשבון את עלויות העסק ורצון היזם לרווח כדי לקבוע מחירים נכונים ורווחיים לפעילות של המשחקייה.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.