פתיחה של פיצריה מצליחה היא חלומם של רבים וטובים, אך לא פעם חסרה הבנה מספקת לגבי הדרישות והאתגרים הכרוכים בהקמתה ותפעולה. ייעוץ עסקי לפיצריה עם יועץ עסקי מיומן ובעל ניסיון בתחום, יכול לסייע בבניית עסק יציב ומצליח בטווח הארוך, וכן לסייע בתקופות שונות של חיי הפיצריה.
מתי לקחת ייעוץ עסקי לפיצריה
ייעוץ עסקי לפיצריה הוא תהליך חשוב וחיוני שיכול לסייע לעסק בתקופות שונות בחייו. כך לדוגמא, מדובר בתהליך חיוני כאשר הקמת הפיצריה עוד מצויה בשלב החזון והתכנון, כאשר העסק נמצא בתקופות של דשדוש או פעילות ברווחיות נמוכה יחסית, כאשר רוצים להגדיל את הרווחיות ואף את המחזור, כאשר חושבים לבצע שינויים בעסק כמו חילופי מנהלים, הכנסת מוצרי מזון חדשים, רכישת זיכיון וכדומה. מעבר לכך, ייעוץ עסקי לפיצריה יכול לסייע בכל עת ובהחלט מומלץ לפנות אל בעלי המקצוע אחת לשנה או שנתיים על מנת לשמור על הקו הנכון.
בעל המקצוע הנכון במקרה זה הוא יועץ עסקי, שמצד אחד מחזיק בהשכלה כלכלית-אקדמית נרחבת ומצד שני בעל ניסיון רב כמנהל בשטח וכיועץ לעסקים בתחום המזון, כגון מסעדות, ברים, חברות קייטרינג, בתי קפה ופיצריות.
ייעוץ עסקי לפיצריה חדשה
אנשים נכנסים עם הרבה כוונות טובות, מרץ וחלומות יפים לעולם עסקי המזון, ומגלים כי לא כל הנוצץ זהב. דברים אלו נכונים גם לגבי פיצריות אשר ההצלחה שלהן תלויה בקשת רחבה של גורמים, ובעיקר בהתנהלות נכונה מבחינה פיננסית, שיווקית, מכירתית וניהולית. לא חסרים מקרים שבהם החזון והחלומות היפים הופכים בתקופה קצרה למשבר פיננסי המלווה בעוגמת נפש ולבסוף גם בסגירת העסק. לכן, לפני שנכנסים להרפתקה חשוב לפנות ליועץ עסקי שיתחיל בבדיקת כדאיות כלכלית.
בדיקת כדאיות כלכלית ידועה גם בשם GO NO GO מפני שהיא אומרת לכם אם כדאי ללכת על הפיצריה בקונספט שתכננתם, האם עדיף לשנות כמה דברים בקונספט ובמרכיבים כדי ליהנות מהצלחה, או שאולי עדיף לוותר על החלום מכל וכל.
לשם כך מבצעים בדיקה מעמיקה המבוססת על ידע כלכלי רציני, היכרות מעולה עם שוק המזון ותחום הפיצריות בפרט, על ניסיון רב בהקמתם וניהולם של עסקים, ועל עבודת מחקר רצינית. במילים אחרות, להרפתקה הזו לא נכנסים רק לפי הערכות כלליות ומשאלות לב. אמנם הבדיקה קצת מורכבת אבל היא יכולה לחסוך לכם כישלון חרוץ, כסף וזמן, ולהביא אתכם למצב של פיצריה משגשגת עם בסיס איתן. עם הנתונים של הבדיקה הזאת ממשיכים בהמשך גם לבניית התוכנית העסקית לפיצריה, ובכך נעסוק בהמשך המאמר.
כאמור, בדיקת הכדאיות הכלכלית מורכבת ממגוון רחב של פרמטרים. בין היתר, צריך להגדיר היטב את הקונספט לפי הגדרות של מיתוג, קהל יעד, מוצרים סטנדרטיים או ייחודיים, המיקום שיכול להתאים לפיצרייה מבחינת מיקומים של מתחרים ותנועה של לקוחות פוטנציאליים, וכדומה.
בעודו מבצע את הבדיקה יכול יועץ עסקי לסייע בחידוד של הקונספט והתובנות לגביו. כמו כן, הבדיקה לוקחת בחשבון את השוק שאליו הפיצריה שלכם נכנסת: מהו תמחור המוצרים של מתחרים, מהי רמת הרווחיות המקובלת, האם יש לכם יתרונות או חסרונות מסוימים מול מתחרים כמו עלויות נוחות, מוצרים מיוחדים, מיקום מצוין, שירות מעולה וכדומה.
עוד היבט משמעותי הוא בחינה של ההוצאות. ראשית, חשוב לזכור כי פתיחה של עסק בתחום המזון, כולל של פיצריה, כרוכה בהוצאות משמעותיות – למשל רכישה של תנורים, כיסאות, שולחנות, מלאי ראשוני של חומרי גלם, מקררים וכדומה, ולכך מצטרפים אישורים מגורמים שונים לצורך הוצאת רישיון עסק כמו מכבי האש, משטרה, משרד הבריאות והרשות המקומית. מעבר לכך, ייתכן שיהיו הוצאות על שיפוצים וכמובן שצריך להתחשב בהוצאות השוטפות של העסקת עובדים, תשלום שכירות, ארנונה, חשמל, אחזקה, ציוד וכיוצא בזאת.
קחו בחשבון כי תקופת ההרצה של פיצריה עשויה להתפרש על פני חודשים ארוכים, ובמהלכה עוד אין לכם מעגל לקוחות קבוע כך שהרווחים יהיו יחסית נמוכים. ליתר דיוק, עדיף לקחת בחשבון שייקחו כ- 3 שנים עד שתגיעו למימוש מלוא הפוטנציאל הכלכלי הטמון בפיצריה, ולכן חשוב להתכונן היטב גם ברמה הפיננסית. מסיבה זו היועץ העסקי גם בוחן את היכולות הפיננסיות שלכם ואת מקורות המימון האפשריים, אם יש ברשותכם מספיק הון עצמי, האם אפשר לקבל הלוואה מהקרן להלוואות בערבות מדינה או מהבנקים, וכדומה.
הנתונים האלה יתנו ליועץ העסקי אומדן טוב לגבי סיכוייכם לקבל אשראי מהבנק ובאיזה סדר גודל, וכך ניתן יהיה להעריך את יכולתכם לעמוד בעלויות ההקמה וההרצה. מעבר לכך, בהמשך הדרך יוכל היועץ לעזור לכם בהשגת המימון על ידי יצירת תוכנית עסקית הולמת, רצינית ומקצועית, ואף יוכל ללוות אתכם בפניות אל הגורמים הרלוונטיים.
אלו היו רק מספר דוגמאות להיבטים הנבדקים במהלך ייעוץ עסקי לפיצריה בהקמה, וישנם נוספים. כך למשל, יש להגדיר את התקציב העומד לרשותכם מכל הבחינות לחודשי התפעול הראשונים, ללמוד לנהל בצורה נכונה את תזרים המוזמנים, לתכנן את כוח האדם ולגייס עובדים, לתמחר את התפריט לאור הקונספט הקולינרי של הפיצריה, להגדיר תקציב לפרסום ושיווק, וכמובן לתת את הדעת על הפוד קוסט. בהנחה שלאחר כל הבדיקות הגענו למצב שהולכים על הקמת הפיצריה, כל ההיבטים המתוארים לעיל נמזגים אל תוך התוכנית העסקית – שהינה רלוונטית גם לפיצריות קיימות ופועלות כפי שנראה להלן.
ייעוץ עסקי לפיצריה קיימת
כאשר מדובר על פיצריה קיימת, הייעוץ העסקי עשוי להינתן בשלבים שונים בין אם מדובר בתקופת דשדוש, באתגרים חדשים כמו כניסת מתחרים, שינויים מהותיים בתפריט, רכישת זיכיון, הכנסת שותף, פתיחת סניף חדש, שינוי מיקום של הסניף הקיים, וכדומה. למעשה הייעוץ מומלץ לכל פיצריה באשר היא אחת לשנה או שנתיים על מנת להיות עם האצבע על הדופק, לשפר ולייעל את הטעון שיפור, להגדיל את הרווחיות ואף את המחזור, ולשמור על הקו הנכון שמוביל להצלחה ושגשוג לאורך תקופה ארוכה.
ייעוץ עסקי לפיצריה קיימת מתחיל בדיאגנוזה מעמיקה של העסק. בין היתר, בודקים איך נראה תחום המכירות והשיווק של הפיצריה, מהי רמת הרווחיות של הפיצות והמוצרים הנוספים (אם ישנם), בחינה של הפוד קוסט וההוצאות השוטפות, ההתנהלות הכללית של העסק, הדוחות הכלכליים, תזרים המזומנים, העובדים בעסק ומשכורותיהם, התקשרויות עם ספקים וכיוצא בזאת. זוהי בדיקה המעניק תמונת- על מקצועית, אובייקטיבית ומהימנה של מצב הפיצריה הנוכחי.
חלק בלתי נפרד מהדיאגנוזה הוא בחינת המצב הפיננסי, אשר לא פעם בפיצריות מצוי בבלגן או מלווה באי הבנה. כאמור, יש לבדוק את רווחיות הפיצות והמוצרים הנוספים ולהבין האם יש מוצרים רווחיים יותר או פחות מאחרים ומדוע.
עוד יש לבדוק הלוואות והתחייבויות כספיות נוספות, את ניהול תזרים המזומנים וכדומה. במידת הצורך היועץ העסקי מוציא בשלב זה דוחות כלכליים משלו, הנוגעים בסעיפים שבאמת חשובים להתנהלות השוטפת, ומציגים את הנתונים הרלוונטיים בזמן אמת ובאופן מובן וברור לבעלי העסק.
יצירת תוכנית עסקית לפיצריה
תוכנית עסקית היא אבן יסוד להתנהלות כל עסק, והדבר נכון גם לגבי פיצריות. במידה שמדובר בפתיחת פיצריה חדשה, התוכנית העסקית תאגד את כל הנתונים שנאספו בבדיקה המקדימה, תגדיר היטב את הקונספט והיעדים ותתווה את הדרך להשיג אותם באופן ריאלי, נכון ועם הרגליים על קרקע. במידה במדובר בפיצריה קיימת, הדיאגנוזה המקדימה עוזרת בין היתר לזהות נקודות חולשה ובעיות בעסק, ומכאן יכול היועץ העסקי להציע פתרונות מקצועיים.
את הפתרונות ואת הדרכים ליישומם יוצק היועץ העסקי אל התוכנית העסקית. כך למשל, ייתכן שהתוכנית תתאר דרכים להקטנת ההוצאות השוטפות כמו עבודה עם ספקים חדשים, שינויים בכוח האדם או צמצום משרות, העתקת הסניף מהקניון לרחוב או להפך וכדומה.
כמו כן, התוכנית עשויה להצביע על שינוי בקונספט הקולינרי ובתפריט, עבודה עם ספק חדש של חומרי הגלם, בחירה בערוצי שיווק שיותר מתאים לפיצריה ולקהל היעד שלה, וכן הלאה. יש להבהיר שוב כי תוכנית עסקית מהווה יסוד להתנהלות נכונה, והיא כמו מפה שמראה לבעלי הפיצריה היכן העסק עומד עכשיו, לאן רוצים לקחת אותו ואיך עושים זאת. על כל פנים, את בניית התוכנית העסקית מבצע היועץ על סמך הנתונים, הבנתו וניסיונו המקצועיים, אך הוא אינו "מנחית" שינויים על בעל העסק אלא עובד איתו בשיתוף פעולה מלא ובגובה העיניים.
שיווק ומכירות בפיצריה
היבט נוסף של ייעוץ עסקי לפיצריה קיימת (וגם בהקמה) הוא נושא השיווק והמכירות. אנו צריכים לבחון בין היתר את יעדי המכירות, את המיתוג המבוקש וכיצד יוצרים אותו, את הפרסום שעובר מפה לאוזן בין לקוחות מרוצים ואיך ליצור אותו, שימוש באמצעים שיווקיים כמו מבצעים, הנחות, חלוקת פליירים, ושימוש במדיה הדיגיטלית: פייסבוק עסקי, ניוזלטרים, אתר האינטרנט, קמפיינים בגוגל וכדומה. בתוך כך נבחן את כל נושא תהליך המכירה החל ממענה לשיחות הטלפון על ידי העובדים ועד להגעת השליח, ובמידת הצורך נבצע שיוניים ושיפורים.
התנהלות שוטפת בפיצריה
פיצריות מורכבות לרוב ממספר מוגבל של עובדים במשמרות, בהתאם לימי ושעות הפעילות. להתנהלותם של העובדים יכולה להיות השפעה משמעותית על האווירה במקום, על שביעות הרצון של הלקוחות, ואף על הפוד קוסט. העובדים מושפעים כמובן מההנהלה הנושאת באחראית העליונה לכל מה שקורה בפיצריה, ולכן אם ישנן נקודות תורפה או כשלים ניהוליים הדבר משפיע על העסק כולו. ייעוץ עסקי לפיצריה יעסוק גם בכל הקשור להתנהלות השוטפת ולכישורי הניהול, כאשר היועץ העסקי נותן כלים רלוונטיים שמבוססים על ניסיון עשיר כמנהל בשטח וכיועץ, למשל בתחום מתן תמריצים לעובדים, העלאת המורל, מנהיגות והובלה, מתן דוגמא אישית, מעורבות בעסק, ניהול זמן וכדומה.
לקביעת פגישת ייעוץ עסקי לפיצריה ללא עלות וללא התחייבות פנו אלינו עכשיו בהודעה, טלפון או ווטסאפ