אין ספק כי ענף התיירות, הצימרים והמלונאות בישראל הוא מהתחומים היותר תחרותיים במדינה, ולפיכך הצלחה בו מחייבת היערכות נכונה וביצוע מצוין בכל הרמות. זאת, עוד לפני שהזכרנו את חוסר הוודאות והמשבר סביב נגיף הקורונה, את הטרנדים המשתנים, את הביקושים העונתיים שיש לדעת לנצלם היטב, ועוד. לכן, ייעוץ עסקי למלונאות ותיירות הוא בגדר חובה לכל עסק המעוניין לשמור את הראש מעל למים בתקופה הנוכחית, ויותר מכך – להגדיל את הרווחיות ואת מעגל הלקוחות.
מתי כדאי לקחת ייעוץ עסקי בענף התיירות
קודם כל, חשוב לומר את המובן מאליו – ענף התיירות מורכב משורה ארוכה של עסקים המציעים מגוון רחב של שירותים וחוויות, וברור שייעוץ עסקי ניתן באופן מותאם לאופי המקום והפעילות המתקיימות בו. כך למשל, קיימים הבדלים בין ייעוץ עסקי הניתן לבית מלון בודד או לרשת מלונות, לצימר או לאורחן, לחווה המציעה פעילויות בשטח, לחברות המוציאות טיולים מאורגנים וכן הלאה.
יחד עם זאת, באופן כללי ניתן לומר כי ייעוץ עסקי למלונאות, צימרים ותיירות מציב מטרה ברורה: הגדלה של הרווחיות ואף הגדלת המחזור – וזאת בכל סוגי העסקים. את הייעוץ העסקי כדאי לקבל במספר מצבים ושלבי חיים של העסק. קודם כל, אם אתם מתכוונים להקים מיזם חדש בתחום התיירות, במיוחד בימים אלו אין תחליף לקבלת ייעוץ עסקי ולביצוע בדיקת כדאיות, תוך התחשבות בנעשה בענף עקב משבר הקורונה. אכן, למרות שבמידה מסוימת השמיים נפתחים, אנו רואים שהמשבר ממש לא מאחורינו ויש להבין האם קיים מקום לעסק חדש בהתאם לצפי הלקוחות האפשרי, קהלי היעד (תיירות פנים, חוץ, משפחות, זוגות וכדומה), העלויות הצפויות בהקמה וההרצה ועוד שורה ארוכה של פרמטרים. במידה ובדיקת ההיתכנות תראה שניתן ואף כדאי כלכלית לפתוח עסק חדש בקונסטלציה כזו או אחרת, יהוו הנתונים שנאספו בסיס לתוכנית עסקית ותוכנית עבודה שתשמש להקמה והרצה, לפנייה לבנקים וקרנות לקבלת הלוואות, וכדומה.
ייעוץ עסקי בענף התיירות נחוץ מאוד, כמובן, גם לעסקים קיימים – ושוב לא ניתן שלא להזכיר את משבר הקורונה. אמנם, עסקי התיירות היו מאז ומתמיד יצירתיים ודינאמיים, אבל כיום גמישות היא פשוט שם המשחק. יש לדעת כיצד לזהות הזדמנויות חדשות שנפתחו (בעיקר בתחום תיירות הפנים), כיצד להציע ערך לקהלים הרלוונטיים, להגדיר במדויק למי פונים, איך למתג את עצמכם בצורה טובה יותר ואפילו חדשה, האם וכיצד לשנות מחירים, ועוד סוגיות רבות נוספות.
אמנם, הייעוץ העסקי בהחלט דרוש לעסקי תיירות המתמודדים עם חוסר וודאות, דשדוש, האטה ואפילו משבר בימים אלו. יחד עם זאת, גם אם אתם מברי המזל שהצליחו להסתגל ואפילו לצמוח בתקופה זו, רצוי לקחת יועץ עסקי שיבדוק את שומרים על המומנטום ומנצלים אותו להמשך גדילה מבוקרת ונכונה. מלבד זאת, ייעוץ עסקי בתחום המלונאות והתיירות נדרש לכל עסק לפחות אחת לשנתיים, כדי להיות עם היד על הדופק, לקבל פרספקטיבה רחבה ותמונת מצב מדויקת על הנעשה בעסק, לקבל כלים להצלחה ולצאת לדרך עם תוכנית עסקית רצינית ומפורטת. ובכל מקרה, כדאי לפנות ליועץ עסקי בכל שינוי מהותי שעושים בעסק ובפעילותו.
אל מי לפנות לקבלת הייעוץ
ענף התיירות, הצימרים והמלונאות הוא עולם ומלואו של מגמות, מודלים עסקיים, שירותים ואטרקציות, שולי רווח ופעילויות שיווק ופרסום. על כן, בראש ובראשונה חשוב לפנות אל יועץ עסקי המכיר היטב את התחום וכבר ייעץ בעבר לעסקי מלונאות ותיירות מגוונים, ועשה זאת בהצלחה. שנית, יש לפנות אל מי שיש לו ניסיון כמנהל עסקים בשטח ומבין מצוין את משמעותם של הלחצים, האילוצים, האתגרים והמגבלות ברמה היומית. חשוב מאוד שגם יהיה זה אדם בעל השכלה אקדמית-כלכלית נרחבת, שכן השורה התחתונה של התהליך כולו היא רווחיות ואף הגדלת המחזור, ויש צורך בביצוע חישובים וניתוחים, הערכות ותחזיות של הכנסות והוצאות, בבדיקה מדוקדקת של המצב הפיננסי הקיים, ואף בהוצאות דוחות כלכליים חדשים.
ממה מורכב ייעוץ עסקי למלונאות, צימרים ותיירות
כאמור, ייעוץ עסקי למלונאות ותיירות עשוי להשתנות במרכיביו הספציפיים מעסק לעסק. יחד עם זאת, ישנם כמה שלבים סדורים החוזרים בצורה זו או אחרת בכל המקרים. התהליך מתחיל עם דיאגנוזה מעמיקה שמבצע היועץ העסקי לגבי כלל ההיבטים בעסק: כוח האדם, התפקידים והמשכורות, הסכמים מול ספקים, תמחור הלינה, הארוחות, הפעילויות והאטרקציות, המוניטין של המקום, קהלי היעד, המתחרים, שירותים יותר ופחות רווחיים, נקודות כוח וחוזקה וכן הלאה. לאור סקירת העומק הזו יוכל היועץ לספק נקודת מבט נרחבת, אובייקטיבית ומקצועית, שהיא לא פעם חדשה, לגבי הנכסים, היתרונות, נקודות התורפה והבעיות של העסק.
בתוך כך, מושם דגש מיוחד על כל מה שקשור בפן העסקי. בין היתר, היועץ יבחן האם ישנם שירותים יותר ופחות רווחיים ומדוע, מה מצב התזרים, את ההלוואות והתחייבויות נוספות, את דוחות רואה החשבון, את העלויות השוטפות מכל ההיבטים, וכן הלאה. במידת הצורך, היועץ גם יספק דוחות כלכליים משלו המציגים תמונה ברורה, מובנת ומדויקת של המצב הפיננסי בזמן אמת, עם נתונים שבאמת רלוונטיים לניהול השוטף.
תוכנית עסקית, לצימרים, מלונאות ותיירות – חובה!
כבר בשלב הבדיקה המקדימה יוכל היועץ העסקי לספק המלצות ותובנות לגבי שיפורים ותיקונים שניתן לבצע. יחד עם זאת, התובנות אינן נזרקות סתם כך לאוויר אלא נמזגות ביחד עם הנתונים שנאספו אל תוך תוכנית עסקית מקצועית, רצינית ומפורטת. ככלל, תוכנית עסקית הינה תחזית מפורטת של כל ההכנסות וההוצאות של העסק ברמת החודש לשנה או שנתיים קדימה. בראש ובראשונה, היא מגדירה מטרות ויעדים ברורים שרוצים להשיג בעתיד הנראה לעין. לאחר מכן, היא דואגת לטפל בבעיות ונקודות חולשה שהתגלו בשלב הבדיקה המקדימה, וזאת תוך הגדרה של פתרונות וצעדים ריאליים וישימים לביצוע.
כך למשל, התוכנית העסקית עשויה להנחות לצמצום (או הגדלה) של כוח האדם בעסק, וכן לשימת דגש על שיתופי פעולה עם גורמים חיצוניים (בתחומי ההסעדה, ספא, מטפלים למיניהם, מדריכי טיולים, נהגים, צימרים, מלונות וכן הלאה – בהתאם לאופי הפעילות של העסק). כמו כן, התוכנית עשויה להנחות לקיום משא ומתן מחודש עם ספקים, לתמחור מחודש ומקצועי של הלינה ושירותים נוספים, להשקעה במיתוג ובידול העסק ופנייה לאפיקי שיווק ופרסום יותר יעילים, ועוד.
מטבע הדברים, חלק מהצעדים שייכתבו בתוכנית העסקית יהיו כרוכים בשינויים, וכאן נדרשים מבעלי העסק גמישות, פתיחות ואמון ביוץ העסקי. האמון עצמו הולך ונבנה ככל שמכירים יותר את היועץ העסקי, מעריכים את מקצועיותו ושומעים את תובנותיו. כמו כן, העבודה אינה נעשית על ידי הנחיות "מלמעלה" אלא בגובה העיניים ובשיתוף מלא בין הלקוח ליועץ העסקי. מעבר לכך, חשוב להבין כי התוכנית העסקית אינה מבוססת על ניחושים או אינטואיציות, אלא על חשיבה מאורגנת ומסודרת, על שלבים ברורים ועל ניסיון רב של הייעוץ העסקי שמכיר היטב את הנעשה בעולם התיירות והמלונאות.
היבטים נוספים בייעוץ העסקי
יכולים להיות עוד נדבכים רבים לייעוץ עסקי בתחום המלונאות, הצימרים והתיירות. כך למשל, סביר מאוד שתהיה התמקדות בכל הקשור לשיווק, פרסום ומיתוג החל ברמה האסטרטגית ועד לפרטים – שיתופי פעולה עסקיים, דיוק הזהות העסקית והבידול, חיזוק או חידוש של המותג, שיפור מערך ההזמנות והמכירות, שיפור איכות השירות, פיתוח אפיקי שיווק במדיה הדיגיטלית, ועוד. כמו כן, נדבך משמעותי בעסקי תיירות רבים הוא שיפור כישורי הניהול והנעת העובדים, מה שמשפיע משמעותית על שביעות הרצון של העובדים והלקוחות כאחד, ומפתח את המנהל ברמה האישית והמקצועית.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.