עצמאיים שרוצים להקים עסק מתלבטים פעמים רבות בשאלה- האם כדאי להקים עסק חדש או לחילופין לקנות עסק קיים שעומד למכירה.
מה היא אם כן התשובה לשאלה הזאת ?
היתרונות העיקריים של רכישת עסק קיים :
- המוניטין ופעילות עובדת: המוניטין של העסק הוא דבר חשוב ביותר ולוקח שמן רב להגיע אליו, הלקוחות שלו והמוצרים של אותו עסק. הכוונה היא שאנחנו בעצם רוכשים עסק עובד, עם מחזור ידוע והוצאות ידועות ובעצם אנחנו קונים מוצר ברור וידוע שאשר די בקלות לבדוק את שוויו.
- חסכון בזמן, בבירוקרטיות ובטעויות: הכוונה היא שעסק קיים כבר נמצא במקום מסוים (לוקיישן) ולא צריך לבזבז חודשים רבים על חיפוש לוקיישן, מתווכים, ובירוקרטיות שקשורות להקמת עסק. גם אם צריך לשפץ ולהתאים את העסק לטעמו של הבעלים החדש עדיין זה יהיה הרבה יותר פשוט. אגב, יש לקחת בחשבון כי רישיון עסק אינו יכול לעבור בירושה, וכאשר יש החלפת בעלות הרישיון מתחיל מההתחלה.כמובן שאם היה רישיון עסק יהיה הרבה יותר קל לקבל רישיון על שם הבעלים החדש.
- עובדים בעלי ניסיון : פעמים רבות העסק מוריש לבעלים החדש את העובדים שלו. במידה והעובדים הינם טובים ומסורים חוסך בעל העסק גיוס ארוך ומתיש של עובדים וזמן הכשרה שעלותו לעיתים היא יקרה. יש לציין כי על פי חוק העובדים זכאים לפיצויים מבעל העסק הישן , גם אם העובדים ממשיכים באותו מקום ובאותו תפקיד תחת בעלים חדשים.
החיסרון העיקרי של רכישת עסק קיים הוא:
- למה העסק נמכר? כלל אצבע שעסק רווחי וטוב אינו נמכר בדרך כלל. יש לבחון היטב מה הסיבה שבעל העסק מוכר. ייתכן ויש בעיות שאיננו מגלה שגורם לו למכור את העסק. להלן מס' מניעים למכירת עסק, שיש להיזהר מהם : תחרות שצפויה להיפתח בקרוב, שינויים של הסדרי התנועה שיכולים להשפיע על החנות , מכירת הנכס שהנכס נמצא בו, חקיקה שצפויה להשפיע על הענף, חוקי עזר עירוניים שיכולים לגרום לשינויים דרמטיים.
- כלל חשוב הוא שאם העסק הוא כושל ואתם מעוניינים להקים עסק חדש על חורבות העסק הכושל אבל באותו תחום בדיוק – אל תעשו את זה. הסיכוי להצליח באותו מקום שאחרים נכשלו באותו התחום הוא נמוך ביותר!
היתרונות של הקמת עסק חדש :
- השמיים הם הגבול : עסק שמוקם מ אפס הוא בד"כ יכול להיות יותר נועז ופתוח לשינויים ויצירתיות מאשר עסק קיים שכבר עובד.
- חסכון כספי : עסק חדש חוסך את העלות של רכישת עסק קיים , ויכול להשתמש בחסכון זה לפרסום, שווק ויחסי ציבור שיזניקו את העסק קדימה
- סקרנות של הלקוחות : עסק חדש נהנה בד"כ מסקרנות של לקוחות חדשים. ידוע לדוגמא שבענף המסעדנות החודשיים הראשונים הם חודשיים חזקים כי הרבה אנ/שים מגיעים לנסות את המסעדה החדשה. עסק חדש מסקרן ומעניין את הלקוחות שבאים לנסות. זוהי הזדמנות לבעל העסק למנף את אותם לקוחות סקרנים ללקוחות מרוצים שחוזרים וממליצים
לסיכום , אם ישנה דילמה של רכישת עסק קיים או לחילופין הקמת עסק חדש, יש לבחון את הפרמטרים כפי שהסברתי בכתבה. באופן כללי אני באופן אישי מעדיף ברוב המקרים להמליץ על הקמת עסק חדש. שוב זה תלוי לגופו של עניין ויהיו מקרים שאמליץ ההפך.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה